لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

نگرانی از حملات تروریستی همزمان با اربعین


از زمان سرنگونی صدام، مراسم اربعین با حضور میلیونی شیعیان در کربلا برگزار می شود.
از زمان سرنگونی صدام، مراسم اربعین با حضور میلیونی شیعیان در کربلا برگزار می شود.

فرماندار کربلا با بيان اينکه احتمالا تعداد حاضرين در مراسم مذهبی «اربعين»، به شش ميليون نفر خواهد رسيد، از وقوع حملات تروريستی در اين شهر، ابراز نگرانی کرد.

روز شنبه، نوزدهم اسفندماه، مراسم مذهبی اربعين، در کربلا و بسياری از شهرهای شيعه نشين خاورميانه برگزار خواهد شد. اين مراسم، به مناسبت سپری شدن چهل روز از سالگرد کشته شدن سومين امام شعيان، برگزار می شود.

به گزارش آسوشيتدپرس، حضور کسانی که برای برگزاری اين مراسم در محل دفن امام حسين، به شهر کربلا در ۶۸۰ کيلومتری بغداد رفته اند، چهره شهر را يک روز پيش از برگزاری مراسم عزاداری دگرگون ساخته است.

فرماندار کربلا به اين خبرگزاری گفت که تاکنون سه ميليون نفر از شهرهای ديگر به کربلا آمده اند و ازدحام جمعيت، اين شهر را به مکانی مناسب برای «عمليات انتحاری، فعاليت تک تيراندازها، پرتاب خمپاره و ديگر حملات تندروهای سنی مذهب» بدل کرده است.

وی گفت: «شما به وضوح می توانيد ببينيد که جمعيت بسيار، خيابان ها را فرش کرده اند و همه جا پر از زائرين است.»

وی با اين حال يادآوری کرد که برای مدتی طولانی، هيچ گونه حمله خشونت آميزی در داخل اين شهر که از نگاه مسلمانان شيعه، «شهر مقدس» خوانده می شود، ديده نشده است.

روز پنج شنبه، يکی ژنرال های ارشد آمريکايی تاييد کرد که ميليون ها مسلمان شيعه در عراق در حال حرکت هستند.

به گفته کارشناسان، شيعيانی که گروهی و گاه با «پای پياده» و «قرآن به دست» به سمت کربلا در حرکت هستند نيز اهدافی مناسب برای شورشيان محسوب می شوند.

در يک حمله انتحاری در روز سه شنبه در شهر حله، ۱۱۷ تن از «زائرین شيعه» کشته شدند.

حسين خادم که هدايت گروهی از شيعيان را از شهر ديوانيه به عهده داشته به آسوشيتدپرس گفت: «بگذاريد جهان بفهمد که ما اين کشور و خاندان پيامبر اسلام را از اسارت بيرون آورده ايم. حتی اگر خون چون رود جاری شود، باز هم در اينکه با پای پياده به سمت حرم برويم، لحظه ای ترديد نخواهيم کرد. ما تروريست ها و جناياتشان را عيله زائرين، به مبارزه می طلبيم.»

درباره اينکه چه روزی، رسما روز «اربعين» است، ميان روحانيون شيعه عراقی اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی از آنها روز جمعه و برخی ديگر روز شنبه را به عنوان روز «اربعين» اعلام کرده اند. به همين دليل در روز جمعه نيز عده ای در کربلا، عزاداری به مناسبت اين روز را برپا کردند.

در ايران که بزرگ ترين کشور شيعه جهان است، روز شنبه به عنوان روز «اربعين» و تعطيل رسمی اعلام شده است.

امسال برای نخستين بار گروه های بسياری از شيعيان کشور بحرين نيز برای شرکت در عزاداری روز اربعين، راهی کربلا شده اند.


از زمان سرنگونی صدام حسين، گروه های بسياری نيز از ايران هر ساله برای شرکت در مراسمی اين چنين، به کربلا سفر می کنند.


XS
SM
MD
LG