لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

«حال چند تن از زنان بازداشت شده، وخیم است»


تعدادی از زنان بازداشت شده
تعدادی از زنان بازداشت شده
خانواده های زنان بازداشت شده در روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب می گويند حال برخی از اين زندانيان خوب نيست. اين در حالی است که قرار است تعداد ديگری از اين فعالان حقوق زنان روز چهارشبه آزاد شوند.

همسر يکی از زنان زندانی که نخواست نامش فاش شود، گفت تا ساعاتی ديگر ۶ تن از زنان آزاد خواهند شد. اين افراد سميه فريد، مريم ميرزا، زينب پيغمبر زاده، ناهيد جعفری، ناهيد کشاورز و سارا لقمانی هستند.

قرار بود آسيه امينی هم روز چهارشنبه آزاد شود که به دليل آنچه مقامات دادگاه «نقص پرونده» خواندند، آزادی وی تا بعد از تعطيلات آخر هفته منتفی است.

از سوی ديگر نيما نامداری، همسر نسرين افضلی، يکی از زنان بازداشت شده که به تازگی به همراه دو تن ديگر به بند عمومی زندان اوين منتقل شده است، می گويد همسرش در تماس تلفنی که صبح روز چهارشنبه با وی داشته، از وضعيت وخيم جسمی برخی از زندانيان خبر داده و می افزايد: «به گفته همسرم برخی از زندانيان به دليل اعتصاب غذا در وضعيت جسمی مناسبی به سر نمی برند. مهناز محمدی، که به بيماری ام. اس مبتلا است و نياز شديدی به دارو دارد؛ دچار بی حسی اندام های حرکتی شده و درک بينايی و حسی خود را از دست داده است.»

نيما نامداری در ادامه می افزايد: « فاطمه گوارايی نيز که بيماری تنفسی دارد، از وضعيت مناسبی برخوردار نيست.»

او می گويد بازداشت شده ها به طور مستمر درباره زندگی و کار خود در گذشته بازجويی می شوند و می افزايد: «همسرم می گفت تقريبا، هر شب تا صبح بازجويی می شوند و بازجويی ها درباره موارد مختلفی است و تنها به تجمع روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب محدود نمی شوند و بازجوها از تحصيلات، فعاليت های سياسی و اجتماعی زندانيان در گذشته سوال می کنند.»

نيما نامداری می گويد همسرش صبح روز چهارشنبه در تماس تلفنی به او گفته بود که بازجويش مدعی است در صورت تامين وثيقه ۵۰ ميليون تومانی، چهارشنبه آزاد خواهد شد و می افزايد: «وقتی امروز برای تامين وثيقه و ارائه سند ملکی به دادگاه مراجعه کردم، مقامات دادگاه به من گفتند چنين چيزی صحت ندارد و نسرين کماکان تحت بازجويی قرار دارد.»

وی در ادامه می افزايد به دليل اينکه روزهای پنجشنبه و جمعه و شنبه تعطيل است، به نظر می رسد زنان فعال حقوق بشر که روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب دستگير شدند، تا روز يکشنبه در بازداشت باقی بمانند.

در همين حال نيما نامداری می گويد با قرار کفالت برخی از زندانيان موافقت نشده است و می افزايد: «برادر مهناز محمدی برای ارائه قرار کفالت به دادگاه مراجعه کرده بود که پذيرفته نشد.»
XS
SM
MD
LG