لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

پیروزی یک جمهوری‌خواه در ماساچوستس؛ اوباما به دردسر افتاد


اسکات براون، پیروز میدان رقابت در ایالت ماساچوستس
اسکات براون، پیروز میدان رقابت در ایالت ماساچوستس
رقابت بر سر صندلی خالی سناتور ادوارد کندی فقید در ایالت ماساچوستس آمریکا روز سه‌شنبه به پایان رسید و پس از ۳۸ سال اسکات براون، سناتور جمهوری‌خواه، صاحب این کرسی شد.

با این پیروزی حزب جمهوری‌خواه که کارشناسان آن را «ضربه‌ای بزرگ» به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، توصیف کرده‌اند، حزب رقیب یعنی دموکرات‌ها رای شصتم را که برای تصویب طرح بیمه خدمات درمانی نیاز داشتند از دست دادند.

دموکرات‌ها در سنای آمریکا ۶۰ رای را در برابر ۴۰ رای جمهوری‌خواه‌ها در اختیار دارند و اکنون به گفته کارشناسان از دست دادن یک رای می‌تواند برای طرح بیمه آقای اوباما ضربه‌ای مهلک باشد. دموکرات‌ها برای تصویب طرح اصلاح بیمه به هر ۶۰ رای نیاز دارند.

اسکات براون که این کرسی مهم از سنای آمریکا را در رقابت با مارتا کوکلی، سناتور دموکرات، از آن خود کرده است در نطق خود پس از پیروزی به طرفدارانش قول داد که علیه طرح بیمه خدمات درمانی رای دهد و مانع تصویب آن شود.

در حالی که در سه ماه گذشته به نظر می‌رسید، دموکرات‌ها بی هیچ زحمتی این کرسی را نیز از آن خود کنند، اسکات براون در هفته‌های اخیر سوار بر موج نگرانی رای‌دهندگان آمریکایی از وضعیت اقتصادی، طرح خدمات درمانی و دیگر برنامه‌های باراک اوباما از رقیب دموکرات خود پیشی گرفت.

آقای براون در نهایت ۵۲ درصد از آرای مردم ایالت ماساچوستس را که یکی از دموکرات‌ترین ایالات آمریکاست از آن خود کرد.

در همین حال در واشینگتن رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید،‌ خبر داده است که باراک اوباما پس از اعلام نتیجه انتخابات و پیروزی اسکات براون با او تماس گرفته است.

رابرت گیبز در بیانیه‌ای گفت: «رئیس جمهور در گفت‌وگو با سناتور براون برای همکاری با او در زمینه مشکلات اقتصادی خانواده‌ها در ایالت ماساچوستس ابراز علاقه کرد.»

در حالی که رهبران دموکرات‌های آمریکا وعده داده‌اند که به‌رغم این شکست طرح اصلاح خدمات درمانی را از تصویب کنگره این کشور بگذرانند، جمهوری‌خواه‌ها می‌گویند مردم ایالت ماساچوستس با این رای در واقع خشم خود را نسبت به طرح باراک اوباما نشان داده‌اند.

به این ترتیب باراک اوباما مراسم یک سالگی حضور خود در کاخ سفید به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا را با شکست جشن می‌گیرد. این در حالی است که در ماه‌های اخیر از میزان محبوبیت و مقبولیت او هم در میان مردم آمریکا کاسته شده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که آقای اوباما سال سختی را در پیش داشته باشد.

سناتور ادوارد کندی، از خانواده قدرتمند کندی‌ و معروف به «شیر لیبرال‌ها»، این کرسی سنا را مدت ۴۷ سال در اختیار داشت تا آن که در ماه اوت سال ۲۰۰۹ در اثر سرطان درگذشت.
XS
SM
MD
LG