لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

دیدار مشاور آیت الله خامنه ای با مقام های روس


ایگور ایوانف در کنار علی اکبر ولایتی
ایگور ایوانف در کنار علی اکبر ولایتی
علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله علی خامنه ای در امور بین المللی که به مسکو رفته است، روز پنج شنبه با سرگئي لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ایگور ایوانوف، دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور گفت و گو کرد.

ایگور ایوانوف، دبیر شورای عالی امنیت روسیه در این دیدار تاکید کرد که روسیه از دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری ها دیدارهای روز پنج شنبه آقای ولایتی، که از نزدیک ترین مشاوران آیت الله علی خامنه ای به شمار می رود، بیش از هر چیز برای گفت و گو درباره برنامه اتمی ایران و موضع روسیه برنامه ریزی شده است.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در دیدار با آقای ولایتی گفت: «ولادیمیر پوتین در فرصت های مختلف بر یافتن راه حلی برای بحران اتمی ایران از طریق گفت و گو تاکید کرده است. روسیه تحت رهبری پوتین در همین زمینه گام خواهد برداشت. من مطمئنم اگر همه طرف های این جریان با حسن نیت با آن برخورد کنند یک راه حل بین المللی بر اساس قوانین جهانی در این مورد پیدا خواهد شد.»


علی اکبر ولایتی در ادامه دیدارهایش در روسیه با رییس جمهور این کشور ولادیمیر پوتین نیز گفت و گو می کند.
دیدار آقای ولایتی با رییس جمهور روسیه چندی پیش از سفر ولادیمیر پوتین به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می گیرد.

به عقیده مارشال گلد من یکی از کارشناس مسائل روسیه، هدف این دیدار پیش از هر چیز کسب حمایت کشورهای منطقه از طرح تشکیل یک اوپک گازی است.

طرح تاسیس یک سازمان بزرگ از کشورهای تولید کننده گاز، پیشتر از موضوعات مورد گفت و گوی روسای جمهور ایران و روسیه بوده است. این طرح برای نخستین بار از سوی آیت الله خامنه ای مطرح شد.

ایگور ایوانوف، دبیر شورای عالی امنیت روسیه در این باره گفت که این طرح باید توسط مسئولان دو کشور مورد بررسی قرار گیرد. آقای ایوانوف همچنین تاکید کرده است، که اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر است.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود، پشنهاد آیت الله خامنه ای را «جالب» توصیف کرده بود.

علی اکبر ولایتی از روز چهارشنبه در مسکو به سر می برد و از دیگر مقام هایی که با آقای ولایتی دیدار خواهد کرد، رییس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه است.
XS
SM
MD
LG