لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

جشنواره جهانی «فبیوفست» پراگ با هفت فیلم ایرانی آغاز شد


بهمن قبادی به همراه دو موسیقی‌دان فیلم «گربه‌های ایرانی»
بهمن قبادی به همراه دو موسیقی‌دان فیلم «گربه‌های ایرانی»
هفدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی فبیوفست، روز پنج‌شنبه، پنجم فروردین‌ماه، در پراگ، پایتخت جمهوری چک، با حضور هفت فیلم ایرانی از جمله «گربه‌های ایرانی» بهمن قبادی آغاز شد.

این جشنواره که میزبان بیش از ۱۷۰ فیلم از کشورهای مختلف از جمله الجزیره، بلژیک، یونان، فنلاند، ایالات متحده، دانمارک و ایران است حاوی بخش‌های متفاوتی نظیر پانورامای سینمای جهان، پانورامای آمریکای لاتین، پانورامای آسیایی، سینمای جدید لهستان و همچنین بهار ایرانی است.

در این دوره از جشنواره فبیوفست، هفت فیلم ایرانی «آرام باش و تا هفت بشمار»، «تهران من، حراج»، «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد»، «تهرون»، «کشتزارهای سفید» و «زمزمه با باد» به نمایش درخواهند آمد.

فیلم «آرام باش و تا هفت بشمار» اولین ساخته بلند رامتین لوافی‌پور است. این فیلم که پیش از این در جشنواره‌های متفاوتی از جمله رم، کالگاری و ونکوور نیز به نمایش درآمده با ترکیبی شاعرانه- واقع‌گرایانه داستان چهار روز از زندگي چند نفر در جزيره‌ای دورافتاده در جنوب ایران را به تصویر می‌کشد كه به نوعی بر سرنوشت یکدیگر تاثیر می‌‌گذارند.

«تهران من، حراج» محصول مشترک ایران و استرالیاست. این فیلم ساخته شاعر و کارگردان، گراناز موسوی، است و پیش از این در جشنواره‌های متفاوتی از جمله جشنواره‌های آدلاید،‌ مانهایم، ونکوور و تورنتو حضور داشته است.

«تهران من، حراج» زندگی نسل جوان طبقه متوسط ایران و تلاش آنها برای کسب آزادی را به نمایش می‌گذارد. مرضیه هنرپیشه جوان ساکن تهران است که همانند بسیاری از جوانان ایران زندگی دوگانه‌ای را در جامعه ایران دنبال می‌کند؛ زندگی در محیط بیرون و زندگی هنری زیرزمینی.

مرضیه در یک میهمانی با سامان که مقیم استرالیا است آشنا می‌شود و سامان به او پیشنهاد می‌کند تا برای داشتن یک زندگی بی‌دغدغه ایران را ترک کند.

بهمن قبادی در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» نگاهی دارد به موسیقی زیرزمینی ایران. این فیلم که فیلم‌نامه آن به طور مشترک توسط بهمن قبادی، ‌رکسانا صابری و حسین مرتضائیان آبکنار نوشته شده به طور خاص بر زندگی دختر و پسر موسیقی‌دان ایرانی تمرکز دارد که پس از آزادی از زندان به منظور اجرای کنسرت در خارج از کشور به دنبال گردآوری یک گروه موسیقی هستند.

«کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» در اردیبهشت‌ماه سال گذشته در جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه ویژه بخش نوعی نگاه و همچنین جایزه «فرانسوا شاله» این جشنواره را به خود اختصاص داد.

بهمن قبادی پیش از این نیز در سال ۲۰۰۸ با فیلم «نیوه مانگ» در جشنواره فبیوفست حضور داشته است.

«تهرون» اولین فیلم بلند داستانی نادر تکمیل همایون، کارگردان ایرانی مقیم پاریس، است. این فیلم که پیش از این در جشنواره ونیز به نمایش درآمده ‌داستان جوانی ۲۸ ساله است که به امید رهایی از بیکاری به شهر تهران می‌آید. در تهران وی متوجه می‌شود که گدایی در خیابان‌ها یکی از راه‌های کسب در‌آمد است و به همین منظور نوزادی را کرایه کرده و به گدایی در خیابان‌های تهران مشغول می‌شود.

علی کریم در فیلم «چاله» زندگی تعمیرکار خودروی میانسالی را به تصویر می‌کشد که هر روز در جاده‌ای کم‌تردد در اطراف کاشان به انتظار مشتری می‌نشیند. روزی وی تصمیم می‌گیرد برای افزایش مشتری‌هایش چاله‌ای در مسیر عبور خودروها حفر کند. این فیلم ملاقات و برخورد این تعمیرکار با افرادی از اقشار مختلف را نمایش می‌دهد.

«چاله» اولین ساخته بلند علی کریم است که در سال ۲۰۰۹ نیز در جشنواره فیلم ونیز به نمایش در‌ آمد.

فیلم «کشتزارهای سفید» به کارگردانی محمد رسول‌اف که در سواحل و جزایر دریاچه نمک اورمیه تصویربرداری شده درباره مردی است که شغلش جمع کردن اشک مردم است.

«کشتزارهای سفید» تاکنون در جشنواره‌های مختلفی از جمله هامبورگ، سن سباستین اسپانیا، مومبای هند و همچنین جشنواره فیلم دبی نمایش داشته است. در جشنواره فیلم دبی فیلم «کشتزارهای سفید» برنده جایزه ویژه هیأت داوران این جشنواره شد و حسن پورشیرازی نیز به خاطر ایفای نقش اصلی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را از آن خود کرد.

«کشتزارهای سفید» سومین ساخته محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی است که در تاریخ ۱۱ اسفند‌ماه به همراه جعفر پناهی، کارگردان نام‌آور ایرانی، و چند تن دیگر از سینماگران در منزل شخصی جعفر پناهی بازداشت شد. وی که به همراه جعفر پناهی در زندان اوین به سر می‌برد، در تاریخ ۲۶ اسفندماه به قید وثیقه و برای مرخصی آزاد شد. این در حالی‌ است که جعفر پناهی کماکان در زندان به سر می‌برد.

به دنبال بیانیه‌های متفاوتی که توسط جوامع سینمایی نقاط مختلف جهان در اعتراض به بازداشت این افراد منتشر شد، جشنواره فبیوفست نیز به‌ویژه به بازداشت این دو نفر اعتراض کرده و خواستار آزادی جعفر پناهی شده است.

فبیوفست مدت ۹ روز در پراگ به طول خواهد انجامید و پس از آن با فیلم‌های برگزیده جشنواره به هشت شهر دیگر جمهوری چک سفر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG