لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

«مظنون به بمب گذاری در سفارتخانه های آمریکا کشته شد»


عبدالله يوسف، رييس جمهور سومالی ديروز گفت: «من فکر می کنم، ايالات متحده حق دارد به مظنونين حمله کند.»
عبدالله يوسف، رييس جمهور سومالی ديروز گفت: «من فکر می کنم، ايالات متحده حق دارد به مظنونين حمله کند.»
مقام های آمريکايی اعلام کردند که فضول عبدالله محمد، مظنون به برنامه ريزی حمله به سفارخانه های آمريکا در کنيا و تانزانيا، بر اثر عمليات نظامی روزهای گذشته ايالات متحده در سومالی کشته شده است.

حمله های ارتش آمريکا به مواضع مظنونين به فعاليت برای القاعده در سومالی همچنان ادامه دارد و از روز سه شنبه اين حملات با شدت بيشتری انجام می شود.

آمريکا اعلام کرده است اين حمله ها برای نابودی اعضای گروه های تروريستی انجام می شود.

پس از سيزده سال، اين برای اولين بار است که ارتش آمريکا به نقاطی در خاک قاره آفريقا حمله می کند. آخرين بار در سال ۱۹۹۴ ميلادی، ارتش ايالات متحده در آفريقا عمليات نظامی اجرا کرد.

اين بار نظاميان آمريکايی در جست و جوی مظنونين به عضويت در القاعده، اهدافی را در کشور سومالی، در شرق اين قاره مورد حمله هوايی قرار داده اند.

از سوی ديگر، اين بار حضور نظاميان آمريکايی در يک کشور آفريقايی با خوش آمد گويی ميزبان رو به رو بوده است. ميزبان، که دولت سومالی است، طی ماه های گذشته تحت فشار گروهی از شبه نظاميان اسلام گرا، به نام اتحاديه محاکم اسلامی، قدرت را در بسياری از نقاط اين کشور از دست داد و طی هفته های گذشته به کمک ارتش اتيوپی و با حمايت سازمان ملل متحد، اتحاديه آفريقا و ايالات متحده بار ديگر به قدرت باز گشت.

عبدالله يوسف، رييس جمهور سومالی ديروز گفت: «من فکر می کنم، ايالات متحده حق دارد به مظنونين حمله کند. اين ها همان کسانی هستند، که سفارت آمريکا در نايروبی، تانزانيا و هتلی در کنيا حمله کردند. اين ها افراد تحت تحقيب و تروريست هايی شناخته شده هستند.»

بنا به گفته ارتش آمريکا در حمله روز سه شنبه به يکی از اهداف مظنونين عضويت در گروه های تروريستی، بين پنج تا ده نفر کشته شدند. يک مقام حقوقی در سومالی به خبرگزاری ها گفته است، ۳۱ غير نظامی در حمله اخير ارتش آمريکا جان داده اند.

شان مک کارمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفته است: «کسانی که در سومالی عمليات تروريستی انجام می دادند، نخواهند توانست تا در هيچ جای ديگری پناهگاهی برای خود بيابند. روشن است که اين يکی از اهداف ماست. ما در منطقه ادوات نظامی داريم و دولت های منطقه، اتيوپی، کنيا و ديگران، نگرانی های ما را درک می کنند.»

آخرين ماموريت نظامی آمريکا در قاره آفريقا پس از آن که در سال ۱۹۹۳ شبه نظاميان سومالی هجده نظامی آمريکايی را کشتند به پايان رسيدو اين کشور از ماموريت صلح بانی سازمان ملل در اين کشور کناره گرفت.

يک دهه بعد، اسلام گرايان به طور کلی قدرت را در سومالی در دست گرفتند. در سال های گذشته، در حمله های مختلف اسلام گرايان به سفارتخانه های آمريکا در کنيا و تانزانيا در سال ۱۹۹۸ ميلادی، صدها نفر جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG