لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

اقتصاد پنهان: «فساد مالی» نزدیکان احمدی نژاد


سايت اقتصاد پنهان، ارگان خبررسانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روزدوشنبه، هفتم خرداد، از«کشف يک شبکه بزرگ قاچاق تحت پوشش امور خيريه» خبر داد.
سايت اقتصاد پنهان، ارگان خبررسانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روزدوشنبه، هفتم خرداد، از«کشف يک شبکه بزرگ قاچاق تحت پوشش امور خيريه» خبر داد.

با انتشار گزارشی درباره دست داشتن «موسسه بهزيست بنياد» در قاچاق پوشاک خارجی و تحت تعقيب قرار گرفتن يکی از نزديکان ریيس جمهوری ایران در اين پرونده، روزنامه تهران امروز، وابسته به سازمان تبليغات اسلامی، روز شنبه، دوازدهم خرداد، نوشت که يکی ديگر از موسسات تابعه سازمان بهزيستی، تحت عنوان «بهزيست پتروليوم» نيز در «قاچاق محصولات پتروشيمی» دست داشته است.


موضوع فساد مالی در سازمان بهزیستی از آنجا مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که سايت اقتصاد پنهان، ارگان خبررسانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روزدوشنبه، هفتم خرداد، از«کشف يک شبکه بزرگ قاچاق تحت پوشش امور خيريه» خبر داد.


اين سايت دولتی گزارش داد: «يکی ديگر از شبکه های بزرگ قاچاق پوشاک که با سوء استفاده از معافيت خاص جهت انجام امور خيريه در حجم وسيع اقدام به قاچاق پوشاک مي کرد، با تلاش پليس آگاهی تهران بزرگ کشف شد.»


ائتلاف حامیان دولت در شوراها و «رسوایی مالی»


سایت اقتصاد نهان، بدون انتشار نام شرکتی که در قاچاق پوشاک خارجی دست داشته، نوشته بود: «شرکت متخلف که موقوفه خاص سازمان بهزيستی است، با استفاده از معافيت قانونی آن سازمان، پوشاک خارجی قاچاق را در خارج از کشور از قاچاقچيان، دريافت و در ازای واردات آن به داخل کشور، با استفاده از ۱۰۰ درصد معافيت گمرکی، اقلام مزبور را پس از ترخيص از گمرک و در قبال دريافت مبلغی حدود (يک سوم) عوارض گمرکی در داخل کشور، به قاچاقچيان تحويل مي داده است.»


پس از انتشار این گزارش، روزنامه شرق خبر داد که شرکت متهم به دست داشتن در قاچاق، «بهزيست بنياد» نام دارد و اعضای اهیات مدیره آن نیز، به اتهام قاچاق تحت پوشش امور خيريه، تحت تعقيب قرار گرفته اند.


به نوشته اين روزنامه، «شرکت بهزيست بنياد با مديريت محمدرضا قلی زاده شيروان، سيد رستم سيد آقاخان و امير قيصرزاده، متهم به واردات انواع کالا از جمله پوشاک تحت پوشش امور خيريه است.»


اين روزنامه در عين حال خبر داد که اين شرکت پس از عقد قرارداد با اشخاص، کالاهای آنان را تحت پوشش امور خيريه و با تعرفه صفر درصدی وارد و در ازای اين اقدام، مبالغ هنگفتی دريافت می کرده است.



شرکت «بهزیست بنیاد» پس از عقد قرارداد با يک شخص حقيقی، صدها هزار قلم کالا از قبيل گوشی تلفن، آيفون تصويری، برنج، چای، و لاستيک کاميون را با دريافت چهار ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال، وارد کشور کرده است.

در همین گزارش آمده بود که به عنوان نمونه، شرکت «بهزیست بنیاد» پس از عقد قرارداد با يک شخص حقيقی، صدها هزار قلم کالا از قبيل گوشی تلفن، آيفون تصويری، برنج، چای، و لاستيک کاميون را با دريافت چهار ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال، وارد کشور کرده است.


دخالت اين موسسه وابسته به سازمان بهزيستی در «قاچاق کالا و پوشاک خارجی»، از زاویه ای دیگر نیز برای رسانه ها، ارزش خبری مضاعفی داشت: سيد رستم سيد آقاخان، يکی از سه مدير این موسسه، از نزديکان ریيس جمهوری اسلامی ایران است و از نامزدان ستاد حاميان دولت در انتخابات شورای شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۸۵ نیز بوده است.


آقاخان که در روزهای نزديک به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در فهرست نهایی نامزدان شورای تهران از سوی ستاد حاميان دولت موسوم به «رايحه خوش خدمت» قرار گرفت، غير از عضويت در اين موسسه، در تبليغات انتخاباتی از سوی ستاد حاميان دولت، «فرمانده بسيج سازمان تربيت بدنی – مديرعامل شرکت بهزيست بنياد – مشاور فرهنگی رييس سازمان تربيت بدنی – فرمانده بسيج حوزه ۹ سپاه غرب تهران» معرفی می شد.


