لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

یازده نوامبر، روز بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول


آنگلا مرکل و نیکولا سرکوزی در مراسم گرامی‌داشت قربانیان جنگ جهانی اول
آنگلا مرکل و نیکولا سرکوزی در مراسم گرامی‌داشت قربانیان جنگ جهانی اول
در یکی از مهم‌ترین مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول که روز چهارشنبه در پاریس برگزار شد، رهبران دو کشور فرانسه و آلمان در مراسم ادای احترام شرکت کردند. همزمان در کشورهای دیگر نیز مراسم مشابهی برای پاس‌داشت خاطره قربانیان این جنگ برگزار شد.

نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مشعل مزار سرباز گمنام در محل دروازه پیروزی شهر پاریس را برافروخته و تاکید کردند که این دو کشور دیگر هیچ‌گاه علیه یکدیگر وارد جنگ نخواهند شد.

نیکلا سرکوزی گفت: «ما پیروزی یک کشور بر کشوری دیگر را پاس نمی‌داریم، بلکه هدف از مراسم امروز یادآوری رنج‌ها و مصیبت‌هایی است که تمام کشورها در جنگ جهانی اول متحمل شدند.»

این اولین بار نیست که رهبران آلمان در مراسمی به مناسبت جنگ جهانی اول در فرانسه شرکت می‌کنند. ولی نکته مهم امسال در این است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اولین رهبر این کشور است که در مناسبتی حاضر می‌شود که سال‌روز شکست آلمان به دست ارتش فرانسه و متحدان آن را گرامی می‌دارد. حضور خانم مرکل نشانه‌ای است از نزدیک‌تر شدن مناسبات بین این دو کشور همسایه.

آنگلا مرکل در این مراسم در سخنان خود گفت: «ما نمی‌توانیم حوادث گذشته را از تاریخ حذف کنیم، اما نیروی صلح و آشتی می‌تواند تحمل این خاطرات تلخ را ساده‌تر کند.» او نیز در سخنان خود مثل نیکلا سرکوزی بر نقش مهم دو کشور آلمان و فرانسه در برقراری صلح و ایجاد اتحادیه اروپا تاکید کرد.

جنگ جهانی اول در زمان خود جنگی برای پایان دادن به تمامی جنگ‌ها تلقی می‌شد، اما در عمل آغازگر دورانی از خشونت و بی‌رحمی و جنگ‌های دیگر در اروپا و سراسر جهان بود. تلفات این جنگ در تاریخ بشر بی‌سابقه بوده است. در این جنگ دولت‌های آلمان، اطریش- مجارستان و ترکیه در یک اتحاد و در مقابل آنها دولت‌های فرانسه، بریتانیا، روسیه ، ایتالیا و بعدها آمریکا در اتحادی دیگر رو در روی یکدیگر قرار گرفتند. بخش اعظم نبردهای خونین این جنگ که از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ طول کشید در مناطق شمال فرانسه اتفاق افتاد.

رهبران آلمان و فرانسه در مراسم دروازه پیروزی پاریس درست راس ساعت ۱۱ روز ۱۱ از ماه یازدهم سال با یک دقیقه سکوت پایان جنگ جهانی اول را به یاد آوردند. در سال ۱۹۱۷ در یک چنین روزی پس از تسلیم شدن ارتش آلمان شعله‌های جنگ در اروپا فرو نشست.

در دیگر کشورهای جهان از جمله بریتانیا نیز مراسمی به این مناسبت برگزار شد. ملکه الیزابت دوم و بسیاری از مقامات سیاسی و نظامی بریتانیا از جمله گوردن براون، نخست وزیر این کشور، در مراسمی که در کلیسای جامع وست مینستر ابی برگزار شد شرکت کردند. گزارش می‌شود که مراسم مشابهی نیز در پایگاه‌های نظامیان بریتانیایی در مناطق مختلف افغانستان به همین مناسبت برگزار شده است.

در سال جاری سه تن از سربازان کهنه‌کار و سالخورده دوران جنگ جهانی اول در بریتانیا درگذشتند. هم اکنون از مجموع ۸ میلیون سرباز ارتش‌های تحت فرمان بریتانیا که دراین جنگ شرکت داشتند فقط یک نفر زنده مانده است. وی کلود چولز نام دارد و در سن ۱۰۸ سالگی در استرالیا زندگی می‌کند.

حدود ۸ میلیون سرباز نیز زیر پرچم فرانسه در جنگ جهانی اول شرکت داشتند. تنها بازمانده آنها نیز سال گذشته در سن ۱۱۰ سالگی درگذشت.
XS
SM
MD
LG