لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

کنترل گرمایش زمین؛ «فردا دیر است»


برت متز، از مقام های کمیته بین المللی بررسی تغییرات جوی، در حا نشان دادن آخرین گزارش این کمیته در کنفرانس خبری در بانکوک.
برت متز، از مقام های کمیته بین المللی بررسی تغییرات جوی، در حا نشان دادن آخرین گزارش این کمیته در کنفرانس خبری در بانکوک.

جديد ترين گزارش هيات هم انديشی نمايندگان دولت ها در مورد تغييرات آب و هوايی از همه دولت ها خواسته است تا هر چه سريع تر جو کره زمين را تمیز کنند.


اين گزارش همچنين نشان می دهد که کاهش نشر گازهای گلخانه ای، هزينه چندانی بر دوش دولت ها نمی گذارد.


تغییرات جوی به دلیل افزایش گازهای گلخانه ای، عمدتا به دلیل انتشار دی اکسید کربن رخ می دهد و برخی کشورهای در حال توسعه و پیشرفته، به دلایل اقتصادی تا امروز فعالیت کمی در کنترل آن کرده اند.

بيل هار، يکی از مشاوران جنبش صلح سبز به خبرنگار رويترز در اين مورد می گويد: «اين گزارش بسيار ارزشمند است، چراکه نشان می دهد که هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر فنی در شرايطی هستيم، که بتوانيم افزايش ميانگين دمای هوا را به دو دجه سانتی گراد محدود کنيم.»


در حال حاضر، ميانگين دمای هوا ۱۵ درجه سانتی گراد است. اين ميانگين طی سال های آينده ممکن است ميان حداکثر ۲۷ و حداقل ۷ درجه سانت گراد در نوسان باشد.

مقدار دی اکسيد کربن در جو کره زمين طی ۴۰ سال گذشته به شدت افزايش پيدا کرده است. افزايش ناگهانی گازهای گلخانه ای به دليل پيشرفت های فنی غير قابل مقايسه نسبت به سده های پيش و از همه مهم تر استفاده فراوان از سوخت های فسيلی صورت می گيرد.



برنامه ای که برای کاهش توليد گازهای گلخانه ای طرح ريزی شده است از يک سو توليد دی اکسيد کربن را کاهش می دهد و از سوی ديگر به رشد اقتصادی اين کشورها ضرری نمی زند.»
یک فعال صلح سبز

يان روونسکی، فعال جنبش جهانی صلح سبز در جمهوری چک در مصاحبه ای با رادیو فردا می گويد، يکی از نگرانی های هميشگی کشورهای در حال توسعه به ويژه هند و چين ضررهای اقتصادی است، که ممکن است به دليل برنامه کاهش توليد گزاهای گلخانه ای نصيب آن ها شود.


يان روونسکی می گويد: «برنامه ای که برای کاهش توليد گازهای گلخانه ای طرح ريزی شده است از يک سو توليد دی اکسيد کربن را کاهش می دهد و از سوی ديگر به رشد اقتصادی اين کشورها ضرری نمی زند.»


از جمله يکی از مواردی که سازمان های حفاظت از محيط زيست بر آن تاکيد می کنند استفاده از انرژی های جايگزين غير فسلی مانند انرژی خورشيدی يا بادی است. اما اين منابع انرژی جايگيزين در کشورهايی مانند چين کافی نيستند.


يان روونسکی می گويد: «اين برنامه به طور کلی چند هدف مهم را دنبال می کند که يکی از آن ها استفاده از منابع انرژی جايگيزن است. در کنار آن برنامه ای برای بهبود بازده انرژی های فسيلی نيز برنامه ريزی شده است. بهبود بازده و بهره وری انرژی های فسيلی به خصوص برای کشورهايی مانند چين قابل استفاده است.»


بر اساس جديد ترين گزارش سازمان ملل ميانگين هزينه مورد نياز برای کاهش گازهای گلخانه ای چندان زياد نيست، اما اين هزينه برای کشورهای در حال توسعه بالاتر از کشورهای پيشرفته و ثروتمند است. در نتيجه فعالان محيط زيست در کشورهای پيشرفته از جمله در اروپا و آمريکای شمالی معتقدند برای کاهش گازهای گلخانه ای بايد به ديگر کشورها کمک کرد.


يان روونسکی می گويد: «ايجاد يک پيمان جديد برای کاهش گازهای گلخانه ای بسيار مهم است. به خصوص که کشورهايی مانند چين و هند در آينده تاثير بسيار بدی بر جو خواهند گذاشت. در نتيجه برای کشورهای پيشرفته و از جمله اروپا که در حال حاضر بيشترين مقدار دی اکسيد کربن را توليد می کنند مهم است که نشان دهند می توان گازهای گلخانه ای را کنترل کرد و ديگران هم می توانند از آن ها پیروی کنند. اين به نفع خود ماست.»


بالا رفتن دمای عمومی هوا از جمله به آب شدن يخ های کره زمين، از بين رفتن تعادل جوی، تغيير در سطح و دمای آب های اقيانوس ها و شکل گيری انواع توفان ها، سيلاب ها و گردبادهای سهمگين می انجامد.


با بالا آمدن آب اقيانوس ها قسمت های خاکی کره زمين که بخش بزرگی از آن را آب تشکيل می دهد، به آرامی به زير آب خواهد رفت. چنانچه مقدار دی اکسيد کربن در هوا کنترل نشود، اين فاجعه بزرگ طبيعی طی چهار دهه آينده به طور برگشت ناپذيری گريبانگير انسان خواهد شد.


XS
SM
MD
LG