لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

اختلاف بر سر نحوه شمارش آرا در انتخابات شوراها


حشمت الله فلاحت پيشه سخنگوی هيات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر اعلام داشت، شمارش آرا به صورت رايانه ای باطل است و تنها آرايی که به صورت دستی شمارش شده باشند، قابل قبول خواهد بود.
حشمت الله فلاحت پيشه سخنگوی هيات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر اعلام داشت، شمارش آرا به صورت رايانه ای باطل است و تنها آرايی که به صورت دستی شمارش شده باشند، قابل قبول خواهد بود.
مجتبی ثمره هاشمی رييس ستاد انتخابات وزارت کشور بدنبال اختلاف نظر در باره نحوه شمارش آرا اعلام داشت که پس از توافق با هيات نظارت اعلام خواهد شد که شمارش آرا به چه صورتی انجام شود.

اين در حالی است که حشمت الله فلاحت پيشه سخنگوی هيات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر اعلام داشت، شمارش آرا به صورت رايانه ای باطل است و تنها آرايی که به صورت دستی شمارش شده باشند، قابل قبول خواهد بود.

وی افزود هياتی متشکل از کارشناسان کامپيوتر دانشگاه تهران و برخی از مسوولان وزارت کشور و هيات نظارت، شب گذشته موضوع شمارش ماشينی آرای انتخابات را بررسی کردند و در اين جلسه هيات نظارت ديدگاهها و ابهامات خود را در خصوص شمارش کامپيوتری آرا مطرح کرد.

وی تاکيد کرد که هيات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها معتقد است که نبايد دقت را فدای سرعت کرد و چون شمارش آرا به صورت ماشينی برای اولين بار است که در ايران به صورت آزمون و خطا صورت می گيرد، درصد خطر و خطا در آن بسيار زياد است.

در همين حال خبرگزاری ادوار نيوز در نخستين ساعات بامداد شنبه ( ۲۵ آذر) خبر داد که بر پايه گزارش های اوليه، فهرست طرفداران دولت موسوم به رايحه خوش خدمت در تهران به اکثريت دست پيدا کرده اند و پس از آنها ليست اصولگرايان قرار دارد.

اين خبرگزاری پيش بينی کرده است که حاميان دولت ۸ کرسی و طرفداران محمد باقر قاليباف شهردار تهران ۴ کرسی بدست خواهند آورد و ۳ کرسی ديگر را اصلاح طلبان بدست خواهند گرفت.

بر پايه گزارش ادوار نيوز، در ليست «رايحه خوش خدمت» پروين احمدی نژاد خواهر رييس جمهوری اسلامی و مهرداد بذرپاش نفرات برتر هستند و در ليست قاليباف، به ترتيب سردار طلايی، مهدی چمران و رسول خادم، از ديگران پيشی گرفته اند. بنا به اين گزارش در ليست ائتلاف اصلاح طلبان نيز هادی ساعی، معصومه ابتکار و احمد مسجدجامعی پيشتازند.

از سوی ديگر خبرگزاری فارس گزارش می دهد در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، اکبر هاشمی رفسنجانی در شمارش مقدماتی بيشترين آرا را برای کسب کرسی در مجلس خبرگان رهبری به دست آورده است. اين گزارش می افزايد، حسن غفوری فرد و سهيلا جلودار زاده برای ورود به مجلس هفتم از ساير رقبای خود پيشی گرفته اند.

خبرگزاری ها و روزنامه های صبح شنبه تهران از بلاتکليفی و بی برنامگی در روند شمارش آرا نوشته اند و از احتمال «تقلب و دستکاری در آرا» خبر داده اند.

روزنامه اعتماد ملی گزارش داده است که در برخی از صندوق های شهر تهران از حضور نمايندگان فهرست اصلاح طلبان بر سر اين صندوق ها جلوگيری به عمل آمده است.

خبرگزاری فارس نوشته است که بر پايه شمارش تعرفه های مصرف شده بيش از يک ميليون ۶۰۰ هزار نفر در انتخابات تهران رای خود را به صندوق ريختند. هنور روشن نيست که چند در صد از اين تعرفه ها در شمار آرای باطل شده خواهند بود.
در همين حال مصطفی پور محمدی وزير کشور جمهوری اسلامی می گويد که نتايج آرای سراسر کشور به جز تهران در مدت ۴۸ ساعت اعلام می شود.
XS
SM
MD
LG