لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

ماه مرگ دانشجویان


قتل يک دانشجوی دانشگاه آزاد سبزوار به دست کسی بود که به گفته دانشجويان در بسيج دانشجويی دانشگاه تربيت معلم عضويت داشته است.
قتل يک دانشجوی دانشگاه آزاد سبزوار به دست کسی بود که به گفته دانشجويان در بسيج دانشجويی دانشگاه تربيت معلم عضويت داشته است.

با مرگ سينا شايگان و الهه مردانی، دو دانشجوی دانشگاه آزاد تفرش بر اثر واژگونی اتوبوس حامل دانشجويان در صبح روز دوشنبه هفته گذشته، تعداد دانشجويانی که در يک ماه گذشته بر اثر حوادث مختلف جان خود را از دست دادند به هشت تن رسيد.

حوادث پياپی که به مرگ دانشجويان انجاميده، با قتل توحيد غفارزاده، دانشجوی دانشگاه تربيت معلم سبزوار به دست کسی که گفته شد عضو بسيج دانشجويی همان دانشگاه بوده، آغازشد.

در اين مدت همچنين ۳۵۶ دانشجو در شهرهای تهران، يزد، مشهد، ساری، سبزوار و تفرش مسموم و مجروح شده اند.

تفرش؛مرگ دو دانشجو در اتوبوس

ساعت ده صبح دوشنبه گذشته، يک دستگاه اتوبوس حامل دانشجويان دانشگاه آزاد واحد تفرش در پنج کيلومتری اين شهر واژگون شد.

بر اثر اين سانحه دو تن از دانشجويان به نام های سينا شايگان و الهه مردانی در دم جان سپردند و ۲۵ دانشجوی ديگر مجروح شدند.

خبرگزاری ايسنا و روزنامه ايران در گزارش هايی از اين سانحه علت حادثه را «سرعت زياد و ناتوانی راننده در کنترل وسيله نقليه» ذکر کرده اند.

بر اساس گزارش اتاق بحران اورژانس کشور، پس از تماس تلفنی با اين مرکز در ساعت ده و پنج دقيقه صبح روز دوشنبه گذشته، نخستين آمبولانس برای امدادرسانی راهی محل سانحه در پنج کيلومتری تفرش شده و به دنبال آن شش آمبولانس ديگر نيز با تاخيری نيم ساعته خود را به محل رسانده اند.


اتاق بحران اورژانس کشور با اشاره به «لغزندگی جاده و شرايط آب و هوايی» تاييد کرده که آمبولانس های اين مرکز با نيم ساعت تاخير به محل رسيده اند.

براساس اين گزارش، با حضور امدادگران در محل مشخص شده که دو تن از دانشجويان در دم جان سپرده اند و تعدادی ديگر از دانشجويان مجروح نيز توسط خودروهای عبوری به مراکز درمانی درمانی اراک و از جمله بيمارستان ولی عصر اين شهر منتقل شده اند.

کارشناسان پليس نيز به خبرگزاری ها گفته اند که ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس علت اصلی واژگونی آن بوده است.

مرکز اورژانس کشور ساعاتی پس از حادثه، حال ده تن از دانشجويان مجروح را وخيم گزارش کرد، اما خبر تازه ای در اين باره منتشر نشده است.

سبزوار؛قتل ارشادی يک دانشجو

وقوع چندين حادثه برای دانشجويان، يک ماه گذشته را به ماهی پر حادثه برای دانشجويان ايرانی بدل کرد.

نخستين خبری که توجه رسانه ها و افکار عمومی را به خود جلب کرد، قتل يک دانشجوی دانشگاه آزاد سبزوار به دست کسی بود که به گفته دانشجويان در بسيج دانشجويی دانشگاه تربيت معلم عضويت داشته است.

در اين ماجرا، دانشجويی به نام توحيد غفار زاده که پس از پايان کلاس به همراه نامزد دانشجويش در ايستگاهی نزديک به دانشکده اش به انتظار اتوبوس بود، توسط يکی ديگر از دانشجويان تربيت معلم سبزوار مورد بازخواست قرار گرفت و با ضربات چاقوی وی به قتل رسيد.

