لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

احتمال استقرار سیستم دفاع موشکی در اسرائیل


آزمایش موشک اسرائیلی «ارو» در پایگاهی در نزدیکی تل آویو
آزمایش موشک اسرائیلی «ارو» در پایگاهی در نزدیکی تل آویو
رسانه‌های اسرائیل می‌گویند وزارت دفاع اسرائیل ارتش این کشور را برای احتمال استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در خاک اسرائیل آماده می‌کند.

در همین راستا، در ماه آینده میلادی، اکتبر، رزمایش مشترکی از سوی ارتش کشورهای اسرائیل و آمریکا در خاک اسرائیل برگزار خواهد شد و در پایان این رزمایش احتمال دارد ارتش آمریکا سیستم سپر دفاع موشکی را در اسرائیل برجای بگذارد.

روزنامه انگلیسی‌زبان جروزالم پست روز دوشنبه گزارش داد که این رزمایش با نام «جونیپر کبری» انجام خواهد شد.

هرچند اسرائیل و آمریکا در پنج سال اخیر رزمایش «جونیپر کبری» را به طور سالانه برگزار کرده‌اند، جروزالم پست از رزمایش مشترک امسال دو کشور به عنوان «پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین رزمایش مشترک دو کشور تاکنون» یاد کرده است.

این روزنامه اسرائیلی به نقل از یک مقام بلندپایه دفاعی اسرائیل می‌نویسد که به‌ویژه با توجه به تمایلی که آمریکا اخیرا برای استقرار سپر دفاع موشکی خود در ترکیه نشان داده، احتمال استقرار موشک در اسرائیل نیز تقویت شده است.

به نوشته جروزالم پست، در رزمایش نیروهای هوائی اسرائیل و آمریکا در ماه اکتبر فرماندهی نیروهای آمریکائی در اروپا و نیز آژانس دفاع موشکی آمریکا نقش خواهند داشت.

در چارچوب این رزمایش، ارتش‌های اسرائیل و آمریکا سه سیستم دفاع موشک‌های بالستیک را نیز آزمایش خواهند کرد.

خبر رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل و تقویت احتمال استقرار سیستم دفاع ضدموشکی آمریکا در اسرائیل در حالی منتشر شده است که وزیر دفاع جمهوری چک نیز در اسرائیل به سر می‌برد.

مارتین بارتک، وزیر دفاع چک، روز دوشنبه با همتای اسرائیلی خود، اهود باراک در وزارت دفاع اسرائیل، به گفت‌وگو نشست، و وزارت دفاع اسرائیل پیشاپیش اعلام کرده بود که «تهدیدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» و طرح «سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا» نیز در دستور کار مذاکرات بارتک و باراک قرار دارد.

بر اساس طرح اولیه سپر دفاع موشکی که از زمان ریاست جمهوری جرج بوش آغاز شد قرار بود رادارهای پیشرفته آمریکایی در جمهوری چک، و ده سیستم رهگیر موشکی آمریکا در خاک لهستان مستقر شوند. اما این طرح با مخالفت شدید روسیه روبه‌رو شد، و دولت باراک اوباما اکنون در حال ارزیابی مجدد برنامه‌های خود در این زمینه است.

در ارزیابی‌های مختلف احتمال داده شده که آمریکا به عنوان جایگزینی برای چک و لهستان، اکنون ترکیه، اسرائیل و حتی برخی جمهوری‌های منطقه بالکان را به عنوان محل استقرار سپر دفاع موشکی خود بررسی می‌کند.

«مقام ارشد دفاعی اسرائیل» به جروزالم پست گفته است که هنوز درخواست رسمی از سوی آمریکا مطرح نشده است، اما در مذاکرات غیررسمی چنین تمایلی دیده می‌شود.

با حکم جرج بوش، از پائیز دو سال پیش، برخی سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا با نیت اطمینان دادن به اسرائیل برای دفاع از این کشور در برابر حملات احتمالی از طرف موشک‌های دورپرواز احتمالی ایران در صحرای نگب مستقر شد.
XS
SM
MD
LG