لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

«تعیین دو ماه فرصت برای یافتن راه حل بحران هسته ای»


جواد وعیدی، در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه
جواد وعیدی، در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه

جواد وعیدی، معاون بین المللی شورای عالی امنیت ملی، روز چهارشنبه گفت که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مهلت ۶۰ روزه ای را برای پایان دادن به مناقشات هسته ای، تعیین کرده اند.


وی در گفت و گو با خبر گزاری های داخلی گفت: «مذاکرات هسته ای ایران دراین مدت در فضای تازه ای انجام خواهد شد.»


به گفته وی «محوریت بخشیدن به کار با آژانس در برابر سایر مراکزی که به طور غیرطبیعی و غیرمنطقی وارد پروسه هسته ای شده اند، از مسایل اساسی فضای جدید است.»


پرونده هسته ای ایران سال گذشته، به رغم مخالفت تهران، به دلیل سرپیچی از خواست آژانس بین المللی انرژی اتمی، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب دو قطعنامه الزام آور از جمهوری اسلامی ایران خواست که به منظور اعتماد سازی جهانی، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و زمينه های آغاز گفت وگوهای رسمی درباره بحران اتمی خود را فراهم کند.


اما ایران از این خواست شورای امنیت، سرباز زد و آن را مخالف با مفاد پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای دانست.



  • «هیچ تضمینی برای عدم صدور قطعنامه جدید علیه ایران وجود ندارد.»
جواد وعیدی

جواد وعیدی در مصاحبه روز چهارشنبه خود تاکید کرد که که کشور های موسوم به ۵+۱ شاملایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان همچنان بر پیش شرط تعلیق غنی سازی برای آغاز مذاکرات اصراردارند و گفت: «هیچ تضمینی برای عدم صدور قطعنامه جدید علیه ایران وجود ندارد.»


معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی ایران طرح موسوم به «تایم اوت» که پیشتر از سوی بریتانیا پیشنهاد شد را طرحی «غیرکاربردی» خواند که «فضای کنونی را از بن بست خارج نمی کند.»


در این طرح، پیشنهاد شده بود که غنی سازی اورانیوم در ایران و تحریم های سازمان ملل علیه تهران، به صورت همزمان متوقف شوند.


کشور های موسوم به ۱+۵، اصرار دارند که ايران فعاليت های غنی سازی اورانيوم را پیش از آغاز مذاکرات هسته ای به طور کامل متوقف کند.


با این حال آقای وعیدی اعلام کرد که در چارچوب مهلت 60 روزه تعیین شده، قرار است در تاریخ بیستم تیرماه، هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی که در راس آنها «اولی هاینونن» معاون پادمان های مدیر آژانس حضور دارد وارد تهران شود.


پیشنهاد تازه به ایران برای جلوگیری از تحریم های جدید


آمريکا و متحدان اروپايی اش در حال بررسی پيشنهادی هستند که براساس آن اگر ايران توسعه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و آن را در همین سطح نگاه دارد، همزمان این کشورها از اعمال تحريم های جديد عليه تهران جلوگیری خواهند کرد.


يک ديپلمات بلند پايه اروپايی درباره پيشنهاد جديد به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است اين پيشنهاد براساس ايده محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی بوده و نمايندگان شش کشور در حال بررسی اين پيش نويس هستند که طبق آن در صورتی که ايران توسعه قابليت های غنی سازی خود را متوقف کند، اين کشورها از اعمال تحريم های جديد عليه تهران جلوگيری می کنند.



یک ديپلمات اروپايی گفت تعليق غنی سازی به مثابه «آتش بسی» برای گفت وگو های «صلح» است.

درهمين زمينه، خبرگزاری رويترز به نقل از يک ديپلمات ارشد اروپايی گزارش داد کهاين مرحله مقدماتی برای آغاز مذاکرات خواهد بود، هرچند تعليق غنی سازی از سوی ايرانضروری است.


اين ديپلمات اروپايی گفت تعليق غنی سازی به مثابه «آتش بسی» برای گفت وگو های «صلح» است.


او افزود آنچه ما در اينجا درباره آن سخن می گوييم کنار گذاشتن شرط تعليق غنی سازی اورانيوم نيست، بلکه می خواهيم با اين ابتکار عمل به هدف نهايی که همانا تعليق غنی سازی اورانيوم از سوی ايران است، دست يابيم.


نشریه نيويورک تايمز روز جمعه گزارش داد که اين طرح توسط بريتانيا مطرح شده است.


در همين حال يک مقام وزارت امورخارجه بريتانيا درباره این پیشنهاد گفت: «ما درحال مذاکره درباره قدم های بعدی هستيم ولی سياست های ما همان است که قبلا بوده وهيچ انعطافی در خصوص اين نکته که ايران بايد غنی سازی اورانيوم را پيش از آغاز مذاکرات متوقف کند، وجود ندارد.»


واکنش آمريکا به پیشنهاد « تعليق محدود»


پيشتر در واکنش به گزارش هايی مبنی بر توافق احتمالی غرب بر سر تعليق مختصر و محدود غنی سازی اورانيوم ايران، وزير امورخارجه آمريکا گفته بود: «اصلا نمی دانم چنين چيزی از کجا مطرح شده است. در گفت و گوهايی که من با همتايان خود داشته ام، بر سر اهميت تعليق کامل که خواست شورای امنيت سازمان مل متحد است، توافق وجود دارد.»


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، گزارش های اين چنينی را «حرف پوچ» خوانده بود و گفت: «مذاکرات، بر سر چگونگی تعليق غنی سازی ايران است، اما درباره خود تعليق که هستهاصلی همه تلاش ها است، بحثی وجود ندارد.»


خانم رايس با اشاره به گفت و گوهای سولانا - لاريجانی گفته بود که کشورش از اين تلاش ها هم حمايت می کند اما به گفته وی، آمريکا در عين حال، تهيه قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تحريم ايران را نيز از نظر دور نگه نمی دارد.


XS
SM
MD
LG