لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

تلفن‌های آی‌فون جاسوسی صاحبان خود را می‌کنند


استیو جابز، از بنیانگذاران و مدیرکل کمپانی اپل، در حال معرفی تلفن آی‌فون ۴
استیو جابز، از بنیانگذاران و مدیرکل کمپانی اپل، در حال معرفی تلفن آی‌فون ۴
بر اساس اطلاعات تازه‌ای که روز چهارشنبه گذشته، ۲۰ آوریل، در وب‌سایتی به نام «آی‌فون ترکر» (ردیاب آی‌فون) منتشر شد، تلفن‌های موبایل محصول شرکت «اپل» بدون اطلاع صاحبان خود موقعیت جغرافیایی آن‌ها را ردیابی کرده و این اطلاعات را ذخیره می‌کنند.

طبق این اطلاعات، ظاهرا کار ردیابی کاربران توسط دستگاه موبایل آی‌فون از ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ و همزمان با عرضه نسل جدید این موبایل‌ها، آی‌فون ۴، آغاز شده است.

دو پژوهشگری که وجود این فایل ردیاب در تلفن‌های آی‌فون را کشف کرده‌اند با هدف آگاه ساختن صاحبان این نوع موبایل این موضوع را برملا کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، شرکت «اپل» تاکنون در این مورد هیچ واکنشی نشان نداده است.

این دو پژوهشگر نرم‌افزاری را بر روی وب‌سایت «آی‌فون ترکر» نصب کرده‌اند که هر کاربری با مراجعه به آن می‌تواند با وارد کردن شماره تلفن خود نقشه کاملی از موقعیت جغرافیایی خود را که توسط شرکت «اپل» ضبط و ذخیره شده است ببیند.

این دو پژوهشگر به نام‌های السدر آلن و پیت واردن می‌گویند که این اطلاعات روی تلفن آی‌فون نسل سوم یا آی‌پدهای محصول شرکت «اپل» و کامپیوترهایی که با این وسایل مرتبط هستند ضبط می‌شوند. آن‌ها می‌گویند هنوز هیچ مدرکی به دست نیاورده‌اند که نشان دهد این اطلاعات همزمان با ذخیره شدن به شرکت «اپل» نیز منتقل می‌شوند یا خیر.

این دو پژوهشگر می‌افزایند: «شرکت‌هایی که سرویس موبایل در اختیار مردم می‌گذارند معمولا اطلاعات مشابهی را به عنوان بخشی از سرویس و کار روزانه خود جمع‌آوری می‌کنند، ولی این اطلاعات همواره در بخش‌هایی غیر قابل دسترسی در این شرکت‌ها ذخیره می‌شوند که در دسترس همگان نیست. در بسیاری از کشور‌ها دسترسی به یک چنین اطلاعاتی از سوی پلیس یا مراجع دیگر، مستلزم داشتن جواز از دستگاه قضایی است. اما در مورد نمونه تلفن‌های آی‌فون، این اطلاعات در خود تلفن ذخیره شده و بنابراین هر کسی که این وسیله را در اختیار بگیرد می‌تواند به اطلاعات مربوط به رفت و آمدهای صاحب تلفن دست پیدا کند.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول این دو پژوهشگر می‌نویسد که ظاهرا اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی کاربران آی‌فون به صورت نامنظم و موردی و از طریق برج‌های مخابرات امواج ماهواره‌ای برای شبکه تماس این تلفن‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

هنوز دلیل جمع‌آوری این نوع اطلاعات توسط شرکت «اپل» مشخص نیست، ولی این دو کار‌شناس می‌گویند: «یکی از حدس‌های ما این است که شرکت اپل در حال بررسی و ابداع نرم‌افزار جدیدی است که به سابقه کاربران و به خصوص موقعیت جغرافیایی آن‌ها نیاز دارد. اما البته این صرفا حدس و پیش‌بینی است.»

به گفته این کارشناسان، «ولی این واقعیت که اطلاعات در صورت تغییر محل جغرافیایی کاربران روزآمد و ذخیره می‌شود ثابت می‌کند که وجود چنین برنامه‌ای در تلفن‌های آی‌فون تصادفی نیست».

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید که تعدادی از صاحبان تلفن‌های آی‌فون به انتشار این خبر واکنش خشمگینانه‌ای نشان داده‌اند.

سردبیر یک وب‌سایت تکنولوژی کامپیوتری در مطلب خود می‌نویسد: «با مراجعه به نرم‌افزاری که روی وب‌سایت آی‌فون ترکر نصب شده است من توانستم نقشه کامل تمام نقاطی را که طی یک ماهه گذشته بوده‌ام ببینم. تمام این اطلاعات در مورد رفت‌وآمدهای من نه توسط کارآگاه‌های خصوصی و نه توسط اف‌بی‌آی، بلکه به خاطر همراه داشتن یک تلفن آی‌فون ردیابی و ذخیره شده است.»

او می‌افزاید که وی و شاید بسیاری دیگر از کاربران مشکلی ندارند که موقعیت جغرافیایی و رفت‌وآمدهای‌شان افشا شود، ولی آن چه که غیرعادی و نگران‌کننده است این است که تمام این اطلاعات در وسیله‌ای کوچک در جیب یا کیف‌دستی همراه ماست و هر لحظه ممکن است به دست این و آن بیفتد.
XS
SM
MD
LG