لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

دانشجویان شیراز: به تحصن آرام ادامه می دهیم


عکسی از روز نهم تحصن دانشجویان دانشگاه شیراز
عکسی از روز نهم تحصن دانشجویان دانشگاه شیراز

نهمين روز تجمع دانشجويان دانشگاه شيراز در حالی ادامه دارد که تعدادی از دانشجويان تجمع کننده مشغول مذاکره با معاون رييس اين دانشگاه هستند.


رياست دانشگاه شيراز به دانشجويان قول داده بود در صورتی که دانشجويان به گفته وی «منطقی» باشند و تجمع را پايان دهند، به خواسته های آنان رسيدگی کند.


يکی از دانشجويان دانشگاه شيراز که نخواست نامش فاش شود به راديو فردا گفت که نهمين روز تجمع دانشجويان اين دانشگاه آرام بود و تجمع تا رسيدن دانشجويان به خواسته هايشان ادامه خواهد داشت.


دانشجويان متحصن دانشگاه شيراز می گويند خواسته هايشان صرفا صنفی است. با اين حال نيروهای بسيج و لباس شخصی که به گفته دانشجويان دانشگاه شيراز حضوری محسوس در تجمع دارند، تجمع دانشجويان را سياسی دانسته اند و دانشجويان متحصن را وابسته به نيروها و گروه های خارجی معرفی کرده اند.


خواسته های دانشجویان معترض دانشگاه شیراز
  • برکناری شورای صنفی فعلی دانشگاه
  • برگزاری دوباره انتخابات شورای صنفی
  • برچيده شدن دوربين های مدار بسته نصب شده در دانشگاه ها
  • فراهم آوردن امکان دسترسی به اينترنت در دانشکده فنی دانشگاه شيراز
  • تجهيز و توسعه خوابگاه های دختران
  • توزيع غذا در روزهای تعطيل
  • منصوب کردن سرپرست های مناسب برای خوابگاه های دختران
  • جذب اساتيد کارآمد و پايان دادن به برخوردهای گزينشی با اساتيد
  • امکان استفاده دانشجويان متاهل از خوابگاه استيجاری
  • تجهيز خطوط اتوبوسرانی برای دانشکده دامپزشکی

بر اساس گزارش ها ۱۲ تن از دانشجويان شرکت کننده در تجمع به دادگاه انقلاب احضار شده اند و بايد روز پنج شنبه به دادگاه مراجعه کنند.


دانشجويان متحصن دانشگاه شيراز خواستار آن هستند که دانشجويان احضار شده به دادگاه انقلاب قادر به ادامه تحصيل باشند و با احکام بازداشت و يا ممنوعيت از تحصيل رو به رو نشوند.


مهم ترين و نخستين خواسته اين دانشجويان استعفای محمد هادی صادقی، رييس اين دانشگاه است و آنها می گويند که رييس اين دانشگاه، فضای دانشگاه شيراز را «پادگانی و امنيتی» کرده است.


برکناری شورای صنفی فعلی دانشگاه و برگزاری دوباره انتخابات شورای صنفی، برچيده شدن دوربين های مدار بسته نصب شده در دانشگاه ها، فراهم آوردن امکان دسترسی به اينترنت در دانشکده فنی دانشگاه شيراز، تجهيز و توسعه خوابگاه های دختران، توزيع غذا در روزهای تعطيل، منصوب کردن سرپرست های مناسب برای خوابگاه های دختران، جذب اساتيد کارآمد و پايان دادن به برخوردهای گزينشی با اساتيد، امکان استفاده دانشجويان متاهل از خوابگاه استيجاری و تجهيز خطوط اتوبوسرانی برای دانشکده دامپزشکی از ديگر خواسته های صنفی دانشجويان دانشگاه شيراز است.


يکی از دانشجويان دانشگاه شيراز در گفت و گو با راديو فردا گفت که کلاس های درس در اين دانشگاه برگزار می شوند، اما بيشتر دانشجويان در کلاس ها حاضر نمی شوند.


وی همچنين گفت که نيروهای بسيج و لباس شخصی سعی در ايجاد درگيری در تجمع را دارند.


به گفته فعالان دانشجويی دانشگاه شيراز، روز شنبه، يکشنبه و دوشنبه درگيری هايی بين نيروهای بسيج و دانشجويان متحصن صورت گرفت. در اين درگيری ها يک نفر از دانشجويان زخمی شده است.


نيروهای بسيج می گويند دانشجويان متحصن به «شهدای جمهوری اسلامی» توهين کرده اند اما دانشجويان اين اتهام را رد می کنند.


از روز دوم تجمع، تعدادی از خانواده های دانشجويان معترض تلفنی تهديد شده اند. يک دانشجوی دانشگاه شيراز به راديو فردا گفت که مسوولان دانشگاه شيراز با خانواده های بيش از ۳۰ تن از دختران دانشجو تماس تلفنی گرفته و به آنها گفته اند که فرزندانشان شب به خوابگاه مراجعه نکرده و در تحصن شرکت کرده بودند.


به گفته اين دانشجو، مسئولان دانشگاه شيراز ضمن تهديد خانواده های دانشجويان از آنها خواسته اند به فرزندانشان بگويند تحصن اعتراضی را پايان دهند.


XS
SM
MD
LG