لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

قاتل مالکوم ایکس پس از ۴۴ سال از زندان آزاد شد


مالکوم ایکس، از فعالان برابری نژادی و تساوی حقوق سیاهان و سفیدان که در سال ۱۹۶۵ ترور شد.
مالکوم ایکس، از فعالان برابری نژادی و تساوی حقوق سیاهان و سفیدان که در سال ۱۹۶۵ ترور شد.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، تامس هیگن، تنها فردی که به مشارکت در ترور مالکوم ایکس، رهبر مبارزات سیاه‌پوستان آمریکا اعتراف کرده بود، روز سه‌شنبه گذشته پس از ۴۴ سال بخشوده و از زندان آزاد شد.

تامس هیگن که اکنون ۶۹ ساله است از سال ۱۹۹۲ طبق طرحی که برای آزادی نسبی زندانیان در آمریکا به اجرا در می‌آید پنج روز از هفته را خارج از زندان سپری کرده است. وی ماه گذشته برای چهاردهمین بار تقاضای بخشودگی کرد و بالاخره کمیته مسئول پس از ۱۶ سال با درخواست وی موافقت کرد.

تامس هیگن تنها فردی بود که به ترور مالکوم ایکس در سال ۱۹۶۵ در جریان یکی از سخنرانی‌هایش اعتراف کرده بود. او خطاب به کمیته بررسی بخشودگی خود در ماه مارس سال جاری میلادی گفت: «من از این حادثه و نقش خود در آن بسیار متاسف هستم. آرزویم این است که این اتفاق هرگز نمی‌افتاد.»

تامس هیگن همراه با دو نفر دیگر به جرم مشارکت در ترور مالکوم ایکس بازداشت شده بود. وی به بیست سال زندان تا حبس ابد محکوم شد. دو نفر دیگر همواره دخالت خود در این ترور را تکذیب کردند و در دهه ۱۹۸۰ از زندان آزاد شدند.

مالکوم ایکس از رهبران گروه تندرویی بود به نام «امت اسلام» که در مبارزات سیاه‌پوستان آمریکا برای برابری نژادی و حقوق مدنی در آمریکا فعال بود. مالکوم ایکس در سخنرانی‌های خود سفیدپوستان را «شیاطین چشم‌آبی» می‌خواند. اما در اواخر عمر خود موضع ملایم‌تری اتخاذ کرد و ایدئولوژی و تشکیلات امت اسلام را رها کرد و به اسلام سنتی روی آورد. او پس از این تغییر موضع به خاطر احتمال انتقام‌جویی پیروان گروه امت اسلام همیشه نگران امنیت خود بود.

مالکوم ایکس در روز ۲۱ فوریه سال ۱۹۶۵ به هنگام سخنرانی در برابر چشمان همسر و خانواده خود با شلیک چندین گلوله به قتل رسید. وی در آن هنگام ۳۹ ساله بود. ترور وی پس از مجادله و اختلافات شدید بین مالکوم ایکس و بنیان‌گذار گروه امت اسلام، الیجاه محمد، روی داد.
مالکوم ایکس در سال ۱۹۶۴ وی را به کفر متهم کرده و آن گروه را ترک کرد.

تامس هیگن که در آن زمان ۲۲ ساله بود یکی از اعضای تندروی گروه امت اسلام بود و در روز حادثه مسلح و آماده انجام ترور وارد محل سخنرانی شد. او به‌شدت به بنیان‌گذار گروه وفادار بود و به خاطر ترک این گروه قصد داشت از مالکوم ایکس انتقام بگیرد. او پس از تیراندازی و کشتن مالکوم ایکس سعی کرد از معرکه بگریزد، ولی در اثر اصابت گلوله مجروح شد و قبل از بازداشت توسط پلیس، جمعیت حاضر او را به‌شدت کتک زدند.

تامس هیگن ماه گذشته در برابر کمیته رسیدگی به درخواست بخشودگی خود گفت که به خاطر سخنان توهین‌آمیز مالکوم ایکس علیه بنیان‌گذار گروه امت اسلام به‌شدت از او متنفر بود. او افزود که ترور مالکوم ایکس به دستور رهبران این گروه انجام نشده و خود وی و همکارانش به فکر این ترور افتاده بودند.

تامس هیگن پس از آزادی به خبرنگاران گفت که در طول مدت زندان سعی کرده است در مورد حوادث آن زمان و نقش خود و افرادی شبیه به خود مطالعه کند و در این مسیر تحصیلات خود را در رشته جامعه‌شناسی تکمیل کرده است. با این همه هنوز هم درک اقدامات وی و همفکرانش در آن سال‌ها برای او بسیار دشوار است.
XS
SM
MD
LG