لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

سولانا: مذاکرات با ایران احتمالا در ترکیه برگزار می‌شود


خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه‌شنبه، در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، گفت که مذاکرات ایران با اعضای گروه ۱+۵ درباره پرونده هسته‌ای ایران، ماه آینده احتمالا در ترکیه انجام می‌شود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، پیشتر در روز یک‌شنبه از قول وزیر خارجه ترکیه از آمادگی این کشور برای میزبانی مذاکرات ایران و اعضای گروه ۱+۵ یعنی آمریکا، روسیه،بریتانیا،فرانسه، چین و آلمان خبر داده بود.

به گفته ایرنا، احمد داوود‌اوغلو این پیشنهاد را در دیداری با سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، مطرح کرده بود.

خاویر سولانا در حالی از زمان و مکان مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای ایران خبر داده است که تهران بارها اعلام کرده است که حاضر به گفت‌وگو درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود نیست.

محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه در دیدار با سفیر جدید بریتانیا در ایران بار دیگر با اشاره به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی تکرار کرد که ایران «درباره حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کند».

در همین زمینه کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که اصرار ایران بر عدم مذاکره درباره پرونده هسته‌ای خود تنها بیانگر «ناتوانی آن در عمل به وظایف بین‌المللی» این کشور است.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «اگر ایران تمایلی به گفت‌وگو درباره سلاح‌های اتمی غیرقانونی‌اش نداشته باشد، به گمان من این عدم تمایل تنها استدلال جامعه بین‌الملل را تقویت خواهد کرد که ایران نمی‌خواهد به وظیفه خود عمل کند.»

جمهوری اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته بسته پيشنهادی جدید خود را برای آن چه حل «چالش‌های جهانی» می‌خواند به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد، اما اعلام کرد که گفت‌وگو درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشور در این بسته جایی ندارد.

رابرت گیبز در مقابل روز شنبه ضمن اعلام این که آمریکا پیشنهاد جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو را می‌پذیرد بر این نکته تاکید کرد که گرچه ایران گفته است درباره برنامه هسته‌ای خود مذاکره نمی‌کند، آمریکا به هر حال این مسئله را مطرح خواهد کرد.

آمریکا و متحدانش ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی دارد، اما تهران بارها این اتهام را رد کرده و هدف از برنامه هسته ای خود را تولید انرژی اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG