لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

کارمند کنسول‌گری ایران در پاکستان ربوده شد


افراد ناشناس و مسلح در پیشاور پاکستان صبح پنج‌شنبه یک دیپلمات ایرانی را پس از کشتن محافظ او ربودند.


بنا به گفته سفیر ایران در پاکستان، این دیپلمات با نام حشمت‌الله عطارزاده نیاکی، کارشناس اقتصادی سرکنسول‌گری ایران در پیشاور بوده و در منطقه حیات‌آباد شهر پیشاور در راه رفتن به کنسول‌گری ربوده شده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از ماشاءالله شاکری، سفیر ایران در اسلام آباد، «سفارت ایران از ابتدای وقوع این حادثه با مقامات پاکستان برای شناسایی ربایندگان و آزادی فوری آقای عطارزاده در حال گفت‌وگو بوده است.»


تاکنون کسی مسئولیت این آدم‌ربایی را به عهده نگرفته است.


آقای شاکری مسئولیت حفظ امنیت عضو ربوده‌شده سرکنسول‌گری ایران را متوجه دولت پاکستان دانست و گفت: «امیدواریم در اسرع وقت با همکاری دولت پاکستان وضعیت این دیپلمات ایرانی روشن شود.»


در همین حال محمد اقبال علی‌اصغری، سرکنسول جمهوری اسلامی در پیشاور، می‌گوید در جلسه مشترکی که با مقامات پلیس ولایت سرحد پاکستان داشته، آنها قول داده‌اند به طور جدی این حادثه را پیگیری کنند.


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز حمله و ربودن دیپلمات ایرانی در پیشاور را به عنوان عمل تروریستی شدیدا محکوم کرد.


یوسف‌رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، و شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه این کشور، نیز در بیانیه‌های جداگانه این آدم‌ربایی را محکوم و اعلام کردند که «تمام اقدامات لازم برای یافتن او در اسرع وقت» به انجام خواهد رسید.


این آدم‌ربایی آخرین مورد از رشته حملاتی است که اخیرا علیه خارجی‌ها در منطقه شمال غربی پاکستان صورت می گیرد. روز چهارشنبه هم یک مددکار آمریکایی در شهر پیشاور به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.


در ماه سپتامبر گذشته نیز سفیر تازه منصوب‌شده افغانستان، عبدالخالق فرحی، در همین منطقه ربوده شد و راننده‌اش به قتل رسید. هنوز از وضعیت این دیپلمات افغان و همین طور یک مهندس چینی و یک نقشه‌بردار لهستانی که در همین منطقه ربوده شده‌اند خبری در دست نیست.


منطقه حیات‌آباد در نزدیکی گذرگاه خیبر است که شبه‌نظامی‌های طالبان و القاعده و اشرار در آن بسیار فعال‌اند. پیشاور، مرکز ولایت سرحد شمال‌غرب، آخرین شهر پاکستان در راه گذرگاه خیبر است که به افغانستان می‌رسد و به گفته مقامات نظامی آمریکا اعضای القاعده و طالبان حملات خود به نیروهای آمریکایی و ناتو در مرز افغانستان را از این محل آغاز می‌کنند.


XS
SM
MD
LG