لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

بازداشت شدگان تجمع علامه آزاد شدند


از میان بازداشت شدگان تجمع علامه، هم اکنون تنها پدارم رفعتی در زندان است.
از میان بازداشت شدگان تجمع علامه، هم اکنون تنها پدارم رفعتی در زندان است.

آرمان صداقتی، بهنام سپهرمند و مازيار سميعی، سه دانشجويی که هشتم آبان ماه در تجمع اعتراضی در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه بازداشت شده بودند، پنج شنبه شب آزاد شدند.


خبرنامه امير کبير، سايت خبری انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير با اعلام اين خبر افزود که مسئولان دادگاه انقلاب برای آزادی اين دانشجويان وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی درخواست کرده بودند.


آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير به دليل اينکه خانواده اش در شهرستان سکونت دارند و امکان انتقال سريع سند برايشان فراهم نبود، با قرار کفالت آزاد شد.


خانواده مازيار سميعی و بهنام سپهرمند با سپردن سندهايی به ارزش ۱۰۰ ميليون تومان به قاضی حسن حداد، معاون امنيت دادستان تهران، فرزندانشان را آزاد کردند.


تجمع اعتراضی دانشگاه علامه طباطبايی در اعتراض به صدور احکام حبس برای سه دانشجوی دانشگاه امير کبير، احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی صورت گرفت که نزديک به شش ماه است در زندان به سر می برند.

آرمان صداقتی و پدرام رفعتی، دو دانشجوی دانشگاه امير کبير و بهنام سپهرمند، دانشجوی دانشگاه تهران و مازيار سميعی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی پس از تجمع اعتراضی دانشجويان در دانشگاه علامه طباطبايی دستگير شدند.


تجمع اعتراضی دانشگاه علامه طباطبايی در اعتراض به صدور احکام حبس برای سه دانشجوی دانشگاه امير کبير، احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی صورت گرفت که نزديک به شش ماه است در زندان به سر می برند.


اين سه دانشجو ارديبهشت ماه به اتهام چاپ و انتشار نشريات دانشجويی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آن ها به مقدسات اسلام توهين شده است، بازداشت شدند. دانشجويان هر گونه ارتباط با اين نشريات را رد کرده و می گويند لوگوی اين نشريات جعل شده است.


بازداشت علی نیکونسبتی


اين درحالی است که علی نيکونسبتی، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت روز پنج شنبه، ۱۷ آبان ماه در منزل پدری خود بازداشت شد.


ماموران امنيتی مسلح با ورود به منزل وی خانه را گشته و برخی از وسايل شخصی، کامپيوتر و مدارک و کتاب های اين فعال دانشجويی را ضبط کردند.


  • «رفتار آنها واقعا بد بود. آنها مسلح بودند و علی را چند بار هل دادند به طوری که با ديوار برخورد کرد. آنها وارد خانه ما شده بودند و به ما می گفتند که چه کنيم و کجا بنشينيم. آنها مرتب داد می زدند.»
برادر علی نیکونسبتی

محمد نيکونسبتی، برادر اين فعال دانشجويی به راديو فردا گفت که بازداشت کنندگان برادرش هيچ حکمی به آنها نشان نداده اند و افزود: «به ما گفتند هر کاری بخواهيم می کنيم و دقيقا جمله ای که گفتند اين بود که ما حتی اگر بخواهيم می توانيم اينجا را آتش بزنيم و شما نبايد از ما حکم بخواهيد.»


وی افزود: «رفتار آنها واقعا بد بود. آنها مسلح بودند و علی را چند بار هل دادند به طوری که با ديوار برخورد کرد. آنها وارد خانه ما شده بودند و به ما می گفتند که چه کنيم و کجا بنشينيم. آنها مرتب داد می زدند.»


خبرنامه امير کبير گزارش داده است که آزادی آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير، بهنام سپهرمند، عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت و دانشجوی دانشگاه امير کبير و مازيار سميعی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی از بند ۲۰۹ زندان اوين با انتقال علی نيکونسبتی، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت به بند ۲۰۹ همزمان شده و اين دانشجويان در مقابل در بند ۲۰۹ زندان اوين با هم ملاقات کرده اند.


اين در حالی است که تا کنون خبری از محل نگهداری پدرام رفعتی، ديگر دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امير کبير و عضو انجمن اسلامی اين دانشگاه منتشر نشده است.


علی عزيزی، نايب دبير دفتر تحکيم وحدت نيز که روز يکشنبه، ۱۳ آبان ماه در منزلش دستگير شد، هنوز در بازداشت به سر می برد.


اعتراض های مجامع جهانی


فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر با انتشار بيانيه مشترکی موج جديد بازداشت دانشجويان را محکوم کرده است.


عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر ایران در مصاحبه با راديو فردا درباره نکاتی که در اين بيانيه به آنها اشاره شده ، گفت: «در اين بيانيه بازداشت های اخير در دانشگاه های ايران محکوم شده است. پس از بازداشت مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير و شکنجه جسمی و روحی آنها در زندان اوين روز به روز در دانشگاه های ايران اعتراض به بازداشت و بدرفتاری با اين سه دانشجو گستردگی بيشتری پيدا کرد.»


وی افزود: «ما فکر می کرديم، جمهوری اسلامی، دادسرای انقلاب، دادگستری و مجموعه سيستم حکومتی ايران آنقدر هوش و درايت داشته باشند که اين سه دانشجو را آزاد کنند اما آنها به دو، دو سال و نيم و سه سال حبس محکوم شده اند.»


عبدالکریم لاهیچی به رادیو فردا گفت که معتقد است، جمهوری اسلامی، سیاست کلی سرکوب را در پیش گرفته است.

آقای لاهيجی در ادامه به اعتراضاتی که به حکم حبس اين سه دانشجوی دانشگاه امير کبير صورت گرفته اشاره کرد و گفت: اين اعتراض ها در شرايط کنونی در دانشگاه های تهران و شهرستان ها به نهضتی تبديل شده است. متاسفانه مقامات امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی می پندارند با سياست سرکوب، بازداشت و محکوميت می توانند اين اعتراض ها را سرکوب کنند و بازداشت ۶ دانشجو در ۱۰ روز گذشته نشان می دهد که سياست سرکوب و احتناق همچنان استراتژی اصلی سيستم امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی است.»


عبدالکريم لاهيجی، گفت در ماه های اخير تنها دانشجويان «سرکوب نشده اند و اين سرکوب ها، نمود يک سياست کلی است.»


وی افزود: «هر گروهی از جامعه مدنی ايران، زن ها، مدافعان حقوق بشر، کارگران، معلمان و هر گروهی از جامعه مدنی ايران که در جهت استيفای حقوق خود بربيايد، با سرکوب رو به رو می شود. متاسفانه ابعاد فشار نسبت به جريانات دانشجويی و دانشجويان هميشه بيشتر از ديگر بخش ها بوده ولی طی ماه های اخير همه گروه های مدافع آزادی و حقوق بشر در ايران آماج اين سياست سرکوب قرار گرفته اند.»


از سوی ديگر، چندی پيش هزار تن از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی با امضای طوماری خواستار برکناری رييس اين دانشگاه شدند.


فعالان دانشجويی می گويند دانشجويانی که اين طومار را امضاء کرده اند، با احضار به کميته های انضباطی و تهديد به محروميت از تحصيل مواجه شده اند.


XS
SM
MD
LG