لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

آمریکا: ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است


وزارت امورخارجه آمريکا، در گزارش سالانه خود درباره «تروريسم در جهان»، بار ديگر ايران را در صدر فهرست کشورهای حامی تروريسم جای داد.
وزارت امورخارجه آمريکا، در گزارش سالانه خود درباره «تروريسم در جهان»، بار ديگر ايران را در صدر فهرست کشورهای حامی تروريسم جای داد.

وزارت امور خارجه آمريکا، در گزارش سالانه خود درباره «تروريسم در جهان»، بار ديگر ايران را در صدر فهرست کشورهای حامی تروريسم جای داد.


اين گزارش در حالی منتشر شده است که تا ديدار احتمالی وزرای امور خارجه ايران و آمريکا، تنها دو روز باقی مانده است.


در نشست شرم الشيخ که برای بررسی اوضاع امنيتی عراق در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار خواهد شد، وزرای امورخارجه ایران و آمریکا حضور دارند و اين احتمال وجود دارد که کاندوليزا رايس و منوچهر متکی، با يکديگر ديدار و گفت و گو کنند.


در این نشست، وزاری امورخارجه کشورهای همسايه عراق، به همراه همتايان خود از کشورهای عضو دايمی شورای امنيت، شورای همکاری خليج فارس و اتحاديه عرب، درباره ثبات و امنيت عراق گفت و گو خواهند کرد.


بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، تنها در سال ۲۰۰۶ ميلادی، بيش از ۱۳ هزار شهروند غيرنظامی عراقی، بر اثر حملات شورشيان جان خود را از دست داده اند و آمريکا می گويد که برخی از اين شورشيان، از سوی جمهوری اسلامی ايران حمايت می شوند.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در ارتباط با ديدار و گفت و گوی احتمالی کاندوليزا رايس و منوچهر متکی گفت: «در صورتی که وزير امور خارجه ايران با کاندی رايس رو به رو شود، کاندی ترش رويی نخواهد کرد. او آدم تلخی نيست. من مطمئنم که او مودب خواهد بود.»



«در صورتی که وزير امور خارجه ايران با کاندی رايس رو به رو شود، کاندی ترش رويی نخواهد کرد. او آدم تلخی نيست. من مطمئنم که او مودب خواهد بود.»
جرج بوش

ديدار احتمالی متکی و رايس، در صورتی که رخ دهد، تماسی ديپلماتيک در بالاترين سطح ميان دو کشور از سال ۲۰۰۴ ميلادی تا کنون خواهد بود.


پيش از اين، دولت محافظه کار بوش، در برابر پيشنهاد گفت و گو با ايران برای کمک به حل بحران عراق مقاومت کرده بود.


اين پيشنهاد، در يکی از حساس ترين مقاطع بحران عراق، در گزارش تحقيقی «بيکر – هميلتون» مطرح شده بود، اما دولت بوش هنوز به آن توجهی نکرده است.


دولت بوش تاکنون با طرح موضوعاتی چون غنی سازی اورانيوم در برنامه هسته ای ايران، حمايت جمهوری اسلامی از گروههای تندروی ضد اسراييلی و دست داشتن ايران در برخی خرابکاری ها در عراق، از گفت و گوی رو در رو با مقام های تهران شانه خالی کرده است.


جرج بوش، ايران را «يک تهديد معنادار برای صلح جهانی» دانسته و در گزارش روز دوشنبه وزارت امورخارجه آمريکا، پافشاری ايران بر غنی سازی اورانيوم که واشينگتن معتقد است هدف آن ساخت بمب اتمی است، «سوء رفتار ايران» توصيف شده است.


آمريکا جمهوری اسلامی را متهم کرده است که در سال ۲۰۰۶ ميلادی، در نزديک به ۲۵ درصد حملات تروريستی در عراق دست داشته و موجب شده تا آمار قربانيان عمليات تروريستی در اين کشور، نسبت به سال ۲۰۰۵ ميلادی، ۴۰ درصد رشد کند.



در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا درباره تروريسم در سال ۲۰۰۶، ايران، «بزرگترين دولت حامی تروريسم» خوانده شده و تاکيد شده که در جمهوری اسلامی ايران، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات» از بسياری از گروههای تندرو در عراق و ساير نقاط جهان، حمايت می کنند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا درباره تروريسم در سال ۲۰۰۶، ايران، «بزرگترين دولت حامی تروريسم» خوانده شده و تاکيد شده که در جمهوری اسلامی ايران، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات» از بسياری از گروه های تندرو در عراق و ساير نقاط جهان، حمايت می کنند.


جمهوری اسلامی ايران، همواره حمايت خود از گروه های تندروی عراقی را تکذيب کرده، اما در حمايت مالی از برخی گروه های تندرو در لبنان و فلسطين، گاه علنا رقم پول های اهدايی به آنها را اعلام می کند و همواره، حمايت تبليغاتی گسترده خود را از آنها، دريغ نمی کند.


در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا آمده است: «وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، مستقيما در طراحی و حمايت از اعمال تروريستی دست دارند و گروههای مختلفی را به چنين اعمالی تشويق می کنند؛ به ويژه گروههای فلسطينی که کادر رهبری آنها در سوريه مستقر هستند و گروه حزب الله لبنان را تشويق می کنند که در مسير منافع جمهوری اسلامی ايران، دست به اقدامات تروريستی بزنند.»


اين گزارش می افزايد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در «پخش کردن مواد منفجره ای که به مرگ نيروهای ائتلاف منجر می شوند» دست دارد و همچنين به گروه تندروی حزب الله لبنان کمک می کند تا به گروه های تندروی شيعه عراقی، ساخت بمب را آموزش دهد.


همزمان در اين گزارش آمده که ايران «در تشويق اقدامات ضد اسراييلی، در حمايت های مالی و عملياتی، نقشی سطح بالا» ايفا می کند و هنوز، هويت عضو ارشد القاعده را که در سال ۲۰۰۳ ميلادی بازداشت کرده، افشا نکرده و تلاشی برای تحويل آن نيز ديده نمی شود.


XS
SM
MD
LG