لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

بریتانیا «روابط رسمی» خود را با ایران قطع کرد


تونی بلر اقدام ایران را غیرقانونی خوانده بود.
تونی بلر اقدام ایران را غیرقانونی خوانده بود.

دولت بريتانيا با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد که به دليل بازداشت ۱۵ تن از نظاميانش در خليج فارس توسط ايران، «تمامی روابط رسمی» خود را با جمهوری اسلامی ايران، به حالت تعليق در می آورد.


نيل کرنوهان، از دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه بريتانيا در مصاحبه با راديو فردا گفت که تعليق روابط رسمی، شامل تمامی ديدارهای رسمی ميان مقام های دولت های طرفين خواهد بود.


به گفته آقای کرنوهان، در اين مرحله، صدور ويزا برای مقام های ايرانی متوقف می شود و همچنين دولت بريتانيا، تا زمان آزادی ۱۵ نظامی بازداشت شده، از موضوعاتی چون قراردادهای تجاری میان ایران و بریتانیا حمایت نمی کند.


وی تاکيد کرد که در اين مرحله، سفارتخانه بريتانيا در تهران، به کار خود ادامه خواهد داد. همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که دولت بریتانیا تا زمان آزادی تمامی بازداشت شدگان، «تنها درباره این موضوع» با مقام های ایرانی گفت و گو خواهد کرد.


ساعتی پيش از اعلام اين خبر، تونی بلر، نخست وزير بريتانيا در پارلمان اين کشور گفت که برای آزاد شدن ملوانان و تفنگداران دريايی اين کشور، فشارها بر تهران را افزايش خواهد داد.


مرحله تازه




بنا به اين اطلاعيه، دولت بريتانيا در مراحل بعدی، «تمامی روابط دو جانبه اقتصادی» خود را با ايران به حالت تعليق در خواهد آورد.


همچنين در بيانيه مارگارت بکت، وزير امور خارجه بريتانيا آمده است: «ما اکنون در مرحله تازه از فعاليت های ديپلماتيک خود هستيم. ما اکنون نيازمند آن هستيم که در اين مرحله، برای يافتن راه حل اين مساله بر تلاش های دوجانبه تمرکز کنيم.»


۱۵ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيا، روز جمعه سوم فروردين ماه، در حال بازرسی از يک کشتی تجاری در آب های خليج فارس و دهانه اروند رود، (شط العرب) توسط نيروهای سپاه پاسداران دستگير و به تهران منتقل شدند.


بنا به اين اطلاعيه، دولت بريتانيا در مراحل بعدی، «تمامی روابط دو جانبه اقتصادی» خود را با ايران به حالت تعليق در خواهد آورد.


در بخش ديگری از اين بيانيه آمده است: «ما کماکان جنبه های ديگر سياست های خود در برابر ايران را با دقت و از نزديک ادامه خواهيم داد.»


اين بيانيه ساعتی بعد از آن صادر شده که ارتش بريتانيا، مدارکی در اختيار خبرنگاران قرار داده که حاکی است، سربازان بريتانيايی، در عمق بيش از سه کيلومتری آب های عراق، بازداشت شده اند.


«يک نفر آزاد می شود»


در همين حال منوچهر متکی، وزير امور خارجه گفت يکی از ۱۵ تن نيروی نظامی بريتانيا که در بازداشت ايران به سر می برند، در ساعات پيش رو در روز چهارشنبه يا روز پنج شنبه، آزاد خواهد شد.


آقای متکی به شبکه تلويزيونی سی ان ان ترک و خبرگزاری آسوشيتد پرس گفت: «سرباز زنی که بازداشت شده، امروز يا فردا آزاد می شود.»


وزير امور خارجه ايران که در حاشيه نشست رهبران اتحاديه عرب در رياض سخن می گفت، از بيان جزئيات آزادی اين عضو نيروی دريايی بريتانيا خودداری کرد.


وی ساعتی پيش از اعلام اين خبر در شهر رياض، پايتخت عربستان سعودی، با رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه ديدار کرده بود.


پخش تصاوير ملوانان دستگير شده


شبکه عرب زبان العالم ايران روز چهارشنبه تصاويری را از ملوانان دستگير شده بريتانيايی در ايران را پخش کرد.


«فی ترنی» زن ۲۶ ساله بريتانيايی که در ميان ملوانان دستگير شده است در اين فيلم با اشاره به اينکه ملوانان وارد آب های ايران شده اند می گويد ايرانيان با ملوانان بريتانيايی رفتار خوبی دارند.


از سوی ديگر ، وزارت امورخارجه بريتانيا پخش اين تصاوير را غير قابل قبول خوانده و خواهان دسترسی سريع نمايندگان سفارت اين کشور در تهران به این ملوانان شده است


بازداشت «غيرقانونی»


تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز چهارشنبه، بازداشت سربازان و ملوانان بريتانيايی در مرز ايران وعراق را «غير قابل قبول» و «غير قانونی» توصيف کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای بلر که خطاب به نمايندگان پارلمان بريتانيا سخن می گفت، افزود که برای «آزادی سريع بازداشت شدگان» نيازمند «فشارهای ديپلماتيک به تهران» است.


وی گفت: «به هيچ وجه توجيهی برای اين اقدام وجود ندارد. اکنون زمان افزايش فشارهای ديپلماتيک است.»



وزارت دفاع بريتانيا، روز چهارشنبه شايعه اعزام نيروهايی را برای نجات ۱۵ نظامی بازداشت شده آن کشور در ايران، تکذيب کرد.

نخست وزير بريتانيا تاکيد کرد که اين کشور برای آزاد ساختن ۱۵ نظامی بازداشت شده خود، تماس هايی با متحدانش در اتحاديه اروپا و ناتو وشورای امنيت برقرار کرده تا حمايت آنها را جلب کند.


تونی بلر افزود: «ما هم اکنون به شرکا و متحدان کليدی خود در تماس هستيم تا برای آنها با دلايل بی چون و چرا تشريح کنيم که ربودن ۱۵ تن از پرسنل بريتانيا، مطلقا بی دليل بوده و فشارهايی را بر دولتمردان ايران، با هدف آزادی سريع آنها، سازماندهی کنيم.»


تهران می گويد که اين نظاميان به شکلی غيرقانونی به آب های ايران، «تجاوز» کرده بودند و بايد به اين اتهام محاکمه شوند.


تکذيب شايعه حمله به ايران


وزارت دفاع بريتانيا، روز چهارشنبه شايعه اعزام نيروهايی را برای نجات ۱۵ نظامی بازداشت شده آن کشور در ايران، تکذيب کرد.


ارتش آمريکا نيز شايعه حمله موشکی ايران را به يک کشتی آن کشور در خليج فارس تکذيب کرد.


اين شايعات ابتدا بهای نفت را افزايش داد و بهای نفت خام آمريکا را با پنج دلار افزايش به بيش از ۶۸ دلار در هر بشکه رساند که بالاترين نرخ آن طی شش ماه گذشته بود، اما با تکذيب شايعات، بهای نفت کاهش يافت و روز چهارشنبه به نزديک ۶۴ دلار در هر بشکه رسيد.


يکی از سخنگويان وزارت دفاع بريتانيا در لندن گفت که شايعه فرستادن نيرو برای نجات پرسنل نظامی بريتانيا به هيچ وجه حقيقت ندارد.


چارلی براون، از فرماندهان ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا نيز گفت تمامی کشتی ها در خليج فارس بازبينی شده اند و شايعات درباره اقدام ايران در شليک يک موشک به يک کشتی آمريکا حقيقت ندارند.


XS
SM
MD
LG