لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

افزایش ده هزار نفری در آمار قربانیان دیکتاتوری پینوشه


آگوستو پینوشه (چپ)، دیکتاتور سابق شیلی
آگوستو پینوشه (چپ)، دیکتاتور سابق شیلی
کمیسیون تحقیق درباره نقض حقوق بشر در دوران دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه در شیلی اعلام کرده است که تعداد قربانیان سرکوب در این حکومت بسیار بیش از آن است که تاکنون به رسمیت شناخته شده است.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی به نقل از ماریا لوئیسا سپولودا می‌گوید که این کمیسیون ۹ هزار و ۸۰۰ نفر دیگر را شناسایی کرده که در دوران رژیم پینوشه به خاطر فعالیت و عقاید سیاسی به زندان افتاده و مورد آزار و شکنجه قرار گرفته‌اند.

با در نظر گرفتن این رقم جدید مجموع افرادی که در فهرست قربانیان این حکومت قرار می‌گیرند به بیش از ۴۰ هزار نفر می‌رسد. بر اساس تصمیم کمیسیون تحقیق و مصوبه دولت شیلی به هر یک از این افراد حقوق بازنشستگی مادام‌العمر حدود ۲۵۰ دلار در ماه پرداخت می‌شود.

گزارش قبلی این کمیسیون تعداد قربانیان دوران حکومت نظامی ژنرال پینوشه را حدود ۲۷ هزار نفر اعلام کرده بود. اکنون براساس تازه‌ترین تحقیقات تعداد کسانی که بر اثر حملات پلیس و نیروهای امنیتی به قتل رسیده، ربوده شده یا در زندان بر اثر شکنجه کشته شده‌اند حدود سه هزار و ۶۵ نفر تعیین شده است.

روند صلح و آشتی ملی

خانم سپولودا، رئیس کمیسیون تحقیق مربوط به نقض حقوق بشر در دوران رژیم نظامی ژنرال پینوشه، گفت که این کمیسیون در ۱۸ ماه اخیر حدود ۳۲ هزار پرونده و شکایت جدید را بررسی کرده است. از این میان ۹ هزار و ۸۰۰ مورد با معیارهای این کمیسیون برای تعیین آن به عنوان مورد نقض حقوق بشر انطباق داشته است.

شروط لازم برای به رسمیت شناختن این موارد به عنوان نمونه بارز نقض حقوق بشر عبارت‌اند از بازداشت یا شکنجه افراد به دلایل سیاسی توسط ماموران و نهادهای دولتی، اجبار به فرار از محل زندگی یا ربوده شدن و اعدام توسط ماموران و گروه‌های امنیتی وابسته به دولت.

دوره زمانی برای بررسی این موارد فاصله یازدهم سپتامبر ۱۹۷۳ تا مارس ۱۹۹۰ یعنی دورانی است که ژنرال پینوشه در شیلی در راس قدرت بود.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، مسئولین کمیسیون تحقیق نقض حقوق بشر در شیلی، جزئیات مربوط به چگونگی آزار و شکنجه یا موارد نقض حقوق بشر افراد در این فهرست جدید را اعلام نکرده و نام این ۹ هزار نفر نیز منتشر نشده است.

این گزارش چند روز پیش به رئیس جمهور شیلی ارائه شده و مورد تصویب دولت قرار گرفت. وزیر دادگستری شیلی نیز آن را سند مهم دیگری در راستای صلح و آشتی ملی در شیلی توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG