لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

رأی سنای آمریکا به تحریم کمپانی‌های فروشنده بنزین به ایران


سناتور مستقل جوزف لیبرمن؛ از طراحان لایحه جدید سنا
سناتور مستقل جوزف لیبرمن؛ از طراحان لایحه جدید سنا
مجلس سنای ایالات متحده چهارشنبه شب لایحه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن کمپانی‌هایی که به جمهوری اسلامی بنزین می‌فروشند توسط وزارت انرژی این کشور تحریم خواهند شد.

طبق این لایحه که با اکثریت آرا به تصویب سناتورهای آمریکایی رسید و هدف از آن وادار ساختن ایران به توقف برنامه هسته‌ای خود است، کمپانی‌های فروشنده بنزین و دیگر فراورده‌های نفتی به ایران حق قرارداد بستن با وزارت انرژی آمریکا و فروش نفت خام به صندوق ذخیره نفتی این کشور را از دست می‌دهند.

ایران با آن که به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان در میان کشورهای عضو سازمان اوپک مقام دوم را دارد و حدوداً پنج درصد عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد، برای ۴۰ درصد مصرف داخلی بنزین خود وابسته به واردات است. بخش اعظم این واردات از طریق پنج کمپانی اروپایی و یک کمپانی هندی تأمین می‌شود.

سناتورهای آمریکایی که امیدوارند با اعمال فشار بر تهران از طریق تحریم بنزین غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازند طرح اولیه این لایحه جدید را در آغاز اردیبهشت‌ماه سال جاری به صحن مجلس سنا بردند.

در همان زمان اون بی، سناتور دموکرات، جان کیل، سناتور جمهوری‌خواه و جوزف لیبرمن، سناتور مستقل، که نویسندگان اصلی این لایحه هستند در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «محدود ساختن دسترسی ایران به منابع ضروری انرژی می‌تواند کمکی باشد به تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای وادار ساختن دولت ایران به مصالحه در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور.»

حال مجلس سنای آمریکا باید لایحه مصوب خود را با لایحه‌ای مشابه تطبیق دهد که مجلس نمایندگان ایالات متحده چندی پیش به تصویب رساند.

در اوايل ماه جاری ميلادی، مجلس نمايندگان آمريکا بخشی را به لايحه بودجه اضافه کرد که مطابق آن بانک صادرات و واردات آمريکا از تأمين اعتبار، حق بيمه يا تضمين پرداخت وام به شرکت‌های خارجی که بنزين ايران را تأمين می‌کنند منع شده‌اند.

هاوارد برمن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته در توصیف این لایحه به خبرگزاری رويترز گفت: «به نظر من اين طرح نوعی 'شمشير داموکلس' بر بالای سر مقام‌های ايرانی است تا بدانند اگر به طور جدی در مذاکرات وارد نشده و چندين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل دال بر توقف برنامه غنی‌سازی اورانيوم را نپذيرند، چه پيامدهايی در انتظار آنها خواهد بود.»

اظهارات آقای برمن درباره تحریم صدور فرآورده‌های نفتی به ایران در حالی است که در اردیبشهت‌ماه سال جاری غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، ضمن استقبال از تحریم نفت ایران توسط کشورهای غربی گفته بود که در صورت تحریم «توانایی داریم در ۴۸ ساعت بنزین مورد نیاز کشور را تأمین کنیم».

در حال حاضر بر اساس قانون مصوب سال ۱۹۹۶ هر کمپانی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند با تحریم و مجازات آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا همواره اعلام کرده‌اند که ایران برای اطمینان دادن به جامعه جهانی و بازگشت به سر میز مذاکره باید برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به حال تعلیق درآورد. ایران این پیش‌شرط را برای آغاز گفت‌وگوها در مورد برنامه اتمی خود رد کرده است
XS
SM
MD
LG