موسسه بهزيست بنياد، به گزارش خبرگزاری ها، موسسه ای است که در سال ۱۳۸۴ پس از به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد تاسيس شد.


«رسوائی دوم؛ بهزيست پتروليوم»


در همين حال، روزنامه تهران امروز خبر داده است که يکی ديگر از موسسات وابسته به سازمان بهزيستی با نام «بهزيست پتروليوم» که آن نیز با به قدرت رسیدن احمدی نژاد، تاسیس شده است، در قاچاق محصولات پتروشيمی دست دارد.


يک منبع آگاه با ارائه جزئيات جديدی از تخلفات صورت گرفته در شرکت «بهزيست بنياد» به اين روزنامه گفت که شرکت «بهزيست پتروليوم» نيز تحت پوشش شرکت بهزيست بنياد برای ورود به صادرات ضايعات پتروشيمی تاسيس شده است و «قصد صادرات ۱۵ هزار تن ضايعات پتروشيمی را از طريق مرز جلفا داشته است.»


بنا به همین گزارش محموله ای که این شرکت می خواست صادر کند، در حال حاضر توقیف شده است.



به نوشته روزنامه تهران امروز، دو تن از اعضای هيات مديره شرکت «بهزيست پتروليوم» که زيرمجموعه موسسه «بهزيست بنياد» فعالت می کرد، دارای سوابق فساد اقتصادی و جعل و محکوميت بودند و «يکی از اين افراد اخيرا نيز توسط يک نهاد امنيتی بازداشت شده است.»

به نوشته روزنامه تهران امروز، دو تن از اعضای هيات مديره شرکت «بهزيست پتروليوم» که زيرمجموعه موسسه «بهزيست بنياد» فعالت می کرد، دارای سوابق فساد اقتصادی و جعل و محکوميت بودند و «يکی از اين افراد اخيرا نيز توسط يک نهاد امنيتی بازداشت شده است.»


اين روزنامه در عين حال خبر داد: «شرکت بهزيست بنياد، کار خود را در زمان دولت هشتم آغاز کرده و به جز موارد ياد شده، در بخش صادرات از جمله سيمان و فرآورده های نفتی فعاليت دارد. اين موارد نيز مشکوک به تخلف بوده و از سوی پليس آگاهی تهران بزرگ در حال پيگيری است.»


شرکت های دولتی تازه تاسیس و «فساد گسترده»


خبر دخالت شرکت های بهزيست بنياد و بهزيست پتروليوم از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به رياست محمدرضا نقدی نيز تائيد شده است.


اين ستاد در اطلاعيه ای که به همين منظور در اختيار خبرگزاری ها قرار داد، اعلام کرد: «علاوه بر پيگيری و تحقيق در مورد پرونده توسط يکی از شعبات دادسرای ويژه مبارزه با مفاسد اقتصادی، گزارش تخلف اين شرکت جهت برخورد و عزل عناصر متخلف طبق به رياست سازمان بهزيستی ارسال شده است».


ابولحسن فقيه، رييس فعلی سازمان بهزيستی، خود یکی دیگر از نزدیکان محمود احمدی نژاد است که در زمان حضور احمدی نژاد در شهرداری تهران، معاون روابط عمومی شهرداری بود و به قدرت رسیدن احمدی نژاد موجب شد تا او نیز از دفتر کاری کوچک در ضلع جنوبی پارک شهر (ساختمان مرکزی شهرداری) به دفتری کاری بزرگ در ضلع شمالی همین پارک (ساختمان اصلی سازمان بهزیستی) منتقل شود.


همزمان روزنامه همشهری درباره انتشار گزارش های پیاپی درباره فساد نزدیکان احمدی نژاد، نوشت: «در حالی که بنا بر اسناد و اطلاعات افشاشده، قاچاق کالا توسط يکی از شرکت های وابسته به سازمان بهزيستی قطعی شده است، محمود احمدي نژاد و محمدرضا نقدی، رئيس جمهور و رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای اجرای بخشنامه مبارزه با قاچاق، مورد پرسش قرار گرفته اند.»


روزنامه اعتماد ملی نيز روز شنبه، دوازدهم خرداد، خبر داد که بنا بر بخشنامه ای که محمود احمدی نژاد قبل از اين در خصوص مبارزه با قاچاق ارز و کالا صادر کرده است، «رئيس سازمان بهزيستی به عنوان بالاترين مسوول سازمانی و يکی از اعضای ارشد ستاد حاميان دولت در انتخابات برکنار و تحويل مراجع قضايی مي شود.»


دولت و قوه قضائيه جمهوری اسلامی تاکنون در خصوص اين رسوائی مالی، موضعی اتخاذ نکرده اند.


XS
SM
MD
LG