لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

نویسنده مقتول آذربایجانی هنوز هم مقاله می‌نویسد


رفیق تقی، نویسنده آذربایجانی که در یک سوء قصد جان سپرد
رفیق تقی، نویسنده آذربایجانی که در یک سوء قصد جان سپرد
رفیق تقی، پزشک و نویسنده جنجالی آذربایجان، که روز ۱۹ نوامبر، ۲۸ آبان‌ماه، مورد سوء قصد قرار گرفت و بعد از سه روز درگذشت به خاطر مقالات جنجالی‌اش در مورد اسلام افراطی تحت فشار بود و حتی از طرف آیت‌الله فاضل لنکرانی در آذرماه سال ۱۳۸۵ مهدورالدم اعلام شده بود.

این نویسنده آذربایجانی بعد از پنج سال در همین ماه، آذرماه، توسط فردی ناشناس مورد اصابت هفت ضربه چاقو قرار گرفت.

رفیق تقی رئیس «مجمع نویسندگان آزاد» نیز بود. وی در سال ۱۳۸۵ در پی نوشتن مقاله‌ای انتقادی درباره اسلام با عنوان «اروپا و ما» مورد اعتراض قرار گرفت و با اوج گرفتن اعتراضات دینداران آذربایجان و ایران بازداشت و به دو سال زندان محکوم شد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی طی فتوایی این نویسنده آذربایجانی را مهدورالدم اعلام کرد. او نوشته بود: «قتل او (رفیق تقی) بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است.»

اکنون جمعی از نویسندگان آذربایجان با راه‌اندازی کمپینی در واکنش به ترور این نویسنده، برای مطبوعات و سایت‌های آذربایجانی با امضای «رفیق تقی» مقاله می‌نویسند و بعد از مرگ وی، در چند روز اخیر دو مقاله با امضای رفیق تقی در مطبوعات و این وب‌سایت‌ها منتشر شده است.

آقشین یئنی سئی، نویسنده و شاعر آذربایجانی، عضو مجمع نویسندگان آذربایجان که از برپاکنندگان کمپین «رفیق تقی» است در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید: «هر کسی که دست به خون رفیق تقی زد، باید بداند که اندیشه آزاد و ادبیات با حذف فیزیکی یک یا چند نویسنده، از بین رفتنی نیست. نیروهای منفور و ضد آزادی بیان با این عمل خود لکه‌ای سیاه بر صورت آن اسلامی که مدعی و مبلغ آن برای مردم آذربایجان هستند، زدند.»

استقبال فرزند آیت‌الله لنکرانی از قتل رفیق تقی

در همین حال به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، در پی به قتل رسیدن رفیق تقی یا به گفته این روزنامه «سلمان رشدی جمهوری آذربایجان»، آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی طی پیامی به مردم این جمهوری اعلام کرد: «دشمنان اسلام بدانند که مسلمانان آزاده و جوانان غیرتمند اجازه نخواهند داد توطئه‌های شوم استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل در اهانت به مقدسات اسلام عملی گردد و عناصر خودباخته و دین‌فروش را به سزای اعمال ننگین خواهند رساند.»

وی در این پیام افزود: «یاد و خاطره مرجع والامقام و فقید شیعه، حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی را که فتوای مهدورالدم بودن این ملحد و مرتد را صادر فرمودند، گرامی داشته و علو درجات ایشان را از خداوند بزرگ خواستارم.»

آقشین یئنی سئی در رابطه با اظهارات فرزند آیت‌الله لنکرانی می‌گوید: «قتل یک نویسنده روشنفکر برای هیچ کسی نمی‌تواند مایه سرفرازی، فخر و مباهات باشد.»

ظاهر عظمت، نویسنده و مدیر عامل شبکه اخبار آذربایجان، که از آشنایان نزدیک رفیق تقی بود نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید که ریشه نحوه نگرش و رویکرد رفیق تقی به مسئله اسلام افراطی و خرافات را می‌توان در آثار نویسندگان قرن ۱۹ و ۲۰ آذربایجان دید، آنها اذیت شدند و مورد اهانت قرار گرفتند، اما هرگز فکر کشتن آنها حتی به ذهن کسی خطور نکرده بود. اگر امروز بعد از دو قرن، کسی جرات قتل یک نویسنده را بخاطر اندیشه‌هایش پیدا کرده، عمیقا جای نگرانی است.

به گفته ظاهر عظمت، قتل رفیق تقی نتیجه معکوسی برای عاملین آن خواهد داشت و نویسندگان آذربایجان را برای مباره با افراط‌گرایی مصمم‌تر خواهد کرد: «ما مبارزه خود را برای برقراری یک جامعه آزاد، روشن و مدرن به هر بهایی ادامه خواهیم داد.»

آقشین یئنی سئی می‌گوید نویسندگان آذربایجان بدون خودسانسوری و ترس، با امضای مرحوم رفیق تقی برای سال‌ها مقاله خواهند نوشت و در مطبوعات آذربایجان منتشر خواهند کرد.

رفیق تقی در ۱۹ نوامبر، ساعت ۱۰ شب هنگامی که به منزل می‌رفت هدف سوء قصد یک شخص نا‌شناس قرار گرفت و با ۷ ضربه چاقو به قتل رسید.

وی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بود که به اعتقاد وی، این سوء قصد یا از طرف دینداران افراطی آذربایجان صورت گرفته، یا این که از طرف عوامل ایران سازمان‌دهی شده است.

به گفته وی، انگیزه سوء قصد می‌تواند نوشته‌های انتقادی وی درباره اسلام افراطی و خصوصا آخرین مقاله وی باشد که با عنوان «ایران و مشکل جهانی‌سازی» در وب‌سایت همین رادیو منتشر شد.

سفارت ایران روز سه‌شنبه با صدور اعلامیه‌ای برای مطبوعات آذربایجان گفت که «نشر اخبار دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در سوء قصد به جان رفیق تقی، نویسنده آذربایجانی، در راستای ایجاد خلل در روابط استراتژی ایران و آذربایجان است.»

در اعلامیه سفارت ایران با رد دست داشتن ایران در سوء قصد به جان این نویسنده آذربایجانی عنوان شده است که انتشار این اخبار توسط مطبوعات آذربایجان طرح «رژیم صهیونیستی و آمریکا» برای ضربه زدن به روابط ایران و آذربایجان است.

در حالی که پلیس آذربایجان تحقیقات درباره ترور این نویسنده آذربایجانی را آغاز کرده است، هنوز مقامات آذربایجان در این باره واکنش رسمی نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG