لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

انتخابات آمریکا و حضور کلینتون در جمع ایرانی های کالیفرنیا


بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین آمریکا از حزب دموکرات
بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین آمریکا از حزب دموکرات

در چند هفته گذشته – اعضای ايرانی حزب دمکرات آمريکا در جنوب کاليفرنيا ميزبان بيل کلينتون رييس جمهوری پيشين اين کشور و دو تن از نامزدهای رياست جمهوری از حزب دمکرات، باراک اوباما و جان ادواردز بوده اند و در چند گردهم آيی جداگانه حمايت های مادی و معنوی ايرانيان اين ناحيه را از نامزدهای انتخاباتی حزب دمکرات آمريکا نشان داده اند.


آخرين آمار شمار رای دهندگان در آمريکا نشان می دهند که تا امروز ۱۸ هزار ايرانی – آمريکايی برای شرکت در انتخابات آمريکا ثبت نام کرده اند که بيش از ۶۰ درصد از اين افراد از طرفداران حزب جمهوريخواه و ۴۰ درصد باقيمانده از هواداران حزب دمکرات هستند.


فعاليت اعضای ايرانی - آمريکايی حزب دمکرات اورنج کاونتی – علاوه بر ايجاد ارتباط ايرانيان اين ناحيه با حزب دمکرات آمريکا - تشويق و ترغيب رای دهندگان ايرانی برای شرکت در انتخابات و داشتن نقشی فعال در جريان های سياسی آمريکا در سطوح مختلف است .


به گفته ملاحت رفيعی رئيس هيئت اجرايی جمعيت ايرانی – آمريکايی های هودار حزب دموکرات، در ماه ژوئن گذشته، ايرانی آمريکايی های عضو حزب دمکرات شاهد سه رويداد مهم بوده اند.



فعاليت اعضای ايرانی - آمريکايی حزب دمکرات اورنج کاونتی – علاوه بر ايجاد ارتباط ايرانيان اين ناحيه با حزب دمکرات آمريکا - تشويق و ترغيب رای دهندگان ايرانی برای شرکت در انتخابات و داشتن نقشی فعال در جريان های سياسی آمريکا در سطوح مختلف است .

وی در مصاحبه ای به راديو فردا می گويد: «در روز يازدهم اين ماه اعضای ايرانی حزب دمکرات در منزل مايک چگينی – آرشيتکت موفق ايرانی - با سناتور باراک اوباما نشستی داشتند. يک هفته بعد الکس و الی رمزجو – در منزل خود جلسه ناهاری با شرکت و به افتخار بيل کلينتون رييس جمهوری پيشين آمريکا برگزار کردند و يک روز بعد ايرانی آمريکايی های عضو حزب دمکرات در رستوران ايرانی کاسپين در يک جلسه گردآوری پشتوانه مالی برای فعاليت های انتخاباتی سناتور جان ادواردز توانستند بيش از ۵۵ هزار دلار برای کمک به حوزه انتخاباتی او جمع آوری کنند.»


استقبال بيش از ۱۵۰ تن از ايرانيان سرشناس از اين جلسه، بنا به گفته خانم رفيعی در اورنج کاونتی تاکنون بی سابقه بوده است و نمايانگر اشتياق اين ايرانيان برای مشارکت در مسائل سياسی جامعه ای است که در آن زندگی می کنند.


اين فعال سياسی ايرانی تبار در آمريکا معتقد است که گروه آمريکايی هايی که ريشه های ايرانی دارند، می توانند نقشی فعال در زمينه سياست های خارجی آينده آمريکا در رابطه با «حکومت و ملت ايران» داشته باشند.


وی می گويد: « اين مسئوليت برعهده جامعه ايرانی است که با سياستمداران آمريکايی ارتباط برقرار کنند. همانطورکه می دانيد هريک از اين نامزدهای انتخاباتی می توانند به آسانی با جوامع مختلف و اقليت های ديگر ارتباط برقرار کنند و از آنها کمک مالی بگيرند اما در شرايط سياسی کنونی و وقايعی که بين ايران و ايالات متحده آمريکا جريان دارد مهمترين مسئله اين است که جامعه ايرانی صدای خود را به گوش سياستمداران از هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه برسانند.»


خانم رفيعی معتقد است که اين گروه می توانند در اتخاذ تصميمات سرنوشت ساز آمريکا در قبال ايران، راهنمايی های مفيدی را در اختيار دولتمردان آمريکايی قرار دهند و می افزايد: «فکر کنيد اگر خود ما در اين صحنه سياسی حضور نداشته باشيم چه کسانی مسائل ما را با اين سياستمداران مطرح خواهند کرد؟ شهروندان پاکستانی يا عراقی؟»



  • «در شرايط سياسی کنونی و وقايعی که بين ايران و ايالات متحده آمريکا جريان دارد مهمترين مسئله اين است که جامعه ايرانی صدای خود را به گوش سياستمداران از هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه برسانند.»
ملاحت رفیعی

درطول جلساتی که ايرانی – آمريکايی های ساکن کاليفرنيا با سناتور اوباما، بيل کلينتون و سناتور ادواردز داشته اند، درباره مسائل مربوط به ايران نيز بحث های بسياری مطرح شده است.


يکی از مهم ترين موضوعاتی که می تواند ايرانی – آمريکايی ها را به دادن رای به هر يک از نامزدهای انتخابات – چه در حزب دموکرات و چه در حزب جمهوريخواه – ترغيب کند، موضع اين احزاب در برابر ايران است.


خانم رفيعی ضمن تاييد اختلاف نظر ميان دموکرات ها و جمهوريخواهان در ارتباط با مسايل ايران می گويد: «دمکرات ها بيشتر طرفدار حل مسائل از راه های ديپلماتيک هستند. البته مسئله ايران در حال حاضر چنان در مراحل پيچيده ای قرار گرفته است که تجزيه و تحليل آن در مدت زمان کوتاهی که اين سياستمداران با ايرانی های اورنج کاونتی گذراندند امکان پذير نبود، اما مهمترين مسئله اين است که اگر امروز ايرانی ها به خاطر مسائل مربوط به ايران در سياست آمريکا مشارکت نکنند، هيچ مسئله ديگری نمی تواند آن ها را در تصميم گيری های سياسی آينده آمريکا تا اين حد دخالت بدهد.»


انتخابات رياست جمهوری آمريکا در پايان دوره قدرت جرج بوش در کاخ سفيد، در روز چهارم نوامبر سال ۲۰۰۸ برگزار خواهد شد.


XS
SM
MD
LG