لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

کامپیوتر قدیمی اپل در حراج ۲۰۰ هزار دلار فروش رفت


کامپیوتر «اپل آی»
کامپیوتر «اپل آی»
یک کامپیوتر قدیمی ساخت شرکت اپل که به مدل «اپل آی» شهرت دارد و با سرعتی یک هزارم آی‌پد‌های امروزی اپل کار می‌کند در یک حراج به قیمت ۲۰۰ هزار دلار فروش رفت.

این اولین مدل کامپیوتر محصول اپل است و به همین دلیل به بهایی نزدیک به ۴۰۰ برابر آی‌پدهای امروزی فروش رفت. از این نوع کامپیوتر در دوران خود فقط ۲۰۰ دستگاه تولید شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حراج روز سه‌شنبه در موسسه حراج آثار قیمتی «کریستی» در شهر لندن برگزار شد.

کامپیوتری که در این حراج فروش رفت هنوز بسته‌بندی و جعبه خود را دارد و قبض فروش آن امضای استیو جابز را بر خود دارد که اکنون مدیرعامل شرکت اپل است.

در سال ۱۹۷۶ که اولین بار کامپیوترهای «اپل آی» به بازار آمد این تنها کامپیوتری بود که سخت‌افزارهای اصلی خود را به طور کامل دارا بود. هر خریداری به شرط داشتن یک مونیتور، کی‌بورد و کابل برق مخصوص آن می‌توانست متناسب با شرایط آن زمان خیلی راحت از این کامپیوتر استفاده کند. قیمت این مدل حدود ۶۷۰ دلار بود و در سال ۱۹۷۷ تولید آن متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حراج این کامپیوتر خیلی سریع انجام شد و در نهایت یک تاجر علاقه‌مند به جمع‌آوری اشیا با ارزش به نام مارکو بولیونه اهل ایتالیا با دادن بالاترین رقم پیشنهادی آن را تصاحب کرد.

برادر آقای بولیونه که به جای وی شخصا در حراج شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت که خرید این کامپیوتر نشانه علاقه وافر مارکو بولیونه به انواع کامپیوتر است.

استیو ووزنیاک یکی از موسسان شرکت اپل نیز در جریان حراج این کامپیوتر حضور داشت و با امضا یک نامه به ارزش کامپیوتری که در این حراج به فروش رسید افزود. او گفت که برگزاری این حراج یک لحظه تاریخی در عمر حرفه‌ای اوست. به خصوص که کامپیوتر اولیه محصول اپل اکنون در کنار مهم‌ترین دستاوردهای فنی و علمی قرن بیستم قرار گرفته است مثل دستگاه رمزنویسی مشهور ساخت آلمان یا دست‌نوشته‌ها و تحقیقات آلن ترنینگ، ریاضی‌دان ایتالیایی، که به عنوان یکی از پایه‌گذاران علم مدرن کامپیوتر شهرت دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان این گزارش می‌نویسد که برادر مارکو بولیونه صاحب جدید این کامپیوتر قدیمی اپل گفت که به احتمال زیاد برادرش این کامپیوتر را برای استفاده آماده خواهد کرد و به کلکسیون کامپیوترهای ساخت اپل خود خواهد افزود.

به گفته یکی از برگزارکنندگان حراج در موسسه «کریستی» نکته جالب این بود که در جریان حراج این مدل قدیمی از کامپیوترهای اپل بسیاری از حاضران از آی‌پد یا آیفون‌های محصول اپل استفاده می‌کردند که به خوبی گذشت سریع زمان و پیشرفت چشمگیر در صنعت کامپیوتر را به نمایش می‌گذاشت.
XS
SM
MD
LG