لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

قول رهبران مصر به آمریکا برای توقف «بازرسی» سازمان‌های غیردولتی


ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر
ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر
یک روز پس از هجوم پلیس مصر به دفتر سازمان‌های مدافع حقوق بشر و واکنش شدید آمریکا، مقامات نظامی مصر روز جمعه به ایالات متحده قول توقف فوری بازرسی و پلمب این سازمان‌ها و بازگرداندن اسناد و اموال آنها را دادند.

هجوم نیروهای پلیس مصر به دفتر ۱۷ سازمان مدافع حقوق بشر و دموکراسی در این کشور در روز پنج‌شنبه، ۲۹ دسامبر، انتقاد و ابراز «نگرانی عمیق» ایالات متحده را به دنبال داشت. آمریکا حتی تا آنجا پیش رفت که تلویحاً تهدید کرد که این اقدام ممکن است بر کمک نظامی میلیاردی این کشور به مصر اثر منفی داشته باشد.

مصر سالانه ۱.۳ میلیارد دلار از ایالات متحده کمک نظامی دریافت می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید که وزیر دفاع آمریکا و سفیر این کشور در مصر با مقامات ارشد نظامی در قاهره گفت‌وگو کرده و خواسته ایالات متحده مبنی بر ادامه فعالیت عادی سازمان‌های غیردولتی در مصر را به آنها گوشزد کرده‌اند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه با ژنرال محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی مصر، در این باره گفت‌وگو کرده و نگرانی خود را از حمله به سازمان‌های مدافع حقوق بشر و دموکراسی در مصر به او ابراز کرده است.

سخنگوی کمسیر عالی حقوق بشر در سازمان ملل نیز هجوم به دفتر این سازمان‌ها را «آشکارا طرحی... برای مرعوب ساختن مدافعان حقوق بشر» دانست.

خبرگزاری رسمی مصر، منا، روز جمعه خبر داد که این گروه‌های طرفدار حقوق بشر و دموکراسی به قصد بررسی کمک‌های دریافتی خود از کشورهای خارجی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری منا همچنین بر اساس بیانیه دفتر دادستانی مصر به «شواهدی» اشاره کرد مبنی بر «نقض قوانین داخلی مصر از جمله فقدان مجوز» از سوی این گروه‌های حقوق بشری.

در همین حال، به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، شورای عالی نیروهای مسلح که از زمان سقوط حسنی مبارک در مصر اداره کشور را بر عهده گرفته «دست‌های خارجی» را متهم کرده است که به اعتراض مردم در برابر حکومت نظامی دامن می‌زنند.

از سوی دیگر ۲۷ گروه مدافع حقوق مدنی در مصر در بیانیه‌ای مشترک هجوم به دفاتر سازمان‌های حقوق بشر و دموکراسی را «کارزار شورای نظامی مصر برای بدنام کردن فعالان» مدنی و سیاسی توصیف کردند.

این گروه‌های مدافع حقوق مدنی و بشر ضمن آن که چنین اقدامی را حتی در زمان دیکتاتوری حسنی مبارک «بی‌سابقه» توصیف کرده‌اند می‌گویند که هدف از این اقدام تنها «سرپوش گذاشتن بر شکست شورای نظامی در مدیریت کشور» است.

اما اقدام مقامات نظامی مصر تنها واکنش و تهدید شدیداللحن آمریکا را به دنبال نداشت. آلمان نیز با «غیرقابل قبول» خواندن این اقدام با احضار سفیر مصر در برلین ناخشنودی و نگرانی خود را از حمله به مراکز حقوق بشری به او اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیاد آلمانی کنراد آدنائر، نزدیک به حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، نیز از جمله سازمان‌هایی است که روز پنج‌شنبه در قاهره هدف هجوم پلیس این شهر قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG