لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

«سياست روز» توقيف موقت شد


اعترض به مطلبی درباره عاشورا از جایی آغاز شد که با حذف کلمه اموی از ادامه واژه خليفه دوم، چنان به نظر می رسید که مطلب درباره خلیفه دوم راشدین، عمر بن خطاب است
اعترض به مطلبی درباره عاشورا از جایی آغاز شد که با حذف کلمه اموی از ادامه واژه خليفه دوم، چنان به نظر می رسید که مطلب درباره خلیفه دوم راشدین، عمر بن خطاب است

روزنامه «سياست روز»، چاپ تهران، روز شنبه، از سوی هيات نظارت بر مطبوعات، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توقيف موقت شد.


به گزارش خبرگزاری های ايرانی، معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علت توقیف این روزنامه را مطلبی به توصیف این معاونت «موهن» ذکر کرده است.


براساس اطلاعيه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، با توقيف روزنامه سياست روز، پرونده اين نشريه به مراجع قضايی ارجاع شده است.


پيش از اين، محمد مهدی شيرمحمدی ، سردبير روزنامه سياست روز، به دلیل آنچه که «يک اشتباه تايپی» در آن روزنامه ناميده بود، از مردم و خوانندگان خود عذرخواهی کرده بود.


آقای شيرمحمدی به خبرگزاری فارس گفته بود: «در شماره هفتم بهمن ماه اين روزنامه، يادداشتی در خصوص نقش روابط ناسالم به عنوان عوامل بروز جنايت کربلا منتشر شد، که به علت اشکال تايپی، کلمه اموی از ادامه واژه خليفه دوم جا افتاد و در متنی به جای عبارت خلیفه دوم اموی، عنوان خلیفه دوم به تنهایی چاپ شده بود.»


سردبير روزنامه سياست روز در ادامه گفته بود: «اين امر، سوء برداشت هايی را برای مخاطبان داشت، که بدين وسيله، پوزش خود را از خوانندگان اعلام می کنيم.»


سردبير روزنامه سياست روز افزود: «مقاله مذکور کاملا راجع به حادثه عاشورا است، و اين مطلب راجع به خليفه دوم اموی عينا از کتاب لهوف، اثر سيد ابن طاووس، که به واقعه کربلا اختصاص دارد، نقل شده است.»


گزارش ها حاکی است، اعترض به این مطلب درباره عاشورا از جایی آغاز شد که با حذف کلمه اموی از ادامه واژه خليفه دوم، چنان به نظر می رسید که مطلب درباره خلیفه دوم راشدین، عمر بن خطاب است. این خلیفه اگر چه در میان شیعیان، هواداری ندارد، اما سنی ها، به وی احترامی ویژه می گذارند.


به باور برخی از تحليلگران مسايل ايران، توضيحات سردبير سياست روز، و نيز يادداشت توضيحی آن روزنامه در شماره بعدی، و عذرخواهی از آنچه که اشتباه تايپی خوانده بود، نمی تواند بی ارتباط با بروز نارضايتی سنی های ايران نسبت به مقاله مورد بحث باشد.



XS
SM
MD
LG