لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

«ماکوان مولودزاده اعدام شده است»


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

وکيل مدافع ماکوان مولودزاده، مردی که به اتهام ارتکاب جرمی در کودکی در زندان به سر می برد، اعلام کرد که موکلش روز چهارشنبه بر خلاف نظر رييس قوه قضاييه، اعدام شده است.


سعيد اقبال، وکيل آقای مولودزاده به راديو فردا گفت: «حکم اعدام ماکوان مولودزاده، صبح روز چهارشنبه و بدون طی شدن مراحل قانونی اجرا شد. حتی من به عنوان وکيل او و خانواده اش از اينکه قرار است حکم اجرا شود، اطلاع نداشتيم.»


  • «حکم اعدام ماکوان مولودزاده، صبح روز چهارشنبه و بدون طی شدن مراحل قانونی اجرا شد. حتی من به عنوان وکيل او و خانواده اش از اينکه قرار است حکم اجرا شود، اطلاع نداشتيم.»
سعید اقبال

به گفته آقای اقبال، اين متهم سال گذشته دستگير شده بود و طی مراحل بازجويی «يک بار اعتراف کرده بود که در سن ۱۳ سالگی با پسر نوجوان ديگری، رابطه جنسی داشته»، و قضات با استناد به همين اعتراف حکم اعدام را صادر و اجرا کرده اند.


اعدام به رغم تمامی اعتراض ها


سازمان ديده بان حقوق بشر طی بيانيه ای از دولت ايران خواسته بود که از اجرای حکم اعدام مکوان مولودزاده خودداری کند.


در بخشی از اين بيانيه آمده بود: «مکوان مولودزاده برای جرائمی که در زمان ارتکاب آنها ۱۳ ساله بوده، به مرگ محکوم شد.مقامات قضايی استان کرمانشاه بايد دستور اعاده دادرسی پرونده از سوی رییس قوه قضاييه را اجرا کنند».


«شعبه هفت دادگاه جنايی شهر کرمانشاه در۱۷ خرداد ماه ۱۳۸۶ مکوان مولود زاده را به دليل تجاوز به سه کودک در سال ۱۳۷۹ به اعدام محکوم کرد بدون توجه به اينکه هر سه شاکی ادعاها و شکوائيه های شان عليه وی را پس گرفتند و او نيز اعترافاتش را به دليل اينکه تحت فشار پليس اخذ شده بودند ، رد کرد.»


به گزارش ديدبان حقوق بشر مکوان مولود زاده به عنوان يک نوجوان حکم دريافت کرده است زيرا جرائمی که به وی منتسب شده است، هنگامی به وقوع پيوسته اند که سن وی کمتر از ۱۸ سال بوده است.


آيت الله هاشمی شاهرودی رييس قوه قضاييه پس از اينکه ديوان عالی کشور حکم فوق را تاييد کرد، اعلام کرد که اين حکم با قانون شرع اسلام تعارض دارد.


طبق اين گزارش، آقای شاهرودی در تاريخ دوازدهم آبان ماه ۱۳۸۶ به شعبه نظارت و پيگيری قضاييه دستور داد تا در مورد اين پرونده تحقيق کند و سپس نتيجه را به دادگاه کيفری کرمانشاه برای رسيدگی مجدد ارجاع دهد.


وکيل مکوان مولود زاده در ۱۲ آذر سال جاری به سازمان ديده بان حقوق بشر گفت که از شعبه مربوطه در دادگاه کرمانشاه به وی اطلاع داده بودند که حکم اعدام می تواند اکنون اجرا شود حتی اگر تکليف تقاضای اعاده دادرسی مشخص نگردد.




XS
SM
MD
LG