لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

محروميت ايران از پيکارهای بين المللی فوتبال


فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی ايران از همه مسابقه های بين المللی محروم شده است.
فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی ايران از همه مسابقه های بين المللی محروم شده است.
عالی ترين ارگان حاکم بر فوتبال جهان، با انتشار خبر محروميت فوتبال ايران از حضور در همه مسابقه های بين المللی، ميليون ها ايرانی شيفته فوتبال را شگفت زده و البته غم زده کرد.

مقامات فدراسيون فوتبال ايران، تا پيش از انتشار خبر محروميت ايران، با قاطعيت احتمال اعمال چنین محروميتی را شایعه توصیف می کردند.

به گزارش خبرگزاری ها، بعد از آخرين مسابقه ايران در جام جهانی، مشکلات موجود در مديريت فوتبال از ديد فدراسيون بين المللی فوتبال، فيفا، به مقام های ايرانی گزارش شده بود، اما پافشاری مسئولان ورزش جمهوری اسلامی ايران و فدراسيون فوتبال در چند ماه اخير مبنی بر اينکه خطر محروميت فوتبال ايران را تهديد نمی کند، به اين تصور دامن زده بود که احتمالا لابی مقام های ايرانی با فيفا به نتيجه خواهد رسيد.

اما ناگهان ورق برگشت؛ کميته اضطراری فيفا، متشکل از سپ بلاتر رييس اين سازمان و نمايندگان شش کنفدراسيون فوتبال قاره ها، روز پنج شنبه ۲۲ نوامبر اعلام کرد که فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی ايران از همه مسابقه های بين المللی محروم شده است.

علت چنين محکوميت سنگينی که برای فوتبال ايران بی سابقه است، «دخالت دولت در امور فوتبال و نقض ماده هفده اساسنامه فيفا» اعلام شده است.

کميته اضطراری فيفا به اين نتيجه رسيد که فدراسيون فوتبال ايران به مبانی اساسنامه فيفا در مورد استقلال اتحاديه ها و فدراسيون های عضو فيفا ، استقلال در روند تصميم گيری های جامعه حاکم بر فوتبال در هر کشور و قوانينی که برای تغييررييس فدراسيون فوتبال وجود دارد، پايبند نيست .

کميته اضطراری فيفا برای حل مشکل محروميت فوتبال راه های زير را به تصويب رسانده است :
  • تعيين يک کميته از سوی فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا برای عادی سازی شرايط موجود.
  • تدوين پيش نويس اساسنامه جديدی برای فدراسيون فوتبال ايران، بر اساس قوانين فيفا
  • برگزاری انتخابات جديد زير نظر فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا، بعد از تصويب اساسنامه جديد بر اساس موازين ياد شده برای فدراسيون فوتبال ايران .
در گزارش فيفا آمده است : «در ماه اوت ۲۰۰۶ ، فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا ، برای فدراسيون فوتبال ايران مهلت ۱۵ نوامبر رابرای بازگشت رئيس فدراسيون انتخاب شده ، دکتر محمد دادکان تعيين کرد و خواهان اجرای کار، متناسب با موازين اساسنامه فيفا شد. در اين مورد ، فيفا و ای اف سی وضعيت مشخصی را پذيرفتند که دکتر دادکان و اعضای هيات رئيسه به عنوان رييس و رهبران قانونی فدراسيون پا بر جا بمانند. اين مهلت از سوی فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی رعايت نشد.»

لغو اين محروميت بستگی به پذيرش کامل راه حل ياد شده و اجرای کامل آن از سوی مقامات فوتبال در تهران دارد.

واکنش خبر در ايران

انتشار خبر محروميت فوتبال ايران در روز پنج شنبه باعث شد تا اخبار و ديدگاه های مطبوعاتی به دو روز بعد موکول شود، اما بخش ورزشی خبرگزاری ها و راديو و تلويزيون کم و بيش به اين خبر مهم پرداختند.
اميدواريم متوليان فوتبال ايران شرايط مطرحشده را بپذيرند . اين مسأله نه تنها برای بهبود وضعيت فوتبال، که برای حضور تيمهای فوتبال ايران در مسابقات مهم آسيايی اهميت دارد .رییس AFC


واحد مرکزی خبردر گزارش کوتاه اوليه خود اعلام کرد که فدراسيون بين المللی فوتبال تلاش دارد مانع از حضورفوتبال ايران در صحنه های بين المللی شود .

اما خبرگزاری دانشجويان ايران با انتشار بيانيه فيفا، گفت و گويی نيز با محمد بن همام، رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا AFC و يکی از اعضای کميته اضطراری فيفا انجام داد و از قول او نوشت: « اميدواريم متوليان فوتبال ايران شرايط مطرحشده را بپذيرند . اين مسأله نه تنها برای بهبود وضعيت فوتبال، که برای حضور تيمهای فوتبال ايران در مسابقات مهم آسيايی اهميت دارد .»

اين خبرگزاری از قول آندرياس هرن سخنگوی فيفا در مورد اطلاعات داده شده به فيفا از سوی شخص و يا گروهی غير رسمی در داخل و يا خارج ايران نيز می نويسد : « فيفا مدتی طولانی است که پرونده ايران را زير نظر گرفته است. ما مدت زيادی به آنها وقت داديم و در اين مدت کميتههای ويژهای با حضور نمايندگان فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا با دقت اين پرونده را بررسی کردند. فدراسيون فوتبال ايران نتوانست خواسته فيفا را در اين مدت تامين کند و پس از تشکيل کميته اضطراری اين تصميم گرفته شد.»

آندرياس هرن در اين گفت و گو ضمن آن که از پيش بينی وضع آينده فوتبال ايران خود داری کرد ، بر اين نکته نيز اشاره روشنی داشت که تيم ملی ايران از حضور در بازی های آسيايی آتی نيز محروم و اين محروميت شامل همه مسابقه های بين المللی است .
XS
SM
MD
LG