لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

دستور تهیه غذاهای پادشاه انگلستان بر روی اینترنت


طومار خوراك به زبان انگليسى ميانه، حاوى دستور پخت غذاهايى است كه مدت هاى مديد فراموش شده بودند.(عکس: AFP)
طومار خوراك به زبان انگليسى ميانه، حاوى دستور پخت غذاهايى است كه مدت هاى مديد فراموش شده بودند.(عکس: AFP)

يك كتاب آشپزى قرون وسطايى نادر متعلق به قرن چهاردهم ميلادى به شكل آن لاين در اختيار علاقه مندان به آشپزى قرار مى گيرد .


در كتاب «فورم آو كيورى» يا «طومار خوراك» كه توسط سر آشپز ريچارد دوم در سال ۱۳۹۰میلادی جمع آورى شده است مى توان دستور تهيه حدود ۲۰۵ غذا را يافت كه براى اين پادشاه انگليسى طبخ مى شده است.


اين كتاب يكى از وجوه قرون وسطى را كه پيشتر كمتر مطالعه و بررسى شده است روشن مى سازد.


طومار خوراك به زبان انگليسى ميانه، حاوى دستور پخت غذاهايى است كه مدت هاى مديد فراموش شده بودند و تنها يكى از ۴۰ گنجينه ادبى است كه براى اولين بار به رايگان توسط كتابخانه جان رايلندز در دانشگاه منچستر در اختيار كاربران اينترنت قرار مى گيرد.


از جمله ديگر نسخ دست نويس انگليسى ميانه كه از آنها عكاسى ديجيتالى شده و در شبكه اينترنت قرار مى گيرند مى توان به يكى از اولين نسخه هاى موجود از حكايات كانتربورى جفرى چاسر، دو شعر معروف از جان ليدگيت و ترجمه هايى از انجيل مربوط به ۵۰۰ سال پيش اشاره كرد.


اين پروژه بزرگ و مهم كه با استفاده از يك دوربين عكاسى بسيار مدرن اجرا خواهد شد ماه آينده آغاز مى شود و قرار است تا اواخر سال ۲۰۰۹ ميلادى به پايان برسد.


جان ويلكينسن، مدير كتابخانه جان رايلندز، به روزنامه گاردين گفت: «نسخ انگليسى ميانه اين كتابخانه منبع تحقيقاتى بسيار مهمى براى افراد علاقه مند هستند. اما اين آثار بسيار آسيب پذيرند و به همين دليل تاكنون دسترسى به آنها بسيار محدود بود. حال با اين كار آنها را در اختيار همگان قرار مى دهيم. براى اولين بار مى توان اين نسخ را با ديگر نسخ موجود در سراسر دنيا مقايسه كرد.»


XS
SM
MD
LG