لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

«تروریست های کشته شده در ایرانشهر، رهبران جندالله بودند»


عکسی که خبرگزاری فارس هفته گذشته از اعضای جندالله منتشر کرد.
عکسی که خبرگزاری فارس هفته گذشته از اعضای جندالله منتشر کرد.

اداره کل اطلاعات سيستان و بلوچستان با انتشار اطلاعيه ای اعلام کرد که تعداد کشته شدگان درگیری های هفته گذشته نیروهای امنیتی و گروه «تروریستی» جندالله، چهار تن بوده و آنها از «رهبران این گروه» بوده اند.


همزمان روزنامه کیهان نیز در شماره پنج شنبه خود خبر داد که چهار تن از ماموران دولتی در این درگیری ها کشته شده اند.


در اطلاعيه اداره کل اطلاعات سيستان و بلوچستان که صبح پنج شنبه ۲۹ آذر از سوی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا انتشار يافت، ۴ تن با نام های «حسين شنبه زهی، معروف به ياسر فرمانده عملياتی»، «يوسف ريگی معروف يه سيفالله از کادر با سابقه و مسئول عمليات تاسوکی»، «نورمحمد ميربلوچزهی معروف به ملاعلی و ابوبکر از کادرهای با سابقه و مسئول تيم عملياتی»، و«عبدالصمد ريگی با نام مستعار صلاح الدين از عناصر عملياتی» به عنوان «تروریست های کشته شده» در درگیری های هفته گذشته معرفی شده اند.


  • «اين اشرار از سرکردگان و عناصر فعال گروهک تروريستی بوده که در بيشتر عمليات تروريستی و خرابکارانه در داخل کشور نقش اساسی داشته اند.»
اداره اطلاعات استان سیستان و بلوچستان

اداره کل اطلاعات سيستان و بلوچستان در اطلاعيه خود تاکيد کرده است: «اين اشرار از سرکردگان و عناصر فعال گروهک تروريستی بوده که در بيشتر عمليات تروريستی و خرابکارانه در داخل کشور نقش اساسی داشته اند».


در اطلاعيه اداره کل اطلاعات سيستان و بلوچستان «ايجاد راهبندان در مسير زابل زاهدان (تاسوکی) منجر به کشته شدن چندين نفر»، «گروگانگيری شماری از اتباع خارجی شامل ايرلندی، آلمانی و ترکی در استان در چند مرحله»، «ربودن و شهادت شماری از رانندگان خودروهای مسافربر درون شهری زاهدان از جمله حيدری ثانی، زارعی و فلاحتی»، «انجام عمليات منجر به کشته شدن شماری از نيروهای انتظامی استان از جمله شيبک و همکارانشان»، «انجام چندين مرحله بمبگذاری و انفجار در شهر زاهدان»، «انفجار اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران در خيابان ثارالله زاهدان» به عنوان بخشی از عمليات اين گروه معرفی شده است.


حملاتی که در اين اطلاعيه به آنها اشاره شده است، همگی اقداماتی هستند که يک گروه شبه نظامی سنی مذهب به نام «جندالله» مسئوليت انجام آنها را پيش از اين پذيرفته است. اين گروه توسط شخصی به نام «عبدالمالک ريگی» هدايت می شود.


بنابر بر اعلام اداره اطلاعات سيستان و بلوچستان «در اين عمليات مقادير زيادی انواع سلاح و مهمات و تجهيزات جنگی شامل ‪ ۱۵۰ ‬پوند تی ان تی، شش دستگاه کنترل از راه دور انفجار بمب، شش عدد چاشنی الکترونيکی انفجار بمب و يک کلاف فتيله انفجاری، يک قبضه سلاح آرپی جی هفت به همراه پنج گلوله، يک قبضه تيربار گرينف به همراه ‪ ۹۴۰ ‬تير فشنگ، يک قبضه سلاح کلاکف به همراه ‪ ۱۸۰ ‬تير فشنگ، دو قبضه سلاح کلاشينکف به همراه ‪ ۵۶۵ ‬تير فشنگ، ‪۲۰ ‬عدد گلوله توپ ‪ ۱۰۷ ‬ميلی متری، يک قبضه کلت کمری و پنج عدد نارنجک دستی» کشف شده است.


کشته شدن ۴ مامور دولتی


طی يک هفته اخير اگرچه مسئولين حکومتی از انتشار هرگونه خبری از تلفات ماموران دولتی درگيری ايرانشهرامتناع کردند، ولی روزنامه کيهان در شماره روز پنج شنبه خود، اخبار تششيع جنازه ۴ تن از ماموران نظامی و اطلاعاتی را به چاپ رساند.


اين روزنامه «سروان غلامرضا سندگل فرمانده گروهان عمليات ويژه قرار گاه فتح نيروی انتظامی»، «عليرضا شهرياری» عضو وزارت اطلاعات که روزنامه کيهان از وی با عنوان «سرباز گمنام امام زمان» نامبرده، «مهدی امان آبادی» گروهبان نيروی انتظامی و «صاحبداد لجعی» از نيروهای نظامی را به عنوان کسانی معرفی کرده که طی درگيری هفته گذشته ايرانشهر و ميرجاوه کشته شدند.


