لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

حمله با «راکت ایرانی» به پایگاه ارتش ائتلاف در عراق


ژنرال برگنر، سمت سخنگویی ارتش آمریکا را به عهده دارد.
ژنرال برگنر، سمت سخنگویی ارتش آمریکا را به عهده دارد.

يک ژنرال آمريکايی اعلام کرد، در حمله مرگبار روز سه شنبه به پادگان مرکزی نيروهای خارجی در عراق، از راکت هايی استفاده شده است که به طور معمول از سوی ايران در اختيار تندروهای شيعه قرار می گيرد.


در حمله موشکی روز سه شنبه به پادگان «پيروزی – Victory» که مرکز فرماندهی نيروهای خارجی در عراق محسوب می شود، يک نفر کشته شد و ۱۱ نفر نيز مجروح شدند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ژنرال کوين برگنر، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق روز پنج شنبه گفت: در حمله اخير، راکتی از محله پرجمعيتی در غرب بغداد شليک شد که منطقه نفوذ سپاه مهدی محسوب می شود و برخی از روحانيون ضد آمريکايی در آنجا زندگی می کنند.


آقای برگنر گفت که شورشيان، از تسليحاتی برای اين حمله استفاده کرده بودند که گروه های شيعه «پيش از اين از ايران دريافت کرده بودند و از آنها برای حمله به نيروهای ائتلاف بهره می بردند.»


وی که سپاه مهدی را با عنوان عربی «جيش المهدی» نام می برد، گفت: «تا امروز، تنها راکت های ۲۴۰ ميلی متری که در عراق استفاده و پيدا شده، راکت های ايرانی ها بوده که آنها را هم تنها جيش المهدی استفاده کرده است.»


سپاه مهدی، نام تشکيلات شبه نظامی وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه است که با جمهوری اسلامی ايران روابط بسيار نزديکی دارد.


پايگاه نظامی «پيروزی – Victory»، پادگانی بسيار بزرگ در نزديکی فرودگاه بغداد است که گاه و بيگاه هدف حملات شورشيان قرار می گيرد، اما حمله ای چنين با تلفات بالا به وسيله تسليحات پيچيده، بسيار به ندرت عليه اين پايگاه رخ می دهد.


حمله به محلی که همچون «مغز متفکر عمليات نيروهای خارجی» در عراق عمل می کند، می تواند از نظر روحی تاثير بسيار بزرگی بر روی اين نيروها داشته باشد چرا که اين حمله، حاوی پيامی است که می گويد، «هيچ کجای عراق امن نيست.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس

خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارش خود نوشته است که حمله به محلی که همچون «مغز متفکر عمليات نيروهای خارجی» در عراق عمل می کند، می تواند از نظر روحی تاثير بسيار بزرگی بر روی اين نيروها داشته باشد چرا که اين حمله، حاوی پيامی است که می گويد، «هيچ کجای عراق امن نيست.»


در هفته های اخير، موضوعی که از سوی نيروهای آمريکايی «تاثير مخرب ايران بر اوضاع عراق» عنوان می شود، بار ديگر تکرار شده است، اما در مقابل تهران نيز، هر بار اين اتهام را رد کرده است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز چهارشنبه اظهارات تازه فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق درباره دخالت ايران در اوضاع عراق را تکذيب کرد.


آقای احمدی نژاد در مصاحبه ای با تلويزيون دولتی ايران گفت که ژنرال ديويد پتراوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کروکر، سفير اين کشور در بغداد، «به دليل منافع سياسی داخلی، اظهارات اخير عليه ايران را مطرح کرده اند.»


وی گفت: «ايران هيچ نيازی به مداخله در امور عراق ندارند. دولت و ملت عراق از دوستان بسيار نزديک ايران هستند.»


اما ژنرال برگنر تاکيد کرد که راکت های اخير ايرانی هستند. او گفت که ارتش آمريکا بر اساس نشانه هايی که در باقی مانده های اين راکت ها يافته – مانند رنگ و علامت های موجود بر روی بدنه آنها – به اين اطمينان رسيده است که اين موشک ها، ايرانی هستند.


وی همچنين گفت: تندروهای شيعه ای که توسط نيروهای آمريکايی بازداشت شده اند، در بازجويی ها گفته اند که نيروهای سپاه قدس، راکت های ۲۴۰ ميلی متری را برای آنها تهيه می کرده اند.


سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران است.


ماه گذشـته، مقتدا صدر اعلام کرد که سپاه مهدی برای مدت شش ماه، سلاح خود را بر زمين خواهد نهاد و به عمليات نظامی دست نخواهد زد.


اما به گفته ژنرال برگنر، شواهدی وجود دارد که برخی شبه نظاميان سپاه مهدی از اين تصميم رهبر خود راضی نيستند و شايد به «نافرمانی» دست بزنند.


XS
SM
MD
LG