لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

محکومیت سرباز آمریکایی به جرم تجاوز و قتل در عراق


عراق و به ویژه بغداد، به دلیل حملات شورشیان معترض به نیروهای آمریکایی، مدتها است که نا آرام است.
عراق و به ویژه بغداد، به دلیل حملات شورشیان معترض به نیروهای آمریکایی، مدتها است که نا آرام است.
ارتش آمريکا اعلام کرد يک سرباز آمريکايی به جرم تجاوز به يک دختر ۱۴ ساله عراقی و قتل خانواده وی، به ۱۰۰ سال حبس در زندان نظامی محکوم شده است.

به گفته يکی از سخنگويان ارتش آمريکا، گروهبان پال کرتز Paul Cortez ، در جريان محاکمه، بنا به دادخواستی که عليه وی مطرح شده بود، واجد مجازات اعدام، تشخيص داده نشد.

در اين دادگاه ، ژنرال استفان هنلی، قاضی دادگاه نظامی آمريکا، گروهبان کرتز را به اتهام «برنامه ريزی برای تجاوز، قتل چهار نفر، تجاوز جنسی و ورود غير قانونی به حريم خصوصی» محاکمه کرد و وی را در تمامی اين اتهامات، «مجرم» تشخيص داد.

بنا به دادخواستی که عليه کرتز تهيه شده، وی پذيرفته که عليه سه تن ديگر از همدستان خود نيز شهادت دهد. پرونده اين سه تن، کماکان در جريان است. به غير از کرتز و سه متهم ديگر، يکی ديگر از گروهبان های ارتش آمريکا نيز در همين پرونده «مجرم» شناخته شده و در ماه نوامبر به ۹۰ سال حبس در زندان نظامی محکوم شده است.

در جريان برپايی اين «دادگاه جنگی»، کرتز تشريح کرد که چگونه او و همدستانش، در ماه مارس سال ۲۰۰۶ ميلادی، ابتدا با نوشيدن ويسکی، مست شده اند و بعد در هنگام بازی ورق، بر روی «حمله به يک خانواده در محموديه عراق» شرط بندی کرده اند.

چنانکه وی در اين دادگاه گفت، اين گروه پنج نفره از سربازان ارتش آمريکا در عراق، برای مخفی کردن جرم خود، بر روی بدن دختر بچه ۱۴ ساله عراقی نفت ريخته اند و او را زنده، سوزانده اند.

کرتز در دادگاه گفت که او به همراه گروهبان جيمز بارکر – کسی که به ۹۰ سال زندان محکوم شده - و سرباز استيون گرين، به دليل اينکه در خانواده قربانی، تنها يک مرد در خانه حضور داشته، آنها را برای حمله انتخاب کردند. وی اين خانواده را در دادگاه، «هدفی آسان» توصيف کرد.

استيون گرين، ديگر متهم اين پرونده که وی نيز در اين اتهامات «مجرم» تشخيص داده شده، پيش از آغاز دادرسی، از ارتش استعفا کرده است. اين ظن وجود دارد که سردسته اين گروه در اين جنايت، استيون گرين بوده است.

کرتز همچنين گفت که استيون گرين، در شب حادثه، پدر، مادر و خواهر خردسال دختر بچه ۱۴ ساله را به اتاق خواب برده و در همين زمان، او و بيکر، به اين دختر بچه در اتاق نشيمن تجاوز کرده اند. نام اين دختر بچه «عبير قسيم الجنبی» است.

به گفته او، بعد از اين لحظه، استيون گرين، در اتاق خواب، با شليک اسلحه، سه عضو خانواده دختر را به قتل رساند و سپس به اتاق نشيمن رفت و به دختر عراقی تجاوز کرد.

از آنجا که استيون گرين از ارتش استعفا کرده است، محاکمه او به عنوان يک شهروند عادی آمريکايی در کنتاکی و در دادگاهی معمولی پی گيری می شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ماجرای تجاوز به اين دختر و قتل او و خانواده اش، خشم بسياری از عراقی ها را به دنبال داشته و تنش فزاينده در مناطق جنگی در عراق را افزايش داده است.

دو نفر ديگری که در همين پرونده متهمند، جس اسپيلمن و برايان هاوارد نام دارند و از سربازان معمولی ارتش آمريکا هستند.
XS
SM
MD
LG