لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

اعلام فهرست احتمالی ولایات افغانستان برای انتقال کنترل امنیت


تعدادی از نیروهای ارتش افغانستان در نمایشگاهی از تسلیحات جنگی
تعدادی از نیروهای ارتش افغانستان در نمایشگاهی از تسلیحات جنگی
در آستانه دومین مرحله از انتقال کنترل افغانستان به ارتش این کشور، رئیس جمهور افغانستان نام ۱۷ ولایت دیگر را که نیروهای ناتو قرار است به ارتش افغان تحویل دهند، هفته آینده اعلام خواهد کرد. طبق برنامه ارتش افغانستان قرار است تا سال ۲۰۱۴ کنترل کل کشور را به دست بگیرد.

به گفته مدیر اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهور این کشور، نام این ۱۷ ولایت را در کنفرانسی منطقه‌ای در استانبول ترکیه در ۱۱ آبان‌ماه رسما اعلام می‌کند.

با این حال این مقام دولتی افغانستان اشاره نکرد که عملیات انتقال این ولایات افغانستان به نیروهای این کشور چه زمانی آغاز می‌شود و چه مدتی به طول می‌انجامد.

بر اساس فهرستی که اداره ارگان‌های محلی افغانستان در اختیار خبرگزاری‌ها گذاشته است، ولایات بلخ، نیمروز، سمنگان، غزنی، غور، تخار، سرپل، بدخشان، بادغیس و هلمند «احتمالاً» از جمله این مناطق خواهند بود.

تنها تعدادی از این ۱۷ ولایت به طور کامل در اختیار نیروهای افغان قرار خواهند گرفت.

در مرحله نخست از انتقال کنترل امنیت افغانستان که در اواخر تیرماه و اوایل مردادماه سال جاری انجام شد ارتش این کشور کنترل امنیت هفت منطقه را از نیروهای ناتو تحویل گرفت. ولایت پنجشیر و همین طور کابل و حومه آن از جمله مناطق در مرحله اول بودند.

نام ولایت پروان نیز که بامداد چهارشنبه صحنه انفجاری بزرگ بود در این فهرست آمده است. در اثر این انفجار دست‌کم ۱۰ تن جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند.

انتقال مرحله‌ای کنترل امنیت افغانستان از نیروهای سازمان ناتو به نیروهای ارتش این کشور بخشی از برنامه خروج نیروهای خارجی از این کشور به فرماندهی ایالات متحده تا سال ۲۰۱۴ میلادی است.

در همین زمینه آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان ناتو، پیشتر ابراز اطمینان کرده است که این برنامه طبق زمان‌بندی پیش خواهد رفت و تا پایان سال ۲۰۱۴ کنترل امنیت افغانستان کاملا در دست نیروهای داخلی خواهد بود.

این در حالی است که ارتش و پلیس افغانستان هدف انتقادات فراوان بوده‌اند. منتقدان بر این باورند که این نیروها توان کنترل امنیت کشور را ندارند و به تنهایی از عهده این کار برنخواهند آمد.
XS
SM
MD
LG