سه شنبه گذشته نيز وزير کشور طی حکمی محسن صادقی معاون امنيتی استانداری سيستان و بلوچستان را برکنار و جلال سياح را به اين سمت منصوب کرد و همزمان جلسه توديع و معارفه آنان با حضور حبيب اله دهمرده استاندار سيستان و بلوچستان برگزار شد.


معاون امنيتی برکنار شده استانداری سيستان و بلوچستان ۲۳ اسفند ۸۵ در گفتگوئی با خبرگزاری ها از بازداشت عوامل انفجارهای زاهدان، «عوامل کشته شدن يک مامور انتظامی به نام شيبک و سه مامور همراهش» خبر داده بود، ولی اطلاعيه امروز اداره اطلاعات سيستان و بلوچستان اعلام کرده که افراد کشته شده در درگيری اخير عوامل حوادث مذکور بوده اند.


اخبار متناقض


پنج شنبه هفته گذشته به دنبال انتشار اخباری در خصوص درگيری گسترده در شهرستان ايرانشهر مقام های انتظامی و اطلاعاتی آمارهای مختلفی در خصوص جزييات حادثه و تعداد کشته شدگان در اختيار خبرگزاری ها قرار دادند.


از پنچ شنبه گذشته تاکنون فرمانده قرار گاه رسول اکرم شمار کشته شدگان در درگيری هفته گذشته ايرانشهر را ۵ نفر، روابط عمومی وزارت اطلاعات ۴ نفر، رئيس کل دادگستری سيستان و بلوچستان ۷ نفر، و اطلاعيه امروز – پنج شنبه، ۲۹ آذر - اداره کل اطلاعات سيستان و بلوچستان نيز شمار کشته شدگان را ۴ نفر اعلام کرده اند.

در آن روز ابتدا علی اسحاقی، جانشين قرارگاه عملياتی رسول اکرم متعلق به سپاه پاسداران به خبرگزاری فارس گفت: «در درگيری که ميان نيروهای قرارگاه عملياتی فتح با اعضای گروه جندالله صورت گرفت ۵ نفر از اعضای جندالله کشته شدند و ۱۳ نفر ديگر دستگيرشدند».


روابط عمومی وزارت اطلاعات نيز روز پنج شنبه ۲۲ آذر ضمن طی اطلاعيه ای از«انهدام جندالله در ايرانشهر» خبر داد.


در آن اطلاعيه تاکيد شده بود: «اعضای اين گروهک که در دو خانه تيمی در شهرستان ايرانشهر مستقر شده بودند و با در اختيار داشتن سلاحهای جنگی قصد انجام ترور و انفجار در سطح شهرستانهای استان داشتند، در يک عمليات مشترک با نيروی انتظامی در مورخ ۲۲ آذر ۸۶ مورد ضربه قرار گرفته است».


در بخش ديگری از اين اطلاعيه آمده بود: «۴ نفر از عناصر گروهک، معدوم، ۱۰ نفر دستگير و تعداد ۱۸ قبضه انواع سلاحهای جنگی، ۲ خانه تيمی و ۱۵۰ پوند مواد منفجره کشف و ضبط شده است».


سه شنبه ۲۷ آذر نيز خبرگزاری فارس گزارشی با عنوان «مشروح خبر از هم پاشيدن بخشی از گروهک وابسته به عبدالمالک ريگی در ايرانشهر» را منشر کرد که طی آن رئيس کل دادگستری استان سيستان و بلوچستان اعلام کرده بود که «دو نفر از سردمداران اين گروهک تروريستی به نامهای حسين شنبه زهی معروف به ياسر که در عمليات های تاسوکی و بلوار ثار الله زاهدان شرکت داشته و فرد ديگری به نام ابراهيم ريگی معروف به سيف الله که او نيز در عمليات تاسوکی نقش بسزايی داشته در درگيری با ماموران انتظامی درشهرستان ايرانشهر کشته شده اند.»


رئيس کل دادگستری استان سيستان و بلوچستان با اعلام خبر بازداشت يکی از مديران مرسه دينی مسلمانان سنی در ايرانشهر گفت: ««اين گروهک تروريستی با استفاده از مکان های مقدسی چون حوزه علميه و برخی افراد مولوی نما که فريب خورده و نمی دانستند چگونه به اين دام افتاده اند از فرصت به دست آمده قصد بهره برداری سوء را داشته اند که خوشبختانه با هوشياری ماموران اطلاعاتی، انتظامی و مردم منطقه نقشه آنان بر ملا شد».


رئيس کل دادگستری سيستان و بلوچستان «عامل اصلی انفجار اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران در بلوار ثارالله زاهدان در بهمن ماه پارسال» را يکی از کشته شدگان معرفی کرده بود و اضافه کرده بود: «علاوه بر اين، دو نفر از سرشاخه های اصلی گروهک تروريستی ريگی نيز در اين عمليات کشته شدند».


بدين ترتيب از پنچ شنبه گذشته تاکنون فرمانده قرار گاه رسول اکرم شمار کشته شدگان در درگيری هفته گذشته ايرانشهر را ۵ نفر، روابط عمومی وزارت اطلاعات ۴ نفر، رئيس کل دادگستری سيستان و بلوچستان ۷ نفر، و اطلاعيه امروز – پنج شنبه، ۲۹ آذر - اداره کل اطلاعات سيستان و بلوچستان نيز شمار کشته شدگان را ۴ نفر اعلام کرده اند.


XS
SM
MD
LG