لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

«پشه‌بند» ساخت اسپانیا، برنده جایزه اصلی کارلووی واری


مهدی منیری سازنده فیلم مستند تینار از سوی هیئت داوران مورد تقدیر قرار گرفت
مهدی منیری سازنده فیلم مستند تینار از سوی هیئت داوران مورد تقدیر قرار گرفت
چهل و پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری شنبه‌شب، ۱۹ تیرماه، با اهدای جایزه بزرگ این جشنواره به فیلم پشه‌بند محصول اسپانیا به پایان رسید.

این فیلم ساخته آگوستی ویلا و محصول سال ۲۰۱۰ علاوه بر کره بلورین کارلووی واری جایزه نقدی ۳۰ هزار دلاری را نیز برای سازنده و تهیه‌کننده خود به ارمغان آورد.

در همین حال جایزه ویژه هیئت داوران این جشنواره به فیلم عروسکی «کوکی» اثر یان اسویه‌راک از جمهوری چک رسید که جایزه نقدی ۲۰ هزار دلاری را نیز با تهیه‌کننده خود تقسیم خواهد کرد.

از میان فیلم‌های ایرانی حاضر در چهل و پنجمین جشنواره کارلووی واری دو فیلم «چیزهایی هست که نمی‌دانی» در بخش مسابقه اصلی و «تینار» در بخش مسابقه فیلم‌های مستند تنها مورد تقدیر قرار گرفتند.

اما دیگر فیلم ایرانی حاضر در این جشنواره یعنی «اوریون» ساخته علی زمانی عصمتی در کنار فیلم کارگردان عراقی، محمد الدراجی، جایزه نت‌پک، انجمن ارتقای سینمای آسیا، را از آن خود کرد.

رایکو گرلیچ از کشور کروآسی نیز در این دوره از جشنواره جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم کمدی «بین خودمون بمونه» محصول سال ۲۰۱۰ از آن خود کرد.

دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن نیز به ماتیوژ کوشیوکیه‌ویتس برای بازی در فیلم «مادر ترزای گربه‌ها» از لهستان و آنائیس دموستیه برای بازی در فیلم «شر شیرین» از کشور فرانسه رسید.

در بخش فیلم مستند بالای ۳۰ دقیقه، فیلم خانواده اثر میکائیل ویستروم و آلبرتو هرسکوویتس فیلم مهدی منیری با عنوان تینار را کنار زد و کره بلورین جشنواره به همراه جایزه نقدی پنج هزار دلاری را از آن خود کرد.

در بخش مسابقه «شرق غرب» نیز فیلم سه‌ساعته آئورورا اثر کارگردان رومانیایی، کریستی پویو، با اهدای یک جایزه مورد تقدیر قرار گرفت.

اما مسئولان چهل و پنجمین دوره از جشنواره کارلووی واری در جمهوری چک علاوه بر اهدای جوایز اصلی از سه سینماگر برجسته جهان نیز تقدیر کردند.

یورای هرتز، کارگردان برجسته چکی، و سازنده آثاری چون «سوزاننده جسد» و «خون‌آشام فرا» جایزه‌ای ویژه دریافت کرد، و جود لا، بازیگر انگلیسی فیلم‌های هالیوودی، جایزه ویژه مدیر جشنواره را برای کار برجسته خود در عرصه سینما از آن خود کرد.

اما در این میان نیکیتا میخالکوف، کارگردان روسی فیلم‌هایی چون چشمان سیاه و آفتاب‌سوخته، بیش از همه مورد تقدیر قرار گرفت.

آقای میخالکوف که با تازه‌ترین فیلم خود با عنوان «آفتاب‌سوخته ۲: خروج» در این دوره از جشنواره کارلووی واری حضور داشت کره بلورین یک عمر دستاورد و فعالیت سینمایی را دریافت کرد.

در چهل و پنجمین دوره از جشنواره فیلم کارلووی واری سینمادوستان برای دیدن بیش از ۲۰۰ فیلم کوتاه و بلند نزدیک به ۱۲۶ هزار بلیت خریدند.

در این جشنواره که شاهد نزدیک به ۳۶۰ نمایش فیلم بود، ۳۱۰ فیلمساز و ۵۹۹ تن از اصحاب رسانه حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG