لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

فلسطینی‌ها راضی بودند «جسد بن لادن در اراضی فلسطینی دفن شود»


هر چند جسد اسامه محمد بن لادن، رهبر شبکه القاعده، کمتر از یک شبانه‌روز پس از عملیات کماندویی نیروهای ویژه ارتش آمریکا به قعر آب‌ها افکنده شد، فلسطینی‌ها اکنون می‌گویند که حاضر بودند جسد بن لادن در اراضی فلسطینی خاک شود.

روزنامه فلسطینی الحیات الجدیدة، چاپ کرانه باختری، نتیجه یک نظرسنجی را منتشر کرده مبنی بر این که اکثریت فلسطینی‌ها معتقدند که اگر قرار بود جسد بن لادن در اراضی فلسطینی خاک شود، آنها با این امر مخالفتی نداشتند.

براساس این نظرسنجی، ۵۶ درصد از فلسطینی‌ها ابراز اطمینان کرده‌اند که خبر کشته شدن اسامه محمد بن لادن، حقیقت دارد، در حالی که ۴۴ درصد از فلسطینی‌ها گفته‌اند «ایمان دارند که بن لادن هنوز زنده است».

نتایج این نظرسنجی، بازتاب دیدگاه‌های کاملا متفاوت رهبران فلسطینی‌ها نسبت به کشته شدن رهبر القاعده نیز هست.

تنها چند ساعت پس از هلاکت اسامه بن لادن، اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در غزه، بن لادن را «شیر مجاهد عربی» نامید و از آمریکا به خاطر کشتن او به سختی انتقاد کرد.

هنیه گفته بود: «اقدام آمریکا در کشتن این مجاهد مقدس بار دیگر ماهیت استکباری آمریکا را نشان داد، ماهیتی که بر اساس سرکوب و ریختن خون اعراب و مسلمانان شکل گرفته است.»

در حالی که هنیه، همانند بخشی از عموم فلسطینی‌ها، بن لادن را «مجاهد مقدس و جنگنده راه اسلام» دانسته بود، تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نبود این فرد «به روند صلح در جهان کمک خواهد کرد».

سران حماس در حالی بن لادن را «تقدیس» کرده بودند که حماس، خود در پنج سال حکومت در غزه، با گروه‌های سلفی و وهابی همسو با القاعده، مبارزه سرسختانه‌ای داشته است. از جمله، در پائیز ۲۰۰۹، ماموران نهادهای امنیتی حماس با محاصره یک مسجد تاریخی در جنوب غزه، رهبر یک گروه سلفی را همراه با بیش از یکصد و سی نفر از هواداران او از پای درآوردند.

سران القاعده نیز در مواردی علیه سیاست‌های حماس بیانیه صادر کرده و این جنبش فلسطینی را «تکفیر» کرده بودند. شیخ ایمن الظواهری، معاون بن لادن، چهار سال پیش که سخن از آشتی حماس با فتح با میانجی‌گری عربستان در میان بود، از حماس شدیدا انتقاد کرد.

القاعده در بیانیه‌های خود از این که حماس مانع از حملات راکتی گسترده به اسرائیل می‌شد، نیز از این جنبش فلسطینی ابراز ناخشنودی می‌کرد.

در همین حال، عمر بن لادن، یکی از فرزندان رهبر کشته شدهٔ القاعده، کشتن پدرش توسط کماندوهای آمریکایی را «جنایت» قابل تعقیب در دادگاه‌های بین‌المللی توصیف کرده است.

عمر بن لادن در نامه‌ای که وب‌سایت‌های اسلام‌گرایان افراطی روز سه‌شنبه نقل کردند تاکید کرده است که انداختن جسد پدرش به قعر دریا «اقدامی تحقیرآمیز در قبال پیکر یک مسلمان» بوده و «احساسات صد‌ها میلیون مسلمان را جریحه‌دار کرده است».

در گزارش‌های هفته گذشته آمده بود که عربستان سعودی و یمن با تحویل گرفتن جسد بن لادن به منظور خاک‌سپاری در این دو کشور، به‌شدت مخالفت کرده و گفته بودند که نمی‌خواهند جسد او در آینده به دردسری برای آنها تبدیل شود.

در این میان، شاخهٔ «شبه‌جزیره عرب» القاعده، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای، کشتن بن لادن را «خطایی بزرگ» از سوی آمریکا نامید و هشدار داد که «آمریکا بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت».

شاخهٔ «شبه‌جزیره عرب» در سال ۲۰۰۹ از امتزاج دو شاخه القاعده عربستان سعودی و یمن به وجود آمد. این تشکل جدید بیست و پنجم دسامبر ۲۰۰۹ مسئول فرستادن بمب‌گذار انتحاری در مسیر پرواز آمستردام – دیترویت بود.

اسامه بن لادن سحرگاه دوشنبه دوم مه، دوازدهم اردیبهشت، در شهرک ایبت‌آباد در نزدیکی اسلام‌آباد، جایی که گفته می‌شود دست‌کم چند سال زندگی آسوده‌ای در چند قدمی مهم‌ترین کالج نظامی ارتش پاکستان داشت، توسط کماندوهای ویژه آمریکا از پای درآمد.
XS
SM
MD
LG