لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۰

بوش: بشار اسد رهبر قابل‌اعتمادی نیست


بوش و اولمرت در اورشلیم در تابستان سال جاری (عکس: AFP)
بوش و اولمرت در اورشلیم در تابستان سال جاری (عکس: AFP)

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در آخرین دیدار خود با اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، از مذاکرات این کشور با سوریه ابراز ناخشنودی کرد.


روزنامه اسراییلی «هاآرتص» در گزارش روز یک‌شنبه خود نوشت که جرج بوش در دیداری که هفته گذشته در جریان سفر آقای اولمرت به واشینگتن صورت گرفت، گفته است: «دلیلی ندارد اسراییل بلندی‌های جولان را به‌رایگان به سوریه بدهد و بشار اسد رهبر قابل‌اعتمادی نیست.»


اسراییل و سوریه در یک سال اخیر چهار دورمذاکره غیرمستقیم را با میانجی‌گری ترکیه دراستانبول برگزار کرده و هر دو طرف از «پیشرفت» در این مذاکرات خبر داده‌اند.


دور پنجم این مذاکرات پس از این که اولمرت برای کناررفتن از مقام نخست وزیری اعلام آمادگی کرد به تاخیرافتاد.


سوریه ازسرگیری این مذاکرات را در دوران روی کار آمدن باراک اوباما مناسب‌ترمی‌داند و می‌گوید حمایت آمریکا از این مذاکرات ضروری است.


دولت بوش هیچگاه از تماس‌های سیاسی اسراییل و سوریه خشنود نبوده و همواره از آن فاصله گرفته است.


سوریه ازسرگیری این مذاکرات را در دوران روی کار آمدن اوباما مناسب‌ترمی‌داند و
می‌گوید حمایت آمریکا از این مذاکرات ضروری است.


آمریکا سوریه را به «حمایت از تروریست‌ها در عراق و اعمال نفوذ در لبنان» متهم می‌کند.


دولت بوش همواره برای پیشبرد مذاکرات اسراییل و فلسطینی‌ها اولویت قائل بود.


در سند چشم‌انداز امنیتی وزارت دفاع اسراییل که به زودی به دولت اسراییل ارائه می‌شود و در آن به بررسی وضعیت منطقه در سال ۲۰۰۹ پرداخته شده، به دولت اسراییل توصیه شده است که «علی‌رغم بهای سنگین» با سوریه به صلح برسد تا آن کشور ازهم‌پیمانی با ایران، حماس و حزب‌الله دور شود.


این سند از دولت بعدی اسراییل می‌خواهد که با باراک اوباما در مورد سوریه به هماهنگی برسد.


آرون میلر، از مشاوران پیشین کلینتون، نیز هفته گذشته در مقاله‌ای در«واشینگتن پست» به اوباما توصیه کرد در پیشبرد صلح خاورمیانه «سوریه را در اولویت قرار دهد».


به نوشته روزنامه «هاآرتص»، اهود اولمرت بر این باور است که می‌توان سوریه را از محورافراطی ایران- حزب الله- حماس به محور میانه‌روی ترکیه، اسراییل، اردن و مصر وارد کرد.


دولت بوش هیچگاه از تماس‌های سیاسی اسراییل و سوریه خشنود نبوده و همواره از آن فاصله گرفته است.


در عین حال، اولمرت «از این که بشاراسد بیشتر از پدرش، حافظ اسد، به دامان ایران آویزان شده نگران است، اما هم‌آغوشی دمشق با تهران را هم‌آغوشی با خرس می‌داند».


به نوشته «هاآرتص»، اولمرت به این یقین رسیده که «سوریه خود از هم‌پیمانی با ایران هراس دارد، زیرا ایران اکنون تنها یک متحد عادی برای سوریه نیست و با ایجاد وابستگی شدید در سوریه نسبت به خود، رژیم غیرمذهبی علوی سوریه را هم تهدید می‌کند».


بسیاری از مقامات اسراییل می‌گویند سوریه وقتی هدف مطلوب خود را به دست آورد «ایران را خواهد فروخت».
XS
SM
MD
LG