در پی انتشار خبر قتل اين دانشجو و واکنش تند دانشجويان سراسر کشور به اين حادثه، مقامات بسيج داشجويی، عضويت قاتل در بسيج دانشجويی را تکذيب کردند.

به گفته برخی منابع، آنها همچنين نامزد دانشجوی مقتول را از هرگونه سخن گفتن در اين باره منع کردند.

با اين حال اصرار ساير دانشجويان سبب شد تا خبر قتل توحيد غفار زاده در رسانه ها منتشر شود. مقامات دانشگاهی کشور تاکنون توضيح خاصی درباره جزييات اين قتل منتشر نکرده اند و مقامات دانشگاه آزاد نيز تنها از تشکيل کميته ويژه ای برای پيگيری قتل اين دانشجو خبر داده اند.


با اين همه فرماندار سبزواربه خبرگزاری ها گفته که «اين قتل هيچ ارتباطی با شخصيت دانشجويی اين افراد و دانشگاه ندارد.»

تهران؛ مرگ در علم و صنعت

دومين حادثه در سوم آذر در دانشگاه علم و صنعت رخ داد و بر اثر آن، دانشجويی با نام محمد مشکات راد، در حالی که برنامه عملی درس «تربيت بدنی ۲» را در سالن استخر رجايی اين دانشگاه طی می کرد بر اثر مشکل قلبی در گذشت.

بنا به گزارش ها، دانشجويان ديگر او را از استخر بيرون می آورند، اما انتقال اين دانشجو به بيمارستان زمانی صورت گرفت که مادرش با اطلاع دانشجويان خود را به دانشگاه رساند و آن نيز هنگامی بود که ساعاتی از مرگ اين دانشجو گذشته بود.

تهران؛ مرگ در غياب کمک های اوليه

يک روز بعد و در سومين حادثه منجر به مرگ، سيد شفيع رضايتی، دانشجوی ترم يک رشته کارشناسی حسابداری دانشکده مديريت علامه به علت حمله قلبی درگذشت.

خبرگزاری ايسنا در همان روز به نقل از همکلاسی های اين دانشجو نوشت: «اين اتفاق در ساعت ۸ و ۴۰ دقيقه رخ داد و در ساعت ۸ و ۵۰ دقيقه نيز با اورژانس تماس گرفته شد، اما متاسفانه تا ساعت ۹ و ۱۲ دقيقه خبری از آمبولانس نشد.»

ايسنا همچنين از قول دکتر ثقفی رييس دانشکده مديريت علامه گزارش کرد: «دانشگاه دارای خانه بهداشت است، اما متاسفانه مشکل، پراکندگی دانشکده های اين دانشگاه است.»

همکلاسی های شفيع رضايتی اما به اين خبرگزاری گفته بودند که «اين دانشجو در حالی جان باخت که دانشکده فاقد جعبه کمک های اوليه و امدادگر است.»

يزد؛ مسمويت ۳۰۰ دانشجوی دختر

حادثه چهارم نيز اندکی بعد و در خوابگاه دختران دانشگاه يزد اتفاق افتاد؛ اما خبرش چند روز بعد به رسانه ها راه يافت.


روزنامه خراسان در يازدهم آذر از مسموميت ۳۰۰ دانشجوی دختر دانشگاه يزد خبر داد.

اين روزنامه همچنين به نقل از دکتر نوری شادکام، معاون بهداشتی دانشگاه يزد نوشته بود که «اين بيماری از روز سه شنبه (هفتم آذر) با مراجعه تعدادی از دانشجويان خوابگاه دختران دانشگاه يزد با علايم تب و لرز، سرگيجه، استخوان درد و در نهايت اسهال به درمانگاه ها و بيمارستان ها آغاز شد و در روز چهارشنبه با افزايش تعداد مبتلايان به اوج خود رسيد.»

دانشگاه يزد به دنبال اين حادثه از يازده تا شانزده آذر تعطيل شد و به هزار و نهصد ساکن خوابگاه دختران دانشگاه يزد توصيه شد که به خانه هايشان بازگردند.

مقامات دانشگاه يزد در همان روزها احتمال داده بودند که مسموميت غذايی علت اصلی بستری و مراجعه دانشجويان شده، اما در بيست روز گذشته هيچ توضيح کامل تری درباره علت بيماری گسترده دختران دانشجو در خوابگاه يزد، ارايه نکردند.

اين در حالی است که در بهمن ۸۴ نيز حادثه مشابهی برای ۴۰۰ دانشجوی دختر خوابگاه دانشجويان در مشهد رخ داد، اما مقامات رسمی هرگز درباره علت آن توضح روشنی ارايه نکردند.

ساری؛ مرگ شبانه سه دانشجو

خبر حادثه بعدی را تنها روزنامه جمهوری اسلامی در بيست و دوم آذرماه منتشر کرد.

مرکز اطلاع رسانی نيروی انتظامی مازندران درباره علت مرگ سه دانشجوی ۲۰ و ۲۱ ساله در ساری به اين روزنامه گفته «سه دانشجو به نام های مهدی . ق ۲۰ ساله اهل بابل، وحيد ـ م ۲۰ ساله اهل تهران و ابراهيم ـ ج ۲۱ ساله اهل گيلان که در يک اتاق استيجاری زندگی می کردند، به علت گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند و تحقيقات پليس در اين زمينه ادامه دارد.»

مشهد؛ گازگرفتگی ۳۰ دانشجوی دختر

در حادثه بعدی که باز هم تنها روزنامه خراسان خبرش را منتشر کرد، «حدود سی تن از دانشجويان دختر يک مرکز آموزشی در مشهد دچارگازگرفتگی شدند.»

به نوشته اين روزنامه «اين حادثه بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۲ آذر، به ماموران آتش نشانی اطلاع داده شد که بلافاصله کارشناسان اين سازمان به محل وقوع حادثه واقع در بلوار سيد رضی مشهد عزيمت کرده و به بررسی موضوع پرداختند.»

مسئولان دانشگاهی در مشهد اعلام کرده اند که از سی دانشجوی دختری که دچار گازگرفتگی شدند، چهار تن به دليل شدت مسموميت توسط اورژانس به بيمارستان منتقل شده و تحت مداوا قرار گرفتنه اند.

نگرانی دانشجويان

حادثه واژگونی اتوبوس دانشجويان دانشگاه آزاد تفرش که منجر به مرگ دو دانشجو و مجروح شدن ۲۵ دانشجوی ديگر در صبح دوشنبه گذشته شد، هشتمين حادثه خطرناک برای دانشجويان در يک ماه گذشته است.

با اين حال به نظر می رسد که حوادث منجر به مجروح شدن و مرگ دانشجويان همچنان ادامه داشته باشد چرا که روز سه شنبه نيز خبرگزاری ايسنا از«سقوط يک دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی از بالکن خوابگاه» خبر داد.

دکتر کارگر، معاون دانشجويی دانشگاه علامه طباطبايی به خبرگزاری ايسنا گفته است: «اين دانشجو در هنگام مکالمه با تلفن همراه و به صورت کاملا اتفاقی از بالکن طبقه اول سقوط کرده است.»

مقامات وزارت فن آوری و تحقيقات و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، تاکنون مسئوليت حوادثی را که منجر به مرگ و مجروح شدن يا بيماری های دسته جمعی اين دانشجويان شده نپذيرفته اند.

آنها در جريان اين حوادث پياپی، کمبود بودجه، شخصی بودن علل حوادث و مواردی از اين قبيل را دليل اين حوادث عنوان کرده اند.

دانشجويان اما نظر ديگری دارند؛ خبرگزاری کار ايلنا چندی پيش بيانيه انجمن اسلامی دانشگاه علامه را در مورد حوادث اخير دانشجويی منتشر کرد.

در اين بيانيه ضمن انتقاد از حذف روند انتخابی روسای دانشگاه ها و به کارگيری روش انتصاب روسای دانشگاه ها، بر مشکلات مختلف صنفی و رفاهی دانشجويان تاکيد شده و آمده بود: «زمانی که نماينده وزارت علوم در دانشگاه به جای رسيدگی به مشکلات دانشجويان دايماً در حال سفرهای بين‏المللی است و رييس دانشگاه تحت هيچ شرايطی دانشجويان معترض را به حضور نمی‏پذيرد، می‏توان انتظار داشت که روزی دانشگاه به آنجا برسد که بر سر دانشجويان فرو ريزد.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG