لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

کاروان بازیهای آسیایی ایران، بدون تیم فوتبال


پانزدهمین دوره بازی های آسیایی از روز دهم اذرماه به مدت 15 روز در دوحه برگزار خواهد شد.
پانزدهمین دوره بازی های آسیایی از روز دهم اذرماه به مدت 15 روز در دوحه برگزار خواهد شد.
کاروان ورزشی ايران در گروه های جداگانه رهسپار دوحه (قطر)، محل برگزاری بازيهای آسيايی ۲۰۰۶ است، اما خبر های ورزشی در ايران همچنان تحت تاثير خبر محروميت فوتبال ايران دنبال می شود.

تيم فوتبال ايران، قهرمان دو دوره پيشين اين بازيها، از حضور در اين مسابقه ها محروم است.

تاجيکستان به جای ايران

به گزارش خبرگزاری ها تيم المپيک تاجيکستان جانشين ايران، تيم مدافع عنوان قهرمانی بازيهای آسيايی شد.

در شروع پيش هنگام فوتبال بازيهای آسيايی، برای تکميل تيم ها شرکت کننده، مسابقه های انتخابی ميان غايبان دوره پيش انجام گرفت . ابتدا قرار بود دو تيم برتر به بازيها راه يابند که با کناره گيری ترکمنستان و يمن از جمع تيم های مجاز به حضور، اين تعداد به چهار تيم رسيد .

به اين ترتيب اردن، قرقيزستان، عراق و سوريه جواز حضور را با انجام بازيها در دو گروه دريافت کردند.

با اعلام محروميت ايران، تيم اميد تاجيکستان به عنوان تيم بهتر صاحب مقام سوم در دو گروه ياد شده، جايگزين ايران شد.

دادکان و وعده تازه

واحد مرکزی خبر صبح شنبه در يک گفت و گوی تلفنی با رييس پيشين فدراسيون فوتبال، از قول محمد دادکان اعلام کرد : «به زودی خبرهای خوشی ار فوتبال اعلام می شود . تلاش ‎ می ‎ کنيم تصميم اخير فيفا در مورد تعليق ‎ بازيهای ‎ فوتبال ‎ ايران ‎‎ را تغيير دهيم ‎ و در اين راه ‎‎ گامهای ‎ خوبی ‎ هم ‎‎ برداشته ايم. »

او گفت که ظهر يکشنبه اين خبر اعلام خواهد شد . مسوولان مورد قبول سازمان تربيت بدنی در فدراسيون فوتبال، تا لحظه انتشار اين گزارش ، کماکان سکوت کرده اند.

جلسه اضطراری تربيت بدنی

سازمان تربيت بدنی بعد از رای محروميت فوتبال ايران از سوی فيفا، اعلام کرد که برای اعلام موضع خود يک جلسه اضطراری تشکيل خواهد داد.

خبرگزاری مهر اعلام کرد که يک مقام مسئول در سازمان تربيت بدنی ضمن اعلام اين خبر، گفته است : «فيفا اين حکم را با برخی فشارهای داخلی اعلام کرده است که قطعا ايران اين رای را نخواهد پذيرفت.فيفا می خواهد به فوتبال ايران زور بگويد که ما اين حرف غير منطقی آنها را نخواهيم پذيرفت.سازمان تربيت بدنی قصد دارد در پايان اين نشست اضطراری برخی حقايق اين پرونده و عوامل متشنج کردن آن در داخل ايران را معرفی کند .»

هنوز از نتايج اين جلسه اضطراری گزارشی منتشر نشده و چگونگی نپذيرفتن اين حکم از سوی سازمان تربيت بدنی مشخص نشده است.

افشار زاده : هنوز در تلاشيم

با اين که تاجيکستان به عنوان جانشين فوتبال کشورمان اعلام شده است، بهرام افشار زاده، عضو هيات رئيسه شورای المپيک آسيا، پيش از سفر به دوحه به خبرگزاری دانشجويان ايران گفت : « به حضور تيم فوتبال ايران در بازيهای آسيايی اميد داريم . شورای المپيک آسيادر اين مورد تصميم می گيرد. تمام تلاش خود را می ‌کنم تا تيم فوتبال به دوحه برو د .»

حکم فيفا در مورد فوتبال از سوی هيچ مرجعی قابل رد شدن نيست، هرچند افشار زاده معتقد است : «اگر شورای المپيک آسيا با حضور ايران دربازيهای آسيايی موافقت کند،‌ اين تيم راهی دوحه می شود.»

اميدهای اميدوار

خبرگزاری فارس نيز با اعلام اين که بازيکنان تيم ملی اميد ايران صبح شنبه باحضور در هتل المپيک، وسايل سفر به دوحه را تحويل گرفتند، گزارش داد : «اميد های فوتبال برای حضور در دوحه اميدوار شدند. »

اما حسن غفاری، رييس کميته روابط بين المللی فدراسيون، در گفت و گو با ايسنا گفت : «حکم فيفا يک روند است و نمی توان به راحتی در اين مورد به دنبال سازش مصلحتی رفت. تا زمانی که اصلاحات مد نظر فيفا در قوانين داخلی فوتبال لحاظ نشود, نمی ‌توانيم به حل اين مشکل اميدوار باشيم . بعيد است تا پيش از شروع بازيهای آسيايی دوحه مشکل فوتبال حل شود. در حال حاضر بايد محروميت تيم اميد از رقابت‌های آسيايی را پذيرفت. هر رايزنی در اين باره نيز بی ‌نتيجه خواهد بود . «.

رييس کميته‌ بين‌المللی فدراسيون فوتبال در اين گفت و گو پافشاری کرده است که اصلاح اساس‌نامه فوتبال ايران خواسته‌ اصلی فيفا است . وی گفت: «هدف اصلی فيفا توسعه و رشد فوتبال است. فدراسيون جهانی فوتبال هميشه برای ترويج فوتبال کمک‌های مالی و فکری می کند، نبايد اين گونه تصور کرد که آنها با فوتبال ايران مشکل دارند و به دنبال نابودی فوتبال هستند «.

ديدگاهی از يک روزنامه کانادايی

روزنامه پرووينس چاپ کانادا روز شنبه در بازتاب کوتاهی راجع به خبر محروميت فوتبال ايران، علت اين اتفاق را عدم توجه به اخطار فيفا در مورد مداخله نمايندگان مجلس شورای اسلامی در اداره ورزش فوتبال ذکر کرد.

اين نگرش از گزارش لغو يک مسابقه از فوتبال سراسری باشگاه های فوتبال ايران در ماه رمضان و پيش از افطار سر چشمه می گيرد، که به خواست چند تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.

XS
SM
MD
LG