لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

نماینده مجلس نمایندگان آمریکا تهدید موشکی ایران را مبالغه‌آمیز خواند


الن توشر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا
الن توشر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا
یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده که برای کار در دولت باراک اوباما نامزد شده است، روز دوشنبه تهدید موشک‌های دوربرد ایران، و توسل به آن به عنوان دلیلی برای سامانه دفاع موشکی اروپا را مبالغه‌آمیز خواند.

الن توشر که از طرف دولت باراک اوباما برای معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی در وزارت خارجه آمریکا پیشنهاد شده است در کنفرانسی درباره دفاع موشکی گفت: «این استدلال که آمریکا در برابر تهدید ایران بی‌دفاع است مگر آن که سامانه دفاع موشکی را در اروپا راه بیندازد اصلا درست نیست.»

معاونت کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه آمریکا اداره‌ای است که تاکنون تعیین خط‌مشی‌های ایالات متحده در مورد سامانه دفاع موشکی در دو کشور لهستان و جمهوری چک را به عهده داشته است.

خانم توشر که همواره منتقد سامانه‌های دفاع موشکی ایالات متحده بوده در حالی این نظر را بیان کرده است که دولت اوباما در حال بررسی طرح دولت جرج بوش برای به راه انداختن سامانه دفاع موشکی اروپا در لهستان و جمهوری چک است.

دولت آقای اوباما همچنین تلویحا به کرملین اعلام کرده است که در صورت همکاری مسکو برای رفع تهدید از سوی جمهوری اسلامی در اجرای این طرح تجدیدنظر خواهد کرد.

سناتور کارل لوین، رئیس کمیته خدمات تسلیحاتی سنای آمریکا، نیز در همین کنفرانس اعلام کرد که گفت‌وگو با مسکو درباره سامانه دفاع موشکی به جای این که در برابر روابط کرملین و کاخ سفید مانع ایجاد کند می‌تواند «ابزار سیاسی مثبتی» باشد.

آقای لوین گفت: «فرصت تازه‌ای برای ما پیش آمده که رویکرد همکاری با روسیه در مورد دفاع موشکی را در پیش بگیریم، و باید از این فرصت استفاده کنیم.»

در حالی که طرفداران سامانه دفاع موشکی بوش معتقدند این سامانه باید برای مقابله با تهدید ایران فورا راه‌اندازی شود، دولت روسیه از ابتدا شدیدا با اجرای این طرح در اروپا مخالفت کرده و آن را مانعی در برابر منافع خود در منطقه خوانده است.

ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری جرج بوش تخمین زد که جمهوری اسلامی می‌تواند در عرض ۱۰ سال به موشک‌های دوربردی دست یابد که قادرند به اروپا و حتی آمریکا برسند.
XS
SM
MD
LG