لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

آسانژ از افشای اسناد مربوط به اسرائیل در آینده نزدیک خبر داد


جولین آسانژ در حال ورود به اداره پلیس سافوک در انگلیس
جولین آسانژ در حال ورود به اداره پلیس سافوک در انگلیس
جولین آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، خبر داد که به‌زودی اسناد محرمانه مهمی از دولت آمریکا درباره اسرائیل را افشا خواهد کرد.

برخی از خبرگزاری‌ها این خبر را واکنشی دانسته‌اند به اتهام نزدیکی آقای آسانژ به دولت اسرائیل.

از زمانی که اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شده است، بسیاری در جهان عرب و نیز در جمهوری اسلامی ایران این پرسش را مطرح می‌کردند که چرا ویکی‌لیکس در مورد اسرائیل افشاگری نکرده است.

آقای آسانژ روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که بخشی از اسناد محرمانه مربوط به اسرائیل، از جمله در مورد قتل مبحوح و نیز عملیات نظامی چهار سال پیش میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان، خواهد بود.

جسد محمود عبدالرئوف المبحوح، یکی از پایه‌گذاران شاخه نظامی جنبش اسلام‌گرای حماس، روز بیستم ژانویه سال جاری، ۲۰۱۰، در هتلی در دوبی یافت شد و به دنبال آن رئیس پلیس دوبی بارها با «اطمینان» تاکید کرد که موساد اسرائیل عامل این قتل بوده است.

در نبرد ۳۳ روزه ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان در ژوئن و ژوییه ۲۰۰۶ دولت وقت اسرائیل و عملکرد ارتش این کشور مورد انتقادهای شدید داخلی اسرائیل قرار گرفت و حزب‌الله خود را پیروز نبرد معرفی کرد.

بسیاری در جهان عرب و نیز برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران حتی ادعا کرده بودند که جولین آسانژ مهره و عامل اسرائیل است و چنین استدلال می‌کردند که ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر کرده که اکثرا در راستای منافع اسرائیل است.

فاش شدن دیدگاه واقعی سران کشورهای عرب منطقه خلیج فارس درباره عمق نگرانی آنها از عواقب برنامه هسته‌ای ایران و موافقت و حتی درخواست این رهبران از آمریکا برای بمباران ایران که از جمله پادشاه عربستان مطرح کرده بود نشان داد که کشورهای عرب به‌نوعی شریک فعال سیاست‌های اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

ماه گذشته هنگامی که ویکی‌لیکس انتشار حدود ۲۵۰ هزار سند از مکاتبات محرمانه دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا را آغاز کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چنین اظهار نظر کرد که تفاوت اسرائیل و برخی کشورهای منطقه این است که میان نظرات علنی و اظهارات محرمانه دولتمردان اسرائیل در امور مختلف تفاوت چندانی وجود ندارد.

در پاسخ به فشار دنیای عرب که چرا ویکی‌لیکس علیه اسرائیل افشاگری مهمی نمی‌کند، جولین آسانژ روز چهارشنبه مورد مصاحبه شبکه الجزیره قرار گرفت و تاکید کرد که سلسله اسنادی را در مورد اسرائیل به‌زودی و تا شش ماه منتشر خواهد کرد.

آقای آسانژ گفت: «دلیل این که تاکنون اسناد اندکی در مورد اسرائیل منتشر شده این است که روزنامه‌های زیادی حق انتشار این اسناد حساس را درخواست نکرده‌اند.»

به گفته جولین آسانژ، وی ۳۷۰۰ سند درباره اسرائیل در اختیار دارد که منبع ۲۷۰۰ سند از این میان از «داخل اسرائیل» بوده است.

در همین حال آقای آسانژ توضیح داد که وقتی می‌گوید منبع اسناد از «داخل اسرائیل» است منظورش سفارت آمریکا در تل آویو است.

به گفته بنیان‌گذار استرالیایی وب‌سایت ویکی‌لیکس، اکثر اسنادی که او در اختیار دارد مهر «فوق محرمانه» دارند، از جمله در مورد مسائل ارتش و دولت اسرائیل در نبرد تابستان ۲۰۰۶ با حزب‌الله.

آقای آسانژ گفت برای مطالعه اسناد مربوط به اسرائیل خواهان همکاری با روزنامه‌نگاران عرب است تا در مورد صحت و دقت این اسناد نظر دهند.

درپاسخ به این پرسش الجزیره که آیا پس از افشاگری‌های بی‌سابقه اخیر ویکی‌لیکس، اسرائیل خواهان تماس با وی شده است یا نه، آقای آسانژ گفت که «هرچند چنین تماسی اتفاق نیفتاده، مطمئن است که موساد از نزدیک فعالیت او را زیر نظر دارد، همان گونه که اکنون استرالیا، سوئد و سی‌آی‌ای آمریکا وی را تعقیب می‌کنند».
XS
SM
MD
LG