لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

ابراز امیدواری کره جنوبی برای پایان بحران گروگان ها


گروهی از گروگان ها که روز چهارشنبه آزاد شدند.
گروهی از گروگان ها که روز چهارشنبه آزاد شدند.

مقام های سئول ابراز اميدواری کردند که هفت گروگان اهل کره جنوبی که هنوز در اختيار گروه طالبان در افغانستان هستند، روز پنج شنبه آزاد شوند.


شورشيان طالبان در افغانستان، بعد از مذاکره با فرستادگان کره جنوبی و اندونزی، روز چهارشنبه ۱۲ تن از گروگان های اهل کره جنوبی را آزاد کردند.


چون هو سئون، سخنگوی رياست جمهوری کره جنوبی در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «انتظار ما اين است که هفت گروگان باقی مانده تا بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) آزاد شوند. ما در تلاشيم تا آنها را به آغوش خانواده هايشان بازگردانيم. پيش بينی در اين ماجرا دشوار است، اما شايد بتوان گفت که آنها تا پيش از پايان اين هفته آزاد می شوند.»


اين اميد وجود دارد که بعد از آزادی هفت گروگان باقی مانده، گروه ۱۹ نفره شهروندان کره جنوبی که بيش از يک ماه را در گروگان گروه طالبان بودند، با يک پرواز به سئول بازگردند.


هر چند که دولت کره جنوبی، به دليل موفقيت در مذاکره با طالبان با ستايش هايی در داخل کشور رو به رو شده است، اما منتقدين می گويند که روش اين کشور برای آزادی گروگان ها و مذاکره مستقيم آنها با شورشيان، می تواند به «روندی خطرناک» در گروگان گرفتن شهروندان خارجی در افغانستان دامن بزند.


روزنامه های مخالف با دولت در کره جنوبی نيز از اينکه کشورشان، «به شکلی رسمی و مستفيم با تروريست ها وارد مذاکره شده است» انتقاد کرده اند و به گزارش خبرگزاری رويترز، «تقريبا تمامی روزنامه های منتقد دولت، سرمقاله هايی مشابه با اين مضمون» در روز پنج شنبه منتشر کرده اند.


شورشيان طالبان در افغانستان، بعد از مذاکره با فرستادگان کره جنوبی و اندونزی، روز چهارشنبه ۱۲ تن از گروگان های اهل کره جنوبی را آزاد کردند.

بلو هاوس، رييس جمهوری کره جنوبی گفت که بر اساس توافق انجام شده با طالبان، اين کشور بخشی از نيروهای غير رزمی خود را از افغانستان خارج خواهد کرد و به فعاليت هايی در زمينه تبليغات مذهبی، پايان می بخشد.


هر چند که پيش از ماجرای گروگانگيری اخير، کره جنوبی اعلام کرده بود که تا پايان سال ۲۰۰۷ ميلادی، ۲۰۰ تن از مهندسين و پزشک هايی که در افغانستان دارد را از اين کشور خارج خواهد کرد.


با آغاز به گروگان گرفته شدن اتباع کره جنوبی، دولت اين کشور سفر تمامی شهروندان خود را به افغانستان ممنوع کرده است.


سخنگوی دولت کره جنوبی، روز چهارشنبه در يک کنفرانس مطبوعاتی در دفاع از معامله اين کشور با طالبان گفت که کره جنوبی کاری را انجام داد که «به آن نياز داشت.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، مردم کره جنوبی، ضمن استقبال از آزادی گروگان ها، انتقاد هايی را به ويژه در تالارهای گفت و گوی اينترنتی مطرح کرده اند که اصلی ترين آنها، عليه کليسايی است که هياتی را برای تبليغ مسيحيت به افغانستان فرستاده بود و بعد از اينکه اين هيات به گروگان گرفته شد، دولت کره جنوبی با چالشی بزرگ رو به رو شد.


اين کليسا که در حاشيه شهر سئول قرار دارد، در جريان مذاکره برای آزادی گروگان ها برای مشارکت در گفت و گوها اعلام آمادگی کرده بود و هزينه های درمان و بازگشت هيات اعزام شده را نيز تقبل کرده است.


هيات ۲۳ نفره مبلغين مذهبی کره جنوبی، روز ۱۹ ژوئيه در اتوبوسی در استان غزنی توسط شورشيان طالبان اسير شدند و از همان هنگام، طالبان اعلام کرد که در ازای آزادی کره ای ها، خواهان آزادی تعدادی از زندانيان طالبان است.


اين گروه در طی يک ماهی که کره ای ها را در گروگان خود داشت، دو تن از آنها را به قتل رساند و دو تن ديگر را پيشتر آزاد کرد.


XS
SM
MD
LG