لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

«تشکل های دانشجويی بايد خانه تکانی کنند»


فعالان حقوق بشر می گويند که در سال گذشته ۳۲ نشريه دانشجويی متعلق به دانشجويان منتقد توقيف شده و از انتشار بازمانده اند.
فعالان حقوق بشر می گويند که در سال گذشته ۳۲ نشريه دانشجويی متعلق به دانشجويان منتقد توقيف شده و از انتشار بازمانده اند.
درآستانه شانزدهم آذر، روز دانشجو، و در حالی که دانشجويان خود را برای برگزاری مراسم مختلف آماده می کنند، نماينده ولی فيقه در دانشگاه ها گفت: «تمام تشکل های دانشجويی بايد مجموعه خود را خانه تکانی اساسی کنند.»

محمد محمديان هم چنين تاکيد کرده که «تشکل های دانشجويی بايد به بهانه روز دانشجو اساسنامه های خود را مرور مجدد کنند.»

اين در حالی است که در يک سال گذشته فعاليت اغلب تشکل های دانشجويی مستقل يا منتقد دولت در دانشگاه تعليق شده و قريب به سه ميليون دانشجو ايرانی در معرض فشارهای همه جانبه قرار گرفته اند.

نگرانی فعالان حقوق بشر


فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکا در روزهای اخير گزارشی سالانه از وضعيت دانشجويان در ايران، منتشر کردند.

بر اساس اين گزارش، ۱۹ دانشجو در فاصله اول آذر ماه سال ۸۴ تا آخر آبان ماه سال ۸۵، توسط نهادهای امنيتی کشور بازداشت شده اند؛ بيش از ۴۵ تن از دانشجويان به دادگاه احضار شده، و ۲۴ دانشجو محاکمه شده، و برای ۲۸ دانشجو نيز از سوی دادگاه ها حکم صادر شده است.

اين گزارش می افزايد که بيش از ۱۴۲ تن از دانشجويان به کميته های انضباطی احضار و ۱۲ تن از دانشجويان دانشگاه های مختلف توسط نهادهای امنيتی مورد بازجويی قرارگرفته اند.

همچنين بنا به اين گزارش
برای ۸۲ تن از دانشجويان، توسط کميته های انضباطی احکام تعليق موقت، ممنوعيت ورود به دانشگاه و احکام مشابه صادر شده، و ۲۲ تن از دانشجويان از دانشگاه اخراج شده اند.گزارش سالانه فعالان حقوق بشر

فعالان حقوق بشر می گويند که در سال گذشته ۳۲ نشريه دانشجويی متعلق به دانشجويان منتقد توقيف شده و از انتشار بازمانده اند.

به نوشته اين گزارش « نيروهای انتظامی، وزارت اطلاعات، کميته های انضباطی، هيئت نظارت برنشريات دانشجويی، هيئت نظارت بر تشکل های دانشجوئی، هيئت نظارت بر دانشگاه ها، و بسيج دانشجويی » نيز در يک سال گذشته بيشترين نقش را در آنچه «سرکوب دانشجويان» توصيف شده، بر عهده داشته اند.

روسای انتصابی دانشگاه ها، معاونان دانشجويی، امامان جمعه، نمايندگان ولی فقيه در دانشگاه ها، سپاه پاسداران، صدا و سيما، شورای نگهبان، وزارت اطلاعات و جامعه اسلامی دانشجويان از جمله شاکيان بسياری از داشجويانی بودند که در فاصله آذر ۸۴ تا پايان آبان ماه ۸۵ بازداشت يا محاکمه شده اند.

در کنار برخوردهای قضايی، همچنين ده ها مورد درگيری فيزيکی دانشجويان و اعضای بسيج دانشجويی گزارش شده، که مهم ترين مورد در دانشگاه صنعتی شريف رخ داد و طی آن گروهی که «لباس شخصی ها» ناميده می شوند و اعضای بسيج دانشجويی، با دانشجويان معترض به تدفين سربازان گمنام در محوطه دانشگاه درگير شدند.

«کميته راهبردی»

دی ماه ۸۴ طی حکمی از سوی آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، سمت نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه ها به محمد محمديان سپرده شد.

آقای محمديان که متولد ۱۳۴۲ در تبريز است، از روحانيانی است که پيش از اين سوابقی چون نمايندگی ولی فقيه در سپاه استان فارس، نمايندگی ولی فقيه در سپاه استان مرکزی، نمايندگی ولی فيقه در دانشگاه تربيت معلم تهران، و نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه علوم پزشکی تهران را در کارنامه خود دارد.

اين روحانی تندرو که با شعار«تعميق معنويت واهتمام برجنبش نرم افزاری» کار خود را آغاز کرد، مدت کوتاهی بعد از آغاز فعاليتش، با «سالن مد» ناميدن دانشگاه، از اين نهاد آموزشی انتقاد کرد.

وی با طرح اين موضوع که « امروز دشمنان با اسلحه سکس و ابتذال دانشجويان را مورد هدف قرار داده اند»، اعلام کرد که « فضای عمومی دانشگاه متولی خاصی ندارد. » نماينده جديد ولی فقيه در دانشگاه با اين استدلال گفت که « بايد يک کميته راهبردی در نظر گرفته شود تا مسائل فضای عمومی دانشگاه را پيگيری کند.»

سابقه برخورد با فعالان جنبش دانشجويی و مصاحبه روز گذشته حجه الاسلام محمديان با روزنامه کيهان و تاکيد وی بر «خانه تکانی تشکل های دانجشويی» به اين نگرانی در ميان فعالان حقوق بشر دامن زده است که احتمالا، برخی گروههای سياسی تندور در جمهوری اسلامی ايران تلاش کنند تا فشارها بر دانشجويان فعال را افزايش دهند؛ هر چند که برخی سران جنبش دانشجويی، مدتها است که می گويند هزينه فعاليت سياسی دانجشويان بسيار افزايش يافته و عملا، فرصت هرگونه تحرک از جنبش دانجشويی ايران سلب شده است.
XS
SM
MD
LG