لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

نتیجه نظرسنجی: حماس بخت بردن انتخابات را دارد


بسیاری از فلسطینی ها از درگیری دو گروه فتح و حماس ناراضی اند.
بسیاری از فلسطینی ها از درگیری دو گروه فتح و حماس ناراضی اند.

هرچند سازمان حماس تاکيد می کند که با برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی و رياست جمهوری، آن گونه که مورد نظر محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردانی است، موافقت نخواهد کرد، اما تازه ترين نظرسنجی به عمل آمده در غزه و کرانه باختری نشان می دهد که استقبال عامه فلسطينی ها از محمود عباس و اسماعيل هنيه برای تصدی مقام رياست تشکيلات خودگردان فلسطينی کمابيش به ميزان مساوی است.


مقام رياست تشکيلات خودگردان فلسطينی، کمابيش با مقام رياست جمهوری در ساختار سياسی فلسطينيان برابری می کند.


دراين نظرسنجی که توسط «مرکزفلسطينی ارتباطات و رسانه های فلسطينی» به عمل آمده، حدود ۲۱ درصد از فلسطينی ها گفته اند، اگر سرانجام، انتخاباتی زودهنگام برگزارشود، همچنان محمود عباس را شايسته ادامه رهبری تشکيلات خودگردانی می دانند، اما قريب ۱۹ درصد نيز با تاکيد برلزوم نامزدی اسماعيل هنيه برای احراز پست رياست تشکيلات خودگردان، گفته اند به اسماعيل هنيه رای خواهند داد، و بدين ترتيب اين دو درگير رقابتی بسيار نزديک خواهند بود.


سازمان حماس با خرسندی از نتايج اين نظرسنجی، اعلام کرد، آنانی که اسماعيل هنيه را درمقام نخست وزيری نمی خواستند، ممکن است به زودی ناچارشوند با رياست وی بر تشکيلات خودگردان فلسطينی کنار آيند.

سازمان حماس با خرسندی از نتايج اين نظرسنجی، اعلام کرد، آنانی که اسماعيل هنيه را درمقام نخست وزيری نمی خواستند، ممکن است به زودی ناچارشوند با رياست وی بر تشکيلات خودگردان فلسطينی کنار آيند.


اين درحالی است که برخی از مقامات نزديک به محمود عباس اين احتمال را مطرح کرده اند که دولت کنونی فلسطينی از طريق وضع قوانين و راهکارهای جديد، از مشارکت حماس درانتخابات جلوگيری کند.


اما برخی از ناظران فلسطينی ابراز نگرانی می کنند که در آن صورت، ممکن است که نبردهای خونين ديگری ميان شبه نظاميان حماس وفتح رخ دهد و حتی اين بار حماس درصدد تسلط بر کرانه باختری رود اردن نيز برآيد و فتح را از صحنه قدرت دراين بخش از سرزمينهای فلسطينی نيز کنار بگذارد.


خالد مشعل، رهبر حماس درخارج از سرزمين های فلسطينی، اسراييل و آمريکا را مسبب بن بست کنونی درصحنه سياست داخلی فلسطينی ها معرفی کرد و گفت، حماس هيچ گاه از تسلط خود بر غزه دست برنخواهد داشت و تسليم خواسته های فتح نخواهد شد.


عليرغم همه تلاش های ايالات متحده و کميسيون ۴ جانبه حامی صلح خاورميانه برای ازسرگيری گفت و گوهای نهايی صلح اسراييل و فلسطينی ها، خالد مشعل درمصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه که روز پنج شنبه منتشر شد، گفت: «مقاومت مسلحانه فلسطينی ها ادامه خواهد يافت.»


به گفته وی، «تنها گزينه، پايبندی به منشور حماس برای نابودی کشور اسراييل است.»


واحدی از ارتش اسراييل پيش از سپيده دم روز پنج شنبه عملياتی را درجنوب غزه آغاز کرد. درعمليات روزهای اخير، ۱۳ نفر کشته شدند که دو نفر آنها کودک بودند.

دراين مصاحبه، مشعل، کوشش ها برای آشتی داخلی فلسطينی ها را نيز به «کوچه ای بدون خروجی» تشبيه کرد و گفت: «محمود عباس و فتح تمامی درها را بسته اند و پيشنهادهايی را که برای ميانجيگری از سوی اعراب ارائه شده، رد کرده اند.»


وی افزود که اميدی به ميانجيگری عادلانه آمريکا درنزاع فلسطينی - اسراييلی نمی بيند، زيرا به توصيف وی، «آمريکا همواره چشم بسته جانبدار اسراييل بوده است.»


دراين مصاحبه ، خالد مشعل، احتمال کنار رفتن حماس از تسلط يکجانبه برغزه را رد کرد و گفت: «مگر ما قدرت را درغزه دردست گرفتيم که آن را پس دهيم؟»


همزمان، برای چهارمين روز پی درپی، تعقيب شبه نظاميان فلسطينی درغزه از سوی ارتش اسراييل ادامه يافته، ودر تازه ترين عمليات، سه نفر از فعالان نظامی سازمان حماس زخمی شدند.


واحدی از ارتش اسراييل پيش از سپيده دم روز پنج شنبه اين عمليات را درجنوب غزه آغاز کرد. درعمليات روزهای اخير، ۱۳ نفر کشته شدند که دو نفر آنها کودک بودند.


XS
SM
MD
LG