لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

احمدی نژاد: مذاکرات هسته ای به بعد از انتخابات موکول می شود


محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه در مورد درخواست گروه ۵ + ۱ برای پاسخ ایران به پیشنهاد «تعلیق در برابر تعلیق» تکرار کرد که «اگر بنا باشد مذاکره‌ای صورت گیرد به بعد از انتخابات موکول می‌شود.»

رئیس جمهوری اسلامی در نشست خبری خود با خبرنگاران خارجی گفت که ایران اعلام کرده است که «پاسخ بیانیه ۵ + ۱ را داده‌ایم و بسته پیشنهادی ما نیز ارائه خواهد شد.»

آقای احمدی‌نژاد روز شنبه نیز در کنفرانسی خبری گفته بود که ايران پذيرفته است بعد از انتخابات رياست جمهوری درباره مناقشه هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی مذاکره کند.

در همین حال حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران،‌ نیز روز دوشنبه خبر داد که ایران در حال ارزیابی «اظهارات طرف آمریکایی» است.
آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، می‌کوشند تا در مذاکرات خود به راه حلی برای مناقشه بر سر فعالیت هسته‌ای ایران دست يابند.

کشورهای غربی به ایران پیشنهاد کرده اند غنی‌سازی اورانیوم و گسترش برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و در مقابل شورای امنیت سازمان ملل نیز از تحریم بیشتر ایران دست برخواهد داشت.

محمود احمدی‌نژاد با تاکید بر این که موضوع هسته‌ای ایران «تمام شده است»، گفت:‌«ملت ایران به کسی اجازه نمی‌دهد خارج از قوانین حقوقی آژانس وارد گفت‌وگو شود.»

رئیس جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره آزمایش اتمی کره شمالی که روز دوشنبه انجام شد به مخالفت اصولی ایران با «تولید و گسترش و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی» اشاره کرد.

باراک اوباما از ابتدای روی کار آمدن بر مذاکره بدون قید و شرط با ایران تاکید کرده و از ایران خواسته است که «مشت گره کرده‌اش» را باز کند.
ایالات متحده و متحدانش تهران را متهم می کنند که در پی ساخت بمب اتمی باشد،‌ اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و هدفش از برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می خواند.
XS
SM
MD
LG