لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

ترکمنستان: کاهش صادرات گاز به ایران، موقتی است


یکی از ایستگاههای گاز ترکمنستان
یکی از ایستگاههای گاز ترکمنستان

ترکمستان اعلام کرد که کاهش صادرات گاز اين کشور به ايران، به دليل مسايل فنی صورت گرفته و «موقتی» خواهد بود.


در هفته اخير، همزمان با کاهش چشمگير دمای هوا و سرمای شديد، گاز دست کم در سه استان مازندران، گلستان و سمنان قطع شده است و شهرهای اين مناطق، در حالت نيمه تعطيل به سر می برند.


وزارت نفت و گاز ترکمنستان روز چهارشنبه با صدور بيانيه ای اعلام کرد: «قطع انتقال گاز به ايران موقتی است و به دلايل فنی صورت گرفته است. اين قطع برای انجام تعميرات ضروری بوده است.»


به گفته مقام های انرژی در ايران، ترکمنستان بدون هيچ اعلام قبلی و به شکل ناگهانی صادرات گاز را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکمنستان روزانه ۲۰ تا ۲۳ ميليون متر مکعب گاز به ايران صادر می کند که پنج درصد نيازهای ايران را تشکيل می دهد.



جمهوری اسلامی ايران پس از روسيه دارای دو مين ذخيره گازی جهان است و در سال های گذشته تلاش کرده است تا با سرمايه گذاری در پروژه پارس جنوبی در عسلويه علاوه بر تامين نيازهای داخلی، بازارهای اروپا و شبه قاره هند را هدف قرار دهد. ولی به دليل تحريم های بين المللی ناشی از بحران هسته ای جمهوری اسلامی و عدم سرمايه گذاری شرکت های خارجی در بخش نفت و گاز اين کشور، توسعه اين بخش حياتی از اقتصاد ايران راکد مانده است.

اين در حالی است که ايران بعد از کشور روسيه، بزرگ ترين منابع گاز جهان را در اختيار دارد.


در پی کاهش صادرات گاز ترکمنستان و آغاز بحران گاز در ايران، مقام های ايرانی اعلام کردند که صادرات خود به ترکيه را کاهش می دهند؛ موضوعی که با نارضايتی آنکارا همراه شد.


قطع پی در پی گاز در ايران

قطع گاز در ايران، موضوع جديدی نيست و سال گذشته نيز به دليل آنچه که مصرف بالا و کمبود گاز در ايران خوانده شد، ۱۱ استان ايران شاهد قطع گاز بود.


در ماه های گذشته نيز گزارش های بسياری در مورد قطع يا کمبود گاز در استان کرمانشاه و شمال استان خوزستان و نيز قطع گاز مصرفی واحدهای صنعتی و توليدی در رسانه ها، انتشار يافت. اما مقام های وزارت نفت تنها خواستار صرفه جويی مردم در مصرف گاز شده اند.


در اين ميان، با توجه به رشد ۱۷ درصدی مصرف گاز خانگی در پی سرمای هوا در ايران، عزيزالله رمضانی، مدير گازرسانی شرکت ملی گاز ايران، خواستار صرفه جويی پنج تا ده درصدی مردم در مصرف گاز شد تا به گفته او، علاوه بر تامين نياز گاز ايران، فرصت های صادراتی نيز بدست آيد.


کمبود انرژی در سال گذشته، صادرات گاز ايران به ترکيه را کاهش داد و سبب بروز تنش در روابط اقتصادی تهران و آنکارا به دليل عدم اجرای تعهد طرف ايرانی مبنی بر صادرات گاز به اين کشور شد.


ايران در سال جاری هنوز صادرات گاز به ترکيه را کاهش نداده است و اين در حالی است که به گفته يک اقتصاددان مقيم تهران که نخواست نامش فاش شود، قيمت گاز صادراتی ايران به اين کشور بسيار ارزان تر از نرخ جهانی ۲۰ تا ۳۰ سنتی آن به ازای هر متر مکعب است.


مدير گاز رسانی شرکت ملی گاز ايران همچنين خبر داده است که ترکمنستان از روز شنبه، ۵۰ درصد از گاز صادراتی خود، را به ايران کاهش داده است.

آقای رمضانی، به خبرگزاری های ايرنا و ايسنا گفته است که ترکمنستان دليل کاهش صادرات گاز خود را مسايل فنی و عملياتی عنوان کرده است، اما می توان قصد عشق آباد برای افزايش قيمت گاز را در اين اقدام موثر دانست.

جمهوری اسلامی ايران پس از روسيه دارای دومين ذخيره گازی جهان است و در سال های گذشته تلاش کرده است تا با سرمايه گذاری در پروژه پارس جنوبی در عسلويه علاوه بر تامين نيازهای داخلی، بازارهای اروپا و شبه قاره هند را هدف قرار دهد.

ولی به دليل تحريم های بين المللی ناشی از بحران هسته ای جمهوری اسلامی و عدم سرمايه گذاری شرکت های خارجی در بخش نفت و گاز اين کشور، توسعه اين بخش حياتی از اقتصاد ايران راکد مانده است.

در هفته جاری شرکت بين المللی شل که در پروژه پارس جنوبی فعاليت می کرد تمام سرمايه گذاری های خود در اين منطقه را تا سال آينده به حال تعليق درآورد.


XS
SM
MD
LG