لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

ارسال محموله به ایران برای دی اچ ال ۱۰ میلیون دلار جریمه آورد


دی اچ ال اکسپرس از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل دنیا و از رقبای «فدکس» و «یو پی اس» است.
دی اچ ال اکسپرس از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل دنیا و از رقبای «فدکس» و «یو پی اس» است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد شرکت حمل و نقل آلمانی «دی اچ ال» را به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌ها و کار با ایران حدود ۱۰ میلیون دلار جریمه کرده است.

این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای دلیل اعمال این جریمه را «حمل و ارسال بار به ایران و سودان و سوریه» اعلام کرده و می‌گوید شرکت دی اچ ال اکسپرس «پذیرفته است که برای جبران نقض تحریم‌ها نزدیک به ۹ و نیم میلیون دلار بپردازد».

دو وزارت خزانه‌داری و بازرگانی ایالات متحده که جریمه به آنها پرداخت خواهد شد می‌گویند شرکت دی اچ ال که مقر آن در شهر بن آلمان است در میان سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ بیش از ۳۰۰ محموله از آمریکا به ایران و سودان فرستاده و مقررات تحریم را زیر پا گذاشته است.

بر اساس قوانین و مقررات آمریکا، حمل و ارسال اغلب کالاها به دو کشور ایران و سودان ممنوع است و شرکت‌های حمل و نقلی که با این دو کشور کار می‌کنند باید اسناد و مدارک محموله‌های خود را تا پنج سال حفظ کنند.

آدام سوبین، از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا،‌ در نشستی خبری اعمال جریمه بر شرکت دی اچ ال را «نشانه متعهد ماندن ایالات متحده به قوانین و مقررات تحریم و اجرای دقیق آنها» دانست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود می‌گوید «دی اچ ال اکسپرس» مدارک مربوط به محتویات محموله‌های خود را حفظ نکرده، و مشخصات بسیاری از این محموله‌ها از طریق بخش گمرک و مرزهای وزارت امنیت داخلی به این وزارت‌خانه گزارش شده است.

شعبه آمریکای شرکت دی اچ ال اکسپرس در مقابل در بیانیه‌ای توضیح داده است که «دولت آمریکا اظهار نکرده است که دی اچ ال محموله‌هایی دارای حساسیت استراتژیک به این کشورها فرستاده است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن اشاره به این که پس از پنج سال و نیم تحقیق و بازرسی حکم این جریمه را صادر کرده می‌گوید شرکت دی اچ ال پذیرفته است مشاوری بی‌طرف و مورد توافق طرفین را برای بررسی محموله‌های خود به کار بگیرد.

بر اساس این توافق، این مشاور بی‌طرف بررسی خواهد کرد که کار حمل و نقل محموله‌ها به کشورهای مورد تحریم ایالات متحده با مقررات دو وزارت خزانه‌داری و بازرگانی منطبق باشد.

به موجب تحریم‌های اقتصادی که نخستین بار بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا، آن را در مارس سال ۱۹۹۵ علیه ایران به امضا رساند، شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی از سرمایه‌گذاری در ایران یا تجارت با این کشور منع شده‌اند. این تحریم‌ها از ۱۴ سال پیش تاکنون هر سال تمدید شده است.

جدا از تحریم‌های آمریکا، ایران به دلیل خودداری از غنی‌سازی اورانیوم مشمول سه مجموعه تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی از سوی سازمان ملل نیز هست.
XS
SM
MD
LG