لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

درگیری مسلحانه شبه نظامیان با ایران، در آذربایجان غربی


درگيری در ساعات پايانی روز دوشنبه و در کوهستانی در نزديکی شهر سلماس در آذربايجان غربی رخ داد.
درگيری در ساعات پايانی روز دوشنبه و در کوهستانی در نزديکی شهر سلماس در آذربايجان غربی رخ داد.

منابع خبری دولتی، روز چهارشنبه گزارش دادند که هفت افسر سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی و پنج شبه نظامی در يک درگيری مسلحانه در شمال غرب ايران، کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، درگيری در ساعات پايانی روز دوشنبه و در کوهستانی در نزديکی شهر سلماس در آذربايجان غربی رخ داد.


بنا به اين گزارش، گشت نيروهای مرزی که برای «مقابله با قاچاق» به نزديکی مرز ايران و ترکيه اعزام شده بودند، در راه بازگشت به پايگاه خود با حمله شبه نظاميانی که در کمين آنها بودند رو به رو شدند.


ايرنا می افزايد که چندين تن از «مرزبانان» زخمی شده اند و يکی از شبه نظاميان نيز دستگير شده است.


هنوز روشن نيست که اين شبه نظاميان به چه گروهی وابسته بودند و آيا با مقاصد سياسی به اين حمله دست زده اند يا نه، اما درعين حال، خبرگزاری رسمی دولت ايران، آنها را «تروريست های مسلح» خوانده است


هنوز روشن نيست که اين شبه نظاميان به چه گروهی وابسته بودند و آيا با مقاصد سياسی به اين حمله دست زده اند يا نه، اما درعين حال، خبرگزاری رسمی دولت ايران، آنها را «تروريست های مسلح» خوانده است.

که از «وابستگی آنها به گروهک های ضد انقلاب و عوامل خارجی» اطلاعی در دست نيست.


«گروهک»، عنوانی است که در رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی ايران، برای توصيف گروههای سياسی مخالف جمهوری اسلامی به کار می رود.


هر چند که هنوز هویت شبه نظامیان این درگیری روشن نیست، اما در دو سال گذشته در مناطق مرزی ايران – ترکيه، گروهی مسلح به نام «پژاک»، در چندين مورد با نيروهای نظامی ايران درگير شده است.


برخی منابع پيش از اين گزارش داده اند که گروه ايرانی «پژاک»، متشکل از جمعی از کردهای ايرانی است که با گروه شورشی «پ کا کا»، در ترکيه ارتباط تشکيلاتی دارد.


گروه شبه نظامی «پ کا کا»، يک گروه شورشی متشکل از کردهای ترکيه است که با هدف استقلال مناطق کردنشين اين کشور، از سال ۱۹۸۴ ميلادی، مبارزه مسلحانه با دولت ترکيه را آغاز کرده است.


اين گروه، همانند سازمان مجاهدين خلق، که با دولت ايران مخالف است، از سوی ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا به عنوان يک «سازمان تروريستی» شناخته شده است.


XS
SM
MD
LG