لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۷

روز سوم؛ هلند قهرمان جام جهانی را له کرد


هلند مدعيان گروه های ديگر را به هراس انداخت.(عکس: AFP)
هلند مدعيان گروه های ديگر را به هراس انداخت.(عکس: AFP)
تيم ملی فوتبال هلند در مسابقه گروه سوم، معروف به گروه مرگ، تيم ملی ايتاليا، قهرمان جام جهانی سال ۲۰۰۶ را سه بر صفر خرد کرد و ناکامی سی ساله در برابر قهرمان جام جهانی را به پايان رساند.

آخرين پيروزی هلند در نيمه پايانی جام جهانی ۱۹۷۸ با نتيجه دو بر يک بود.

در پايان سومين روز پيکارهای قهرمانی فوتبال اروپا، تيم های گروه سوم رقابت های خود را در سوييس آغاز کردند و رومانی با تساوی بدون گل با فرانسه، مردان ريمون دومنک با ادعای قهرمانی را با ترديد رو به رو کرد، به ويژه که بازيکنان مارکو فان باستن با نمايش با شکوه در ورزشگاه شهر برن و دستيابی به پرگل ترين پيروزی تا اين روز، مدعيان گروه های ديگر را نيز به هراس انداختند.

هلند در نيمه نخست با گل های پياپی در دقيقه های ۲۶ و ۳۱، به ترتيب توسط رود فان نيستلروی و وسلی اسنايدر – بازيکنان تيم رئال مادريد – دو بر صفر پيش افتاد.

در به ثمر رسيدن گل دوم جيووانی برونکهورست مدافع نقشی بزرگ داشت.

او در پی يک ضربه کرنر ايتاليايی ها، توپ را از روی خط دروازه فاندرسار بازگرداند و با پيشروی از جناج چپ توپ را در نيمه زمين حريف دريافت کرد و با ارسال طلايی آن به سوی ديرک دوم برای کايک، پايه گذار گل تماشايی وسلی اسنايدر شد.

اين بازيکن پيشين تيم بارسلونای اسپانيا در دقيقه ۷۹ گل سوم را با ضربه سر به ثمر رساند.

هلند روز جمعه دومين بازی حساس خود را با تيم ملی فرانسه، قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸، جام ۲۰۰۰ اروپا و فيناليست جام جهانی ۲۰۰۶ انجام می دهد.

در زوريخ تساوی بدون گل رومانی با فرانسه به سود هلند تمام شد ضمن آن که خود رومانی را نيز يک مدعی برای مثلث قدرت هلند، فرانسه و ايتاليا نشان داد.

رومانی که در نخستين مسابقه اش در جام ۱۹۹۶ مغلوب فرانسه شده بود، اين بار توانست يک امتياز گرانبها بگيرد.

فرانسه در حالی بازی را آغاز کرد که خبر بازيابی پاتريک ويه را، کاپيتان بلند قامت اين تيم از بند مصدوميت برايش خوشحال کننده بود و دومنک ديگر لزومی در بازگرداندن او به خانه نديد.

تی يری آنری هم پس از سه جلسه غيبت در تمرينات، اين بار روی نيمکت ذخيره ها نشست تا خط حمله «آبی ها» از کريم بنزما و نيکولا آنلکا تشکيل شود- دو بازيکن ناموفقی که در نيمه دوم تعويض شدند- اما آنری هم بازی نکرد.

به جای کاپيتان ويه را، ژرمی تولالان در خط ميانی به بازی گرفته شد.

در ورزشگاه لتزيگروند جای خالی نبود و خط دفاعی فرانسه به فرماندهی ليليان تورام فضايی برای گلزنی رومانيايی ها نداشت – هر چند فرانسه هم با وجود برتری ميدانی به گلزنی توفيق نيافت.

فرانک ريبری گهگاه آن مهارت تماشايی در بوندس ليگا با بايرن مونيخ را در پشت سر دو مهاجم ناکام آبی ها نشان داد.

رومانی هم تنها در نيمه نخست و با « يک – دو » بين آدريان موتو و دانی يل نيکولايه خطر آفرين بود که ضربه نيکولايه به بيرون رفت.
XS
SM
MD
LG