لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

بحران مالی جهانی روی میز هیئت دولت


محمود احمدی نژاد اکنون با پیامدهای چالش بحران اقتصادی جهانی نیز مواجه است.(عکس:epa)
محمود احمدی نژاد اکنون با پیامدهای چالش بحران اقتصادی جهانی نیز مواجه است.(عکس:epa)

محمود احمدی نژاد به رغم اینکه پیشتر گفته بود ایران از شوک های اقتصاد جهانی در امان خواهد بود، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ماموریت داد برای بررسی بحران مالی غرب و تاثیر آن بر اقتصاد مالی ایران، کمیته ای تشکیل دهد.


به گزارش خبرگزاری «‌‌ مهر»، رییس جمهوری اسلامی ایران، در نامه ای به شمس الدین حسینی ماموریت داد با تشکیل کمیته ای با عضویت رییس کل بانک مرکزی، وزیران امور خارجه و بازرگانی، و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، دامنه گسترش بحران اقتصادی غرب، تاثیر آن بر اقتصاد مالی ایران، و چگونگی مهار آسیب های احتمالی آن را برسی کند.


محمود احمدی نژاد ضمن اشاره به این که دامنه این بحران مالی روز به روز افزایش می یابد و «همه معادلات و فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داده است» از وزیر امور اقتصادی و دارایی خود خواست ظرف یک ماه، نتیجه بررسی های خود را اعلام کند.


این در حالی است که آقای احمدی نژاد سه هفته پیش نظر داده بود که چون ایران از زمان انقلاب بهمن پنجاه و هفت، روز به روز به استقلال اقتصادی بیشتری رسیده است، « بیش از کشورهای دیگر از شوک های اقتصاد جهانی در امان خواهد بود».


آیت الله احمد جنتی، خطیب جمعه تهران، نیز که همواره از حامیان سیاست های احمدی نژاد بوده است، در یکی از سخنرانی های خود در نماز جمعه تهران با ابراز خرسندی از ايجاد آشفتگی در اقتصاد آمريکا گفت: « اينان به نتايج کارهای بد خود می رسند، اين مشکل به اروپا هم سرايت کرده که مايه خوشحالی ما است. هر چه آنان ناراحت تر باشند، ما خوشحال تريم... .»


آقای احمدی نژاد سه هفته پیش نظر داده بود که چون ایران از زمان انقلاب بهمن، روز به روز به استقلال اقتصادی بیشتری رسیده است، « بیش از کشورهای دیگر از شوک های اقتصاد جهانی در امان خواهد بود».


روز یکشنبه نیز کمال سیدعلی، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران،‌ گفت: « اگرچه اقتصاد ایران کمتر با اقتصاد دنیا در آمیخته، اولین اثر این بحران با پایین آمدن قیمت نفت بروز کرد که این روند هم اکنون شروع شده است.»


قیمت جهانی نفت از رکورد ۱۴۷ دلار در هر بشکه در ماه ژوییه گذشته، روز جمعه به حدود ۶۵ دلار رسید، در حالی که برخی اقتصاددانان بر عقیده اند که ایران برای رسیدن به توازن در دخل و خرج خود نیاز به ۷۰ تا ۷۵ دلار برای هر بشکه نفت دارد.


آقای سیدعلی در مصاحبه خود با رادیوی دولتی ایران همچنین اشاره کرد که این رکود جهانی بر دیگر صادرات جمهوری اسلامی ایران نیز اثر منفی خواهد داشت و «چالشی بزرگ» برای صادرات غیرنفتی خواهد بود.


صادرات عمده ایران غیر از نفت، فرش و پسته هستند که در مقایسه با درآمد حاصل از نفت چشمگیر نیستند.


طبق ارقام بانک مرکزی ایران، تا فروردین سال ۱۳۸۷ ، درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز ۸۱ میلیارد و هشتصد میلیون دلار، اما درآمد حاصل از کل صادرات غیرنفتی ایران ۱۵ میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است.


تاثیر بحران مالی در جهان بر اقتصاد ایران پیش از اینکه مقام های دولتی را نگران کند، ابراز نگرانی مقام هایی را که در دولت نقشی ندارند، برانگیخته بود.


از جمله، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان، جمعه گذشته گفت که ایران باید خود را برای «سونامی اقتصادی» آماده کند.


جالب این که آلن گرینس پن، رییس سابق بانک مرکزی ایالات متحده، نیز چند روز پیش بحران مالی کنونی را به «سونامی» تشبیه کرده بود.


در این میان، برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که پیامدهای بحران اقتصادی جهانی در ایران، بر چالش هایی خواهد افزود که محمود احمدی نژاد برای ریاست جمهوری مجدد خود در خرداد سال ۱۳۸۸ با آنها رو به روست.


دولت او پیش از آغاز این بحران نیز آماج حمله منتقدانی بود که می گویند پول نفت را بی حساب و کتاب خرج کرده، اقتصاد ایران را بیش از پیش به نفت وابسته کرده و باعث شده است که تورم به حدود سی درصد برسد.
XS
SM
MD